Back-up

Status
Niet open voor verdere reacties.

geraarbrtt

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2004
Hoe maak ik een back-up van mijn harde schijf als ik maar beschik over een CD-R brander
( dus niet meer kan branden dan 700 MB ) ???

hoe groot is je hardeschijf en wil je echt alles backuppen of alleen je documenten?

en over wat voor software beschik je eventueel als?

De meeste software hoef je niet te back-uppen, omdat dit veelal op cd-rom staat.
Data, documenten, foto's kun je eventueel zippen en in een mapje op cd-rom branden.
Emails en adresboek (Outlook Express) Zie bijlage.
Emails en adresboek (Microsoft Outlook) heeft een goed backup systeem ingebouwd.
Je krijgt dan een PST bestand, die je in een mapje op cd-rom kunt branden.

Laatst bewerkt:
Als je Winzip of Winrar hebt, kun je alle bestanden in een 'gesplitst archief' laten zetten.

Gewoon Tools -> Wizard starten, en daarin een archief maken. Dan de mappen & bestanden selecteren, archiefnaam en evt. doelmap aangeven, dan in het volgende veldje: Zie bijlage.

Je krijgt dan een zgn. Multi-Volume archief (dus 1 archief, opgesplitst in een aantal bestanden in de grootte die je aangegeven hebt).

Je zult zien dat op de plek waar je de backup neer laat zetten dat daar dan komt te staan (even hier het voorbeeld dat je het archief MyArchive hebt genoemd):

MyBackup.RAR
MyBackup.R01
MyBackup.R02
Etc.

Al deze bestanden zijn dan 700 MB, behalve de laatste. Brand alle delen per stuk op een cd, en dan kun je later m.b.v. hetzelfde programma alles weer terugzetten. Makkelijkst gaat dat overigens door dan weer de inhoud van je backup-cd's in 1 map te zetten, en vandaaruit terug uit te pakken met Winrar.

Iets vergelijkbaars is ook met Winzip te bereiken.

Tijs.

Bijlagen

• winrar_multi_volume.JPG
    winrar_multi_volume.JPG
    28,8 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Alhoewel het antwoord helemaal juist is, is dit niet iets wat je regelmatig wilt doen ... en dat moet voor backuppen wel.

Ik raad je aan om (rond de Euro 45) een DVD-writer kopen, dan kan je 4.7GB kwijt per schijf; meestal genoeg voor "mijn documenten"
Nog beter is een aparte externe hard disk (rond de Euro 100 voor 250GB).
Maar ja, ik kan niet in je portemonaie kijken ...

Mijn grootste bedoeling eigenlijk om te back uppen is omdat er een programma op mijn harde schijf staat dat ik zeker niet kwijt wil ( ik heb de cd's er niet van ).

dvd brander intern heb je ook al voor 29 euries:cool:

maar weet je wat het probleem is bij een backup van een programma. je kan de programma files enzo wel op een cd/dvd branden maar stel je pc crasht helemaal en je moet hem helemaal opnieuw instaleren zal het nietwerken om die bestanden terrug tezetten in de systeem mappen want en hij zal in de windows map zijn bestandjes hebben (systeem32) en dan heb je ook nogeens het register. dus ik denk dat het eerder een optie is om alsnog dat programma te kopen of te downen en anders kiezen voor een totale backup. en dan is een exteren harde schijf misschien wel handig. en tja die kosten wel geld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan