AZERTY in Windows - QWERTY in DOS ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kadé

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2005
Hoi allemaal !

Ik werk met Windows ME en mijn (azerty) toetsenbord staat ingesteld op 'Frans-België'
Als ik DOS-programmas opstart veranderd de lay-out van het KB naar Qwerty (wat moeilijk typen is)
Ik heb al verschillende instellingen geprobeerd met andere talen in te stellen maar het probleem blijft.
Ik heb ook al geprobeerd door achter de dos-prompt het commando 'keyboard BE of FR' in te geven maar dat werkt ook niet.
Iemand een oplossing ?:confused:

Het keyboard zal verkeerd staan in de aotexec.bat file.
Ga eens naar de dos prompt en tik daar even in.
Type autoexec.bat en klik op enter. Nu zou je de inhoud van de file kunnen zien. Post die hier even.

Toetsenbord-driver in Dos box instellen

Bij sommige systemen kan het voorkomen dat de toetsenbord-driver in de Dos box fout is ingesteld en de verkeerde letter laat zien. Het toetsenbord heeft de verkeerde instelling en laat bv. een y zien terwijl je een z hebt gedrukt.
Dit kun je veranderen.

Ga naar "Start / Uitvoeren" en type "msconfig" in. De systeemconfiguratie opent zich. In het tabblad "International" kun je dan de instellingen handmatig aanpassen.

Voorbeeld:

België (Nederlands)

Codetabel van MS-DOS: 850
Landnummer : 32
Naam van bestand met landgegevens : country.sys
Naam van bestand met weergavengegevens : ega.cpi
Naam van bestand met toetsenbordgegevens : keyboard.sys
Type toetsenbord : niet invullen
Toetsenbordindeling : niet invullen
Taal-id : be

Belangrijk: Het pad c:/windows/command/ mag niet voor de Ega.cpi, country.sys en keyboard.sys staan. Als een pad opgave er wel staat wordt automatisch de US Toetsenbord driver geladen.

Geplaatst door vanzwam
Het keyboard zal verkeerd staan in de aotexec.bat file.
(Dat is voor Win95/98.)

Voor DOS moet het toetsenbord apart ingesteld worden.
In Windows ME gaat dat zó:

Ga naar Start > Uitvoeren, typ msconfig en klik op OK.
Ga naar het tabblad Internationaal en vul bij Naam van bestand met toetsenbordgegevens de term keyboard.sys in.
Bij Taal-id vul je BE in.
Daarna even opnieuw opstarten.

Guus.

Dank u vriendelijk, allemaal !

Het probleempje is uiteraard verholpen !:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan