• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Average berekenen over ingevulde cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

RaymondC

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2008
Beste helpers,

In bijlage een excel workbook waarvoor ik elke maand gegevens moet invullen.
Nu wil ik het gemiddelde berekenen over de ingevulde cellen.
In sommige velden staat een berekening dus bij lege velden geeft dit een 0 (nul).
Hierdoor klopt de average berekening niet.

Hoe moet ik dit oplossen?

Bijlagen

Je kan wel de som nemen van getallen die niet 0 zijn, en delen door het aantal van die getallen, maar wat ga je doen met een berekening die werkelijk 0 als uitkomst geeft?

Op basis van welke rij of input van de gebruiker weet je hoeveel maanden er gepasseerd zijn?

Voor welke rij(en) moet het gemiddelde berekend worden?

Wigi

@Wim,

Heb even in bijlage de update gedaan over welke maanden het gemiddelde moet berekend worden.

Gegevens zijn altijd van de vorige maan (dus nu van februari).
November & december zijn louter ter informatie (weergave in grafiek om een stukje evolutie te zien).

Ik vul de gegevens handmatig in, omdat ze vanuit een pivot table komen, en het aantal rijen in de pivot table per maand verschillend zijn.

Berekening zou moeten zijn: average(D2:O2) maar als een cel leeg is of nul niet mee rekenen in het gemiddelde.

Bijlagen

Berekening zou moeten zijn: average(D2:O2) maar als een cel leeg is of nul niet mee rekenen in het gemiddelde.
Sla een andere weg in:
Code:
=SOM(D2:O2)/AANTAL.ALS(D2:O2;"<>0")

Of wat vind je hiervan?

Bijlagen

@Willem,

Perfecte oplossing.
Is soms dat ik denk in de eind oplossing, en niet de mogelijkheid gebruik om in de andere cellen de juiste formule te plaatsen.

Bedankt allemaal om mee te denken, en voor de aangeboden oplossingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan