Back up windows hulp

Status
Niet open voor verdere reacties.

Golem27

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2008
Beste mensen,

Ik heb een vraag waar ik mee zit, het gaat om een image van mn windows xp. Iemand heeft dit voor mij gedaan en wil dit nu ook gaan leren. Wat deze persoon heeft gedaan is een bootable dvd voor me gemaakt met hulp van Norton Ghost 10. Zodra ik merk dat mn windows niet lekker loopt stop ik mn boot dvd in mn dvd station voordat ik mn pc afsluit. Vervolgens start ik mn pc opnieuw op, tijdens het booten leest hij de dvd ik krijg dan 2 opties Yes vervolgens zie je een balk (0-100%) voor hoe lang het duurt om de windows xp image te installerenen ( 8 min), en dan wanneer het klaar is dan optie 2 Reboot. En dan heb ik een schone windows. Het enige wat ik nog moet doen is firefox, adobe reader, java, msn, k-lite, antivirus, nero, winrar, en mischien 2 andere programma's te installeren. Dus GEEN enkele driver installeren die zat er bljjkbaar al in die boot dvd???. Wat ik nu wil weten is het volgende:

Hoe noem je dit soort ghost image van je windows en al je drivers? Is het een totale backup van je harde schijf ?(ik gebruik maar 1 harde schijf 2 partities) Wat moet ik doen om er voor te zorgen dat ik een bootable dvd maak met daarin de image van windows xp en ook al mn drivers (videokaart, geluidskaart, enz drivers) zodat ik niet na mn windows alsnog de moeite moet nemen om alle drivers te installeren het kan wel zoals mijn boot dvd bewijst.

Wie kan mij helpen met deze brandende vragen en een goede uitleg geven?

Alvast heel erg bedankt

Er zijn verschillende image pakketten, zoals Norton Ghost en zelf gebruik ik Acronis True Image.
Dit is puur een backup van je Windows (+ geïnstalleerde drivers) anders zou het ook niet op een DVD passen, als daar veel extra bij moet. Het is een kwestie van zo'n pakket aanschaffen en dan wijst het meeste de weg vanzelf, het is niet heel ingewikkeld.

Bedankt voor je reactie maniac2003

Ik heb nog 1 vraag. Dus wanneer mn windows xp niet lekker loopt en het tijd werd om mn bootable dvd te gebruiken, zoals ik al heb beschreven. Laten we zeggen vandaag heb ik 2 nieuwe programmas geinstalleerd en op mn data d opgeslagen en heb een film gedownload en op mn data d opgeslagen. Maar ook op deze dag ga ik mn boot dvd gebruiken om weer een verse windows te hebben. Je zou denken dat die boot dvd alleen de image opslaat (windows xp, drivers en mn data d) die op de dag is gemaakt toen de boot dvd image is gemaakt. Maar zodra ik mn boot dvd weer gebruik zijn die 2 programmas er nog steeds en mn film ook op mn d schijf. (En dus niet de image die gemaakt is met de boot dvd dus hoe mn systeem was tijdens het maken van de image). Dit is wat ik wil dus met die programmas zoals ghost and true image kan dit? Of heeft data D er niks mee te maken vandaar dat ook alle nieuwe programmas en films games er nog steeds op mn d schijf staan zonder dat ze verdwijnen. Klinkt mischien een domme vraag maar ik heb er niet zo veel verstand van.

Zodra ik meer weet ga ik er mee beginnen.

Alvast bedankt voor die gene die deze vraag kan beantwoorden.

Hmmm mischien kan het niet eens een image van mn harde schijf immers te groot voor een dvd. Maar goed tell me if i am right.....

Meestal is een HDD verdeeld in 2 partities:
C voor Windows, drivers, programma's
D voor overige data

Een kale Windows installatie met wat drivers en niet al te grote programma's past prima op een normale DVD. Als je daarbij een bijv. een film op je bootable DVD wilt, zal de DVD inderdaad te klein zijn. Dan zul je over moeten naar een dubbellaags (Double/Dual layer) DVD, of een externe HDD.
Dan kun je doormiddel van een bootable rescue cd de image op de externe HDD toch laden.

Hartelijk dank voor je reactie. Ok begint wat duidelijker te worden. Mischien moet ik mn vraag beter stellen. Dus als ik een image heb van mn windows en drivers laten we zeggen op je c schijf, dat wil toch niet zeggen dat als ik die boot dvd gebruik (die ik zelf ga maken) dat al mn data op mn D schijf verloren gaat? of je kunt zeggen dat je data D niks te maken heeft met je image? Met andere woorden dat al je data op D behouden blijft nu en in de toekomst, hoe vaak je ook die image xp plus drivers op je boot dvd gebruikt......

Klopt. Laatst heb ik mijn windows ook opnieuw geïnstalleerd (C), als je dan dus alleen de C partitie overschrijft blijft de data op de andere partitie bewaard.
Alleen bijv. geïnstalleerde spellen zullen niet meer werken omdat het register niet meer klopt. Losse data als muziek, films, images etc. blijft gewoon werken.
De partities zijn dus onafhankelijk van elkaar.

Harstikke bedankt voor je hulp en uitleg. Het ging me om data d dat dat niet weg ging. Nu is het een kwestie van norton ghost even doorhebben.Nu weet ik tenminste waar ik aan toe ben.

Nogmaals bedankt

Als het erg belangrijke data is zou ik voor de zekerheid toch een backup daarvan maken, zou zonde zijn als het toch zou verdwijnen door een foutje.

Ja lijkt me een goed idee je weet maar nooit......
Als er nog vragen zijn kan ik dan bij jou terecht als je het geen probleem vind tenminste?

Ik blijf dit topic dan gewoon volgen, zie ik het vanzelf wel. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan