Avg

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bazar
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Bazar

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2003
In het forum "systeem probleem met opstarten" heb ik een vraag voorgelegd over checksum. Deze is gedeeltelijk opgelost. Omdat AVG 7.0.322 de boosdoener kan zijn; de volgende vraag. Op een pc met XP en een met 98 SE heb ik deze AVG geinstalleerd. Bij opstarten van de pc met 98SE komt de melding van AVG "initialize bootup scanner enz" met een venster, terwijl datzelfde niet vorkomt bij het opstarten van XP. Levert AVG de foutmelding in de BIOS? Ik hoop niet dat dit als een crosspost wordt gezien. Groet

Geplaatst door Bazar
Bij opstarten van de pc met 98SE komt de melding van AVG "initialize bootup scanner enz" met een venster, terwijl datzelfde niet vorkomt bij het opstarten van XP. Levert AVG de foutmelding in de BIOS?
Ik weet niet wat je met "foutmelding in de BIOS" bedoelt.:confused:
De Bootup scanner kijkt of je geen boot virussen hebt.
Waarom dat in XP niet gebeurt weet ik niet.
Misschien is XP niet vatbaar voor dat soort virussen.

Guus.

Beste Guus

Met foutmelding bedoel ik dat in het vroege begin van de opstart "checksum error"verschijnt en dan met F1 de zaak weer verder gaat. Nu AVG alleen in 98 zichtbaar bootup doet en met esc kan opheffen, was mijn vraag of deze scan (dus AVG) die melding "chechsum enz" veroorzaakt. Is jouw boot virus beter om de Bios te scannen? Scant elk anti virus programma de BIOS? Groet

Zo'n checksum error krijg je meestal als de stroom eraf is geweest of als de batterij op het moederbord leeg is.
Ik heb al jaren geen batterij op mijn moederbord (klemmetje is afgebroken) en moet ook altijd op F1 drukken tijdens opstarten.
Ik krijg dan geen checksum error, maar de melding CPU is unworkable.
Geeft allemaal niets - gewoon op F1 drukken. Na een tijdje weet je niet beter of dat hoort zo. :D
Wat jij ziet in Windows 98 is verder volkomen normaal - dat is de boot virus check van AVG. En die zou ik niet overslaan door op Esc te drukken.
Overigens wordt tijdens die scan het BIOS niet gescand, maar de boot-sector van je harde schijf. Die bevat alle gegevens die de computer nodig heeft om Windows te starten.
Op het AVG forum heb ik inmiddels ontdekt waarom die bootup scan onder XP niet werkt.

"The Run bootup scanner option (available under Windows 95/98 only) allows you to enable or disable the launch of the Bootup scanner at computer startup (from AUTOEXEC.BAT)."

So it seems that you dont get the test scan at boot up if you have win ME or higher.

Guus.

Hoi Guus.

Is dat probleem van bootup geregeld. Zonder batterij of bij checksum error is ook de klok van slag. Ik heb zoveel mogelijk het forum Bios doorgelezen. Daar wordt alleen over update gesproken. Het staat mij bij dat er een BIOS setup bestaat die na het verwisselen van de batterij noodzakelijk is. Klopt dat? Kan dat niet terugvinden. Groet

Geplaatst door Bazar
Zonder batterij of bij checksum error is ook de klok van slag.
Als je klok van slag is (op 1978 staat of zo), heeft het moederbord echt zonder stroom gezeten.
Ik krijg ook de melding checksum error i.p.v. CPU is unworkable als ik de kast open heb gehad en de stroom er even af is geweest - en dan moet ik de klok ook gelijk zetten.
Maar bij normaal uitschakelen blijft er blijkbaar genoeg spanning op het moederbord staan om de klok en andere BIOS-instellingen te onthouden.
Waarom dat bij jou niet gebeurt zou ik niet weten. :(

Guus.

Klopt; bij korte uitschakeling (half uur) niks aan de hand. Maar die SETUP mogelijkheid, zegt jou dat wat. Terwijl ik het intik denk ik van niet, anders had jij dat zelf ook wel gedaan om jouw probleem op te lossen; maar toch nogmaals die vraag.
Groet.

Geplaatst door Bazar
Maar die SETUP mogelijkheid, zegt jou dat wat.
Als je moederbord helemaal zonder stroom heeft gezeten, staan de instellingen in het BIOS weer op hun standaardwaarden. Dus wanneer je andere instellingen hebt gemaakt, zul je dat opnieuw moeten doen via SETUP. Maar over die standaardwaarden hoef je je geen zorgen te maken - je computer hoort normaal te werken met een BIOS dat op zijn defaults staat.
En uit je verhaal begrijp ik dat ie dat ook doet, zolang je hem maar geen langere tijd uit laat.
Het vervelende is dat ik nog steeds geen oplossing voor dat probleem heb - wat de hardware betreft dan; je zou hem natuurlijk altijd aan kunnen laten staan. Ben je OOK van het probleem af. :D

Guus.

Jij hebt ongetwijfeld aandelen bij Eneco of Nuon en of andere maatschappijen!!!!
Jammer dat we er niet uitkomen. Toch bedankt voor je inzet. Met enige tegenzin zet ik de vraag op opgelost. groet.

Hoi Guus. Ik breek hem nog een keer open. Na zoeken in de forums heb ik de batterij verwijderd, stroom gegeven, weer uitgezet en na een 1/2 uur batterij geplaatst. Zelfde ellende. De batterij geeft kennelijk geen energie af aan de comp. Volgens Admin mag je de "knoop" niet met blote vingers aanraken. De reparateur deed dat wel en wuifde dat naar het land der ...enz. Is een nieuw moederbord de oplssing. Er zit een EP-61-BXA-M is. Die is nergens meer te verkrijgen. Aldus internet. Groet

Het lijkt of ik mijn vraag alleen aan Guus stel, maar dat is natuurlijk niet zo. Hopelijk reageert iedereen die een oplossing heeft. Groet,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan