back up maken zinvol?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marie1

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2002
Berichten
887
heb het nooit gedaan, maar vorige week heb ik mijn schijf moeten formateren en weer opnieuw alles gesinstalleerd.
Ik kreeg toen het advies om op dat moment een backup te maken.
leek me ook wel handig dus ik zette Nero aan de slag.
blijk ik 31 cd-r nodig te hebben voor een backup????
is dit normaal?
Ik ontdekte het pas toen ik braaf de vierde inlegde en ben toen maar gestopt, mede omdat ik niet eens zo veel schijfjes in huis had, maar ook omdat het er op leek dat een backup maken meer tijd en geld ging kosten dan opnieuw installeren me gekost had.
Doe ik iets fout?
Kan het anders?
 
Of een back-up maken zinvol is ligt aan de situatie. Wanneer dit een prive pc is en je eigenlijk toch geen belangrijke informatie er op hebt staan is het naar mijn mening niet nodig.
Wanneer dit een zakelijke pc is en er gegevens op staan die niet kwijt mogen raken MOET je wel een back-up maken aangezien je dan niet alles kwijt bent.

Een complete back-up (= een back-up van alles op de pc) maken kan zeer groot zijn (de map van windows is meestal al bijna 1 Gb en zal waarschijnlijk niet op 1 CD passen). Dus die 31 cd's kan wel kloppen wanneer je alle software geinstalleerd hebt.

Waarom er wordt aangeraden na de installatie van alles een back-up te maken is omdat, je wanneer de pc nu crasht alleen die back-up hoeft terug te zetten en je hebt gelijk alle software die je wilt hebben.

De groeten,
Mark
 
een bakup maken heeft altijd zin. Maar dan wel een backup van eigen bestanden, collecties van plaatjes, mp3tjes, brieven, exel bestanden of wat dan ook. in ieder geval van je eigen verzamelde of gemaakte data. Waarom? Windows, drivers en andere software heb je al op CD en kun je zo installeren, dus om daar nou een backup van te maken, is niet echt noodzakelijk. Maar je eigen gemaakte of verzamelde data, tja, die moet je opnieuw gaan maken of verzamelen. Dus om dta te back-uppen is nuttiger en minder tijdrovend dan het hele systeem. Uiteraard zijn er mensen die zeggen dat het hele systeem beter is, dan heb je namelijk ook meteen al je instellingen terug. Maar ja, hoeveel werk is het om met 31 cd's eren backup terug te zetten, als je alle originele software en instellingen ook zo bijdehand hebt om het handmatig te doen. Dat is een keus die je zelf moet maken.
Tip: download je neiuwere drivers en/of versies van software, maak daar dan wel een backup van, zodat je die voor een volgende installatie meteen bijdehand hebt.

laterzzz
 
Stel dat je via het programma DISK IMAGE of Northon Ghost een image maakt, heb je dan ook zoveel cd-roms nodig ?

Hij zal toch wel gaan comprimeren .......

Jacco
 
Het is wat je zelf wilt.
Software is te vervangen Data niet.
Ik maak 1 a 2 keer per maand een backup van mijn eigen data (documenten etc).

Software is relatief makkelijk terug te zetten.
Maak je een backup van het hele systeem dan heb je eigenlijk maar een moment opname.
Je installeerd programmatje x, krijgt een Update z, en je backup werkt niet meer.
Wat wel handig is als je je systeem weer opnieuw installeerd is een ghost image van een kaal systeem.
Je hoeft dan niet de os terug te zetten.

Trouwens
Opnieuw installeren kan soms niet kwaad, ben je weer van al je rotzooi af en je pc zal weer sneller en beter werken.
 
image ?
Ghost image?
os???

data die ik echt niet kwijt wil zet ik zowiezo al op cd-r
ook programmatjes die ik gedownload heb.

En ja alleen het formateren en herinstalleren van mijn c-schijf leverde me ruim 4 gigabite op.
En dat terwijl ik voor mijn idee niets meer kwijt ben dan enkele mails en mijn adresbestand, dat ik gelukkig nog ff afgedrukt had, dus ook geen ramp.
 
Geplaatst door Marie1
image ?
Ghost image?
os???

image = een zogenaamde "Foto" van de harde schijf zoals hij op dat moment is (tot op de puntjes toe).

Ghost image = Ghost is een programma die een image kan maken.

os = Operating System (=engels voor Besturingssysteem) een aantal voorbeelden zijn Dos, windows 95/98/ME/2000/XP, Linux, enz.

Aangezien je de noodzakelijke dingen toch al op cd-r zet is dat je back-up.

De groeten,
Mark
 
Je moet een kale installatie doen, al je drivers er goed op zetten, en daar moet je ghost image van maken, met wat compressie pas dat wel op een cd of 2.

Maar je moet natuurlijk niet alles vol installeren want dan krijg je idd best wel grote images en daar heb je dan ook weer niet zo veel aan.

Backups idd maken van je eigen eigen bestanden, en zooi dat scheelt een hoop ruimte en een geinstallleerd programma kan je met de install file natuurlijk er zo weer op zetten.

ik heb het bv zo:

Windows XP ghost image met alle drivers en patches tot toen ik image gemaakt had.

Op partitie alle install files die ik nodig heb, zoals nero, kazaalite, flashfxp etc etc.

Dan heb ik al me los spul, wat ik dus niet direct nodig heb zoals mp3 tjes en films ook nog eens op een apparte HD staan.

En dan van mijndocumenten en mail enzo maak ik 1 x per 2 weken (kan je auto instellen dat ie dat van zelf doet) een backupje.

Dus het is inprincipe zo als ik format c: nu in ram dat ik niks kwijt ben (gister backup) en het er binnen een uur start klaar ben. Werkt ideaal! :)
 
van het laatste verhaal begrijp ik weinig

en ik begrijp er nog minder van dat deze draad opeens in XP staat aangezien ik geen XP heb maar ME
 
Sith Warrior bedoelt dit:
Een kale installatie van Windows (versie even niet relevant), dan al je drivers erbij (videokaart, netwerkkaart,modem,monitor,geluidskaart en noem maar op), van aldie drivers, inclusief windows, download en installeer je de laatste drivers, zodat je "kale"systeem helemaal uptodate is. Daarvan maak je een ïmage(een kopie) die je bijv. op een andere partitie zet, of op CD brand. Op (als je die hebt) een 2-de harde schijf installeer je gewoon gewoon alle overige software (dus ipv C:/program files/Nero doe je dat op x:/nero, moet je aangeven tijdens installatie) zodat die software gewoon geinstalleerd blijft staan mocht je ooit format C: moeten doen. Daarnaast hou je regelmatig je eigen bestanden bij middels backups. Mocht je dan weer format C: moeten doen, hoef je alleen de image op c terug te zetten en je systeem is uptodate en compleet.

Correct me if i'm wrong.....

laterzzzzz
 
oke, maar wat ik telkens weer in het verhaal mis is hoe je dat doet.
Hoe maak je een image.
lijkt me toch logisch dat als ik nog nooit van een image gehoord had ik ook niet weet hoe ik dat maken moet.
 
aha je hebt er dus nog weer extra sorftware voor nodig.
 
[aangepast]

Ik had inmiddels wel van je verwacht wat wel en wat niet kan op helpmij.

Volgende keer kun je een mailtje verwachten!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Marie1
Dat klopt. Zowel Norton Ghost 2002/2003 als Partition Magic ( bv van Power Quest) zijn de extra software die je nodig hebt. Bovendien zijn ze niet gratis (te downloaden).
 
Het kan eventueel ook anders. Maak met Partition Magic een partitie, of installeer een extra harde schijf, Maak dan een reguliere windows back-up daarop, nadat je alles hebt geinstalleerd zoals eerder aangegeven. Dan moet je alleen eerst windows installeren en daarna de backup eroverheen, ben je ook vrij snel weer up to date. Als je al 2 harde schijven hebt, of een partitie die groot genoeg is, hoef je dan ook geen extra software aan te schaffen.

laterzzzz
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan