Autovullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stabiloy

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2009
Ja ik weet het de zoveelste vraag over het automatisch laten invullen van een formulier. Maar nu moet ik gegevens uit een andere tabel halen dan waar ze in moeten. En gebruiken allebei de tabellen andere namen voor dezelfde kolommen.
bijv.: bij de 1 is naam, Naam en bij de ander is naam Debnaam.

hoe kan ik dit het beste laten doen? Heb totaal geen verstand van VBA, maar als dat de oplossing is ben ik bereid om er mee aan de slag te gaan.

Hoop snel wat te horen.

Vertel eens waarom zou je dezelfde gegevens in een andere tabel zou willen zetten.

Grtz,

Tardis

Vertel eens waarom zou je dezelfde gegevens in een andere tabel zou willen zetten.

Grtz,

Tardis
omdat de tabel op dezelfde klantgegevens moet draaien, maar voor de rest apart. Dus ik heb alleen de naam en adresgegevens nodig. De rest niet. ik was al goed op weg door met een keuzelijst te werken. En de velden dan de waarde uit een column van de keuzelijst te halen. Alleen zet hij deze velden dan als leeg in de database.

Als dat probleem op te lossen is is mijn probleem eigenlijk wel opgelost.

Als ik het zo lees, dan kun je volgens mij de twee tabellen via een query als bron voor je formulier gebruiken. Voor de keuzelijst maakt het überhaupt niet uit waar de gegevens vandaan komen, want dat is ook min of meer de opzet van een keuzelijst, dus daar zul je geen probleem mee hebben.
Als je de waarde uit één keuzelijst in twee tabellen wilt opslaan, dan zet je de twee velden uit die twee tabellen op je formulier, en je laat ze alletwee vullen vanuit de keuzelijst door als besturingselement het bijbehorende veld op te geven, en via <Na Bijwerken> actie op de keuzelijst vul je het veld: txtVeld1.Value=cboKeuzelijst.Value en txtVeld2.Value=cboKeuzelijst.Value. Ze hebben dan alletwee de juiste waarde.

Als ik het zo lees, dan kun je volgens mij de twee tabellen via een query als bron voor je formulier gebruiken. Voor de keuzelijst maakt het überhaupt niet uit waar de gegevens vandaan komen, want dat is ook min of meer de opzet van een keuzelijst, dus daar zul je geen probleem mee hebben.
Als je de waarde uit één keuzelijst in twee tabellen wilt opslaan, dan zet je de twee velden uit die twee tabellen op je formulier, en je laat ze alletwee vullen vanuit de keuzelijst door als besturingselement het bijbehorende veld op te geven, en via <Na Bijwerken> actie op de keuzelijst vul je het veld: txtVeld1.Value=cboKeuzelijst.Value en txtVeld2.Value=cboKeuzelijst.Value. Ze hebben dan alletwee de juiste waarde.

ik heb een formulier dat als bron de tabel orders heeft. Nu wil ik op dat formulier dmv een keuzelijst de adresgegevens invullen, die in de tabel klanten staan. Ik liet de velden vullen door bij besturingselement =gegevens.Column(0) in te vullen. Op het formulier werden de velden dan ingevuld, maar niet in de database gezet.

Tekstvelden die je op een formulier als extra informatie laat zien, wil je ook helemaal niet opslaan in en tabel. Je hebt die info immers al in je tabel Klanten staan. Wel wil je in de gerelateerde tabel het KlantID opslaan, want dat bepaalt welke klant het is.
Of heb je andere redenen om deze (in weze dubbele) waarden nog een keer op te slaan?

Tekstvelden die je op een formulier als extra informatie laat zien, wil je ook helemaal niet opslaan in en tabel. Je hebt die info immers al in je tabel Klanten staan. Wel wil je in de gerelateerde tabel het KlantID opslaan, want dat bepaalt welke klant het is.
Of heb je andere redenen om deze (in weze dubbele) waarden nog een keer op te slaan?

die tabel waar de waarde dubbel in komen te staan, word er later weer uitgehaald. En ergens anders opgeslagen. Vandaar de dubbele gegevens. Ook word deze tabel gebruikt voor de etiketten voor de klanten later.

Een tabel 'ergens anders opslaan' riekt naar een export. Daarvoor hoef je geen aparte tabel te maken, zou ik zeggen. En voor Etiketten maak je natuurlijk een mooi rapport in Access...
De gegevens opslaan in twee tabellen kun je via VBA doen, of via twee aparte Toevoegqueries bijvoorbeeld. Of een combinatie van een Bijwerkquery en een toevoegquery, of een Toevoegquery en een Tabelmaakquery. Eigenlijk is elke combinatie wel op de één of andere manier te gebruiken, want je hebt de gegevens op het formulier staan, dus die kun je als basis gebruiken voor de verschillende queries.

Een tabel 'ergens anders opslaan' riekt naar een export. Daarvoor hoef je geen aparte tabel te maken, zou ik zeggen. En voor Etiketten maak je natuurlijk een mooi rapport in Access...
De gegevens opslaan in twee tabellen kun je via VBA doen, of via twee aparte Toevoegqueries bijvoorbeeld. Of een combinatie van een Bijwerkquery en een toevoegquery, of een Toevoegquery en een Tabelmaakquery. Eigenlijk is elke combinatie wel op de één of andere manier te gebruiken, want je hebt de gegevens op het formulier staan, dus die kun je als basis gebruiken voor de verschillende queries.

het klinkt logisch. maar heb je een voorbeeld? ik krijg het idee dat ik te moeilijk zat te denken

Ben je niet alleen in ;)
Ik heb nog wel een db van je op de schijf staan, dus daar maak ik wel een voorbeeldje van.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan