Back up mogelijkheden

Status
Niet open voor verdere reacties.

bon jovi

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 apr 2005
Berichten
4
Op mijn werk maken we back up's op cd-r. Aangezien deze niet eeuwig meegaan ben ik opzoek gegaan naar alternatieven. Nu zijn wij van plan om naast de cd-r's bestanden op te slaan op een externe harde schijf. Ik heb echter nog een aantal vragen:

-Kan de externe harde schijf bewaart worden in een brandwerende kluis zonder voeding, zonder dat er gegevens verloren gaan?
-Is het inderdaad goedkoper om zelf een externe harde schijf in elkaar te zetten, of zit er een addertje onder het gras.
-Als ik de externe harde schijf zelf in elkaar zet, wordt hij dan meteen herkent als ik hem via USB2.0 aan de computer koppel
-Ik heb de volgende producten op het oog:

Behuizing: Mapower Mobile Case PT31 3,5"
Aansluiting: USB 2.0
Gebruik: Inbouw van 3,5" IDE-harde schijven
Materiaal: Aluminium
Bijzonderheden: Geschikt voor Plug&Play en HOT Swapping
Achterzijde: USB 2.0 aansluiting, aan/uit schakelaar
Driver(s): Windows 98SE, Me, 2000, XP, MacOS vanaf8.6 en Linux
Afmetingen: 136 x 35 x 209 mm (BxHxD)
Gewicht: Behuizing: 0 gram
Totaal: 0 gram
Inhoud: Handleiding, USB 2.0 kabel, schroeven
Garantieperiode: 24 maanden
Artikelnummer: T3UF08

Harde schijf: Western Digital Caviar (WD800JB, 80 GB)
Formaat: 3,5 inch
Capaciteit 80,026 GB
Aansluiting: 40-polig IDE
Snelheid: Toeren per minuut: 7200
Toegangstijd (ms): 8,5 ms
Cache: 8192 KB
Informatie / toebehoren: 3 jaar fabriek garantie
Benaming producent: Caviar
Garantieperiode: 24 maanden
Artikelnummer: A7AW05

Totaal prijs ongeveer 85 euro. Een goede keus of niet?
-Zijn er andere alternatieven in plaats ven een externe harde schijf?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Bij voorbaat dank.
 
is het de bedoeling om hem op 1 pc aan te sluiten? ik vermoed dat je wel meerdere pc's op je werk hebt en er dus ook wel een server aanwezig zal zijn. ik zou het volgende doen: alle belangrijke informatie gwn op je pc en op de server plaatsen, eventueel in de server nog een harde schijf plaatsen voor nog een backup, maar volgens mij is dit overbodig. als je maar 1 computer met 1 harde schijf hebt dan zou ik nog een interne schijf in deze pc zetten en dan kun je makelijk bijvoorbeeld iedere week backuppen zonder deze in een kluis hoeven te plaatsen. ik neem aan dat je ook niet gwn je gegevens op die harde schijf zou zetten en hem dan voor 10-20 jaar daar laten liggen zonder er iets mee te doen, want die data op je pc blijft tog nie altijd dezelfde? als je werkt op je pc(is tog wel de bedoeling op je werk denk ik:p) dan zal alles tog wel veranderd worden en is 1 backup eiglijk waardeloos, dus mijn voorkeur gaat uit naar een interne harde schijf:)
 
als je werkt op je pc(is tog wel de bedoeling op je werk denk ik)

soms wel :D

Ik ben misschien niet duidelijk genoeg geweest. :eek:
Het gaat om 2 pc`s zonder netwerk. Aan het eind van de maand moeten de gegeves van de harde schijf afgehaald worden en op een andere plek opgeslagen worden. Tot nu toe deden we dat op cd-r. Er verschijnen echter steeds meer berichten in de media dat die maar 4 tot 7 jaar meegaan. Om nu elke keer twee cd-r`s te branden (1 reserve), en deze jaarlijks te controleren op fouten is eigenlijk te veel werk. Daarom waren we van plan om steeds 1 back up op cd-r te maken, en een andere op een ander medium. Bijvoorbeeld DVD, (externe) harde schijf of tape streamer. De laatste is denk ik te duur.

Hoe zit het met de kwetsbaarheid van een externe harde schijf?
 
Als ik jou was zou ik me maar een zeker stellen van de leeftijd van een harde schijf. Ik vraag me af of je er op vooruit gaat, behalve het gemak van alles op een schijf.

Dit vond ik op het internet:
De leeftijd van een harde schijf is eigenlijk niet uit te drukken in jaren ik heb hier nog harde schijven van 2 Gb van zowat 10 jaar oud en die werken perfect, maar we krijgen ook regelmatig schijven die nog geen jaar oud zijn en kapot lopen.
De garantie van 3 jaar van de meeste fabrikanten is eigenlijk best netjes hoor als je vergelijkt dat je op de meeste electro spullen slechts 1 jaar garantie krijgt.
 
Het is dus een beter idee om een dvd-brander aan te schaffen?
 
Nou, weet jij de leeftijd van een dvd?
Volgens mij is het allemaal lood om oud ijzer.
Als je pech hebt leeft het kort, als je geluk hebt wat langer.
In jouw geval zou ik voor gemak kiezen.
Ze worden in ieder geval door de meeste fabrikanten gegarandeert tot 3 jaar.
Ik heb zitten zoeken voor je maar het is lastig te vinden. Je krijgt met age of leeftijd harddisk zoveel troep mee.

Hier wat informatie over cd's en wat slecht is voor ze.Kijk zelf maar
 
Laatst bewerkt:
Op een DVD passen meer dan 10 cd`s. Scheelt in iig veel werk met controle/branden.

Iig bedankt voor je hulp :thumb:
 
zijn dvd's niet kwetsbaarder??? ik zou het gwn op 2 harde schijven zetten en om een bepaalde tijd controleren of ze nog goed zijn, is er een niet meer goed, dan heb je je data nog op een andere harde schijf en trouwens: als je iedere week backupt zie je al vlug of er een schijf kapot is:)
 
ik zou het gwn op 2 harde schijven zetten en om een bepaalde tijd controleren of ze nog goed zijn, is er een niet meer goed, dan heb je je data nog op een andere harde schijf en trouwens: als je iedere week backupt zie je al vlug of er een schijf kapot is
Als de schijf kapot is heb je dus geen backup en hoe wil je controleren of een schijf goed of fout is? Het lijkt mij dat je het altijd ontdekt als het te laat is. Het blijft in ieder geval een groot probleem.

Mocht het je ooit overkomen Bon jovi.....ik heb meerdere keren gelezen dat je de harddisk, goed in het plastic verpakt, dan in je freezer moet doen voor een nacht. Daarna schijn je dan nog wat te kunnen redden.
Nou ja, baat het niet.....
 
ik bedoelde dus 2* backuppen, lijkt me toeval als ze allebei op het zelfde moment zouen kapot gaan:)
 
Ja, dat lijkt me ook. 1 in reserve. En dan ook maar van verschillende merken ;) Maxtor schijnt een lange levensduur te hebben zo zag ik.
Voorlopig heb ik een barracuda die het ook al 5 jaar volhoudt en het is een backup van deze nieuwe pc.
'Krijg het toch wel een beetje benauwd :cool:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan