Back-up naar USB en dan naar Storage

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mattiedekonig

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2007
Hoi mensen,

Ik zat te denken aan een volgende back-up oplossing. Eerst wil ik een back-up maken ( met wat voor programma dan ook ) naar een USB schijf, zodat de data ook lokaal aanwezig is. Vervolgens wil ik dat deze data op de USB schijf naar een datacenter geupload wordt, is er een programma die hier mee overweg kan of is dit onmogelijk. Ook kan een oplossing zijn dat er ergens een agent wordt, geinstalleerd ( op de USB Hd of dereglijke ) en dat dan de server vanuit het datacenter de data kan opvragen/kopieren/back-uppen. Het liefst is dan de mogelijkheid om dit rechtstreeks van uit de USB hd ( mag ook netwerk zijn ) zodat de server het minst last hiervan heeft. Ik hoor graag hoe jullie hier over denken.

MVG

Hallo,

Je data naar een datacenter overbrengen is helemaal geen slecht idee. Ik zou als ik jou was 1x een volledige back-up maken op je USB mass storage. Dan zou ik die data fysiek naar je datacenter verhuizen en daar kopiëren. Als je niet veel data hoeft te verplaatsen in je back-up dan zou ik alles uploaden. Vervolgens zou ik automatisch incrementele back-ups laten plaatsvinden en die over het netwerk uploaden naar je datacenter. Dan zullen alleen de wijzigingen in je backup in je datacenter worden opgeslagen. Er zijn voor dat laatste ook agents beschikbaar. Ik wil geen reclame maken voor de bekende providers die dit doen :) Maar ik weet bijna zeker dat je ze ook op Google kunt vinden. Je kunt dan kiezen wat voor soort abonnement je wilt hebben. Als je erg veel data dagelijks moet backuppen raad ik je aan over een snelle internet verbinding te beschikken. Hoe meer data je back-up in beslag neemt hoe meer geld je kwijt bent.

Met vriendelijke groet,

grid

:)

Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens grid.

Het probleem is juist dat ik onafhankelijk wil zijn van iemand anders zijn programma, niet dat ik een eigen programma ga schrijven, maar meer dat ik geen online back-up hoeft van een provider.

De snelle internet verbinding komt wel goed, dit is bij alle klanten al voorzien.

Wat meer de bedoeling is, met een programma dat de bestanden kan kopiëren ( los of in een back-up vorm ) naar het datacenter, en daarbij zoveel mogelijk de server met rust laat, zodat deze minimaal belast wordt. Dit is een soort programma wat ik zoek, iemand nog ideeën.

Is het een idee om de USB schijf te vervangen door een mini PC met Atom of Via bordje?
Daar draai je dan Linux op en die laat je met een Linux machine in het datacenter synchroniseren met behulp van bijvoorbeel rsync. De mini PC kan bijvoorbeeld eerst een VPN verbinding opzetten.

Je zult alleen even moeten kijken hoe je alles gaat beveiligen. De data encrypten met voor iedere klant een eigen sleutel lijkt me mooi begin.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan