AVG is echt een van de beste antivirusprogramma's dus ik zou die niet weggooien.
Ten eerste moet je jezelf bedenken dat de kans dat een virus van 1 uur geleden op jou pc beland even groot is dan dat van 1 dag geleden. Maar bij 1 uur geleden zijn er vast nog geen updates of zijn die nog niet geïnstalleerd. Die kans is alvast heel klein. Dus het is vrij relatief. Het frequent updaten is uiteraard nodig. Maar AVG doet dit 1 maal daags, dat staat standaard zo ingesteld. En dan ben je zelfs al wacht je even niet op deze updates beschermd tegen virussen ontdekt in de laatste 48 uur. En dat verschil tussen 48 uur en 24 uur maakt het echt niet. Wie dat denkt maakt zichzelf heus iets wijs.
Ten tweede moet je ook bedenken dat de 'virusrage' over is. Virussen zijn niet 'HOT' meer. Ze zijn er nog wel en beveiliging is uiteraard nodig. Maar hackers zullen tegenwoordig veel meer van andere methodes gebruik maken dan van virussen om hun doel te bereiken. Daarom raad ik je aan om ten eerste verstandig om te springen met internetbezoeken, phishing en gedownloade bestanden en bovendien ook je antispyware minstens 1 maal per maand of 1 maal per week (afhankelijk van je internetgebruik dat je zelf moet inschatten) te updaten en te laten scannen.
Goede antispyware's zijn:
ad-aware
spybot s&d
SAS
mijn voorkeur gaat naar ad-aware. Die is snel en nauwkeurig. SAS is iets beter maar veel trager en daar weegt het niet tegen op.
Die Zonelabs is goed, maar persoonlijk vind ik 'm niet handig. En als je er niet zo goed mee overweg kan, kan het uiteraard ook gevaarlijk worden. Hou hem als je hem goed vind. Vervang hem indien je hem 'moeilijk' vind. Goede alternatieven zijn: SPF (niet ondersteund door windows vista, maar de windows vista firewall is zelf al heel goed, maar een andere kan natuurlijk) en de firewall van PC tools.
Dus hou die avg maar zeker. Vervang Zonelabs enkel indien nodig en zorg voor een goede spywarebescherming!
Nog een laatste regel: Betaal nooit voor beveiligingssoftware! (gratis alternatieven zijn absoluut niet slechter) en zorg ervoor dat je nooit gaat knoeien met zulke alles of multi- in een pakketten zoals MCAFEE Total Protection 2009 of een andere securitysuite.