[Back-up] SD kaart of USB stick

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hoogeveense RAT

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2007
Geen idee of dit de goede categorie is, dus ik merk het wel als m'n topic verplaatst wordt.

Ik ben even benieuwd naar wat de beste drager voor backups is. Ik heb nu alles op een externe harde schijf van 1 TB staan. Dat bevalt me prima voor video's en muziek. Maar voor de zekerheid wil ik écht belangrijke bestanden (foto's) nog ergens anders op bewaren (los van de laptop). Waarop kan ik dit het beste doen: USB-sticks of SD-kaartjes?

Ikzelf heb een voorkeur voor SD kaartjes, omdat deze (in letterlijke omvang) niet zo groot zijn en je ze dus makkelijk ergens kwijt kan. Uit veiligheid ben ik van plan om meerdere exemplaren te kopen (liever 4x 8gb dan 1x 32gb). Maar vier USB-sticks oogt een beetje rommelig, terwijl je SD-kaartjes makkelijk in een speciaal doosje kwijt kan. Maar zijn SD kaartjes wel geschikt voor back-ups, qua betrouwbaarheid? Of is een USB-stick betrouwbaarder?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
dropbox.com of Box.com ik raad box aan daar krijg je als je opschiet nog 50GB levenslang

Dank tim687! :thumb: Maar ik heb mijn foto's liever, hier thuis, nog op een extra geheugendrager. Want 100% op die sites vertrouwen durf ik nou ook weer niet. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar wat betrouwbaarder is, SD of USB? Box.com proberen kan natuurlijk nooit kwaad, maar dan hooguit als extra.

Een usb stick kan je ook makkelijk opbergen in een doosje :)
Als ik de keuze had tussen SD/USB zou ik voor USB gaan. aangezien bijna elke pc (en OS) een USB apparaat herkent en kan gebruiken. Verder is een SD kaartje nogal fragiel en bij mij breken ze regelmatig (maar dat kan ook aan mij liggen :P)

Ik raad RAID aan, dit betekent dat je van 1 harde schijf een PERFECTE kopie maakt op een andere harde schijf.

dus dan koop je zo'n RAID externe harde schijf (of je doet het intern, maar dat is lastiger) van 2x 2tb.

en dan krijg je 2TB opslagruimte. Alle bestanden die je er dan opzet worden gekopieerd naar 2 schijven. en zo heb je dus altijd een perfecte kopie! Mocht 1 van de 2 schijven kapot gaan dan koop je een nieuwe en dan stop je die in de behuizing en dan kan je weer aan de slag!

RAID (welke vorm dan ook) is niet gelijk aan backup. Gooi je bijv. een bestand weg van je schijf dan zal dit meteen ook uit de gehele raidset zijn verdwenen. Ook diefstal, brand, e.d. zal een raidset niet overleven.

Je data op meerdere plekken opslaan is dus niet onverstandig. Of je hierbij SD of USB gebruikt maakt volgens mij niet zo heel veel uit. Let wel op, dat klein juist tegen je kan werken in die zin, dat een dergelijk voorwerp makkelijker kwijt kan raken.

Oké, dan ga ik ervoor om mijn foto's op SD-kaarten te zetten, en wellicht nog bij Dropbox, zoals Tim zegt. En wat betreft het kwijtraken, daar heb je zeker een punt RogerS, maar dat komt wel goed. ;)

Dank voor jullie reacties!

dropbox.com of Box.com ik raad box aan daar krijg je als je opschiet nog 50GB levenslang

Hoe werkt dat Dropbox precies? Ik heb nu een account aangemaakt bij het vergelijkbare Google Drive, maar ik heb toch een beetje mijn twijfels. Als ik namelijk een bestand uit de Google Drive-map op mijn harde schijf verwijder, wordt deze namelijk ook meteen verwijderd uit de 'cloud' van Google.

Dat is logisch, dacht ik eerst. "Die map is immers geen fysieke map op mijn harde schijf, maar al de cloud van Google", ging ik van uit. Echter, als ik een map van bijvoorbeeld 2GB in die Google Drive-map plaats, ben ik die 2GB ruimte wel kwijt op mijn harde schijf. Die map is dus weldegelijk fysiek aanwezig op mijn harde schijf, lijkt me?

En daar komen ook mijn twijfels uit voort. Want stel nou eens dat mijn harde schijf om wat voor reden dan ook geformatteerd moet worden, dan wordt die Google Drive map dus mee geformatteerd en ben ik dus alles kwijt. En mocht mijn harde schijf een keer met een virus besmet raken, dan kunnen op die manier ook de bestanden in de Google Drive-map gewist/vervuild worden. Kloppen mijn twijfels?

Hmm, laat maar. Ik wilde Sugarsync proberen, maar daar heb je kennelijk een CreditCard voor nodig. Ze geven wel aan dat PayPal-betaling mogelijk is, maar als ik word doorgestuurd naar PayPal, krijg ik meteen een melding dat ik een CreditCard moet koppelen. Net zoals bij Google Drive, Dropbox en SkyDrive.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan