Backlight kapot? acer aspire 1300

Status
Niet open voor verdere reacties.

DDDaanD

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2008
Haii iedereen

ik heb een vraagje

sinds kort ben ik in het bezit van een acer aspire 1300 (amd athlon , windows xp , 30 GIG HD)

alleen het scherm lijkt defect : als je hem aanzet zie je haast niks , je ziet heel iets ACER ASPIRE bij het aanzetten

Ik dacht dat het scherm kapot was dus heb een andere erop gedaan (intern scherm)
ik heb het oude lcd scherm eruit gehaald en de andere erin gezet , maar deze had het zelfde probleem.

kan het zijn dat de backlight of blacklight inverter kapot is of is het , het moederbord die geen stroom geeft aan de backlight.

Mischien dat jullie kunnen helpen

Groetjes Daan

Hallo
Het antwoord is blijkbaar iets langer dan de vraag ....

Heb je op een extern scherm wel beeld .... videochipset nog o.k.

Heb je heeeel vaag nog beeld op het door u vervangen t.f.t. scherm ---> ja .. 99% kans dat het enkel het invertortje is die defekt is ... onderaan rechts in het t.f.t. scherm ingebouwd .

Met het nodige klik/klak/schroefwerk ,is deze voorzichtig te openen...

Het bepalen of het invertortje defekt is .... D.m.v. multimeter (ingangsspanning/uitgangsspanning) o.k. ??

P.s. vergeet de s.m.d. zekering niet te controleren op het invertortje ...

Uiteraard indien al het bovenstaande voor u chinees is , laat er dan iemand naar kijken met de nodige technische bagage ...(wat mij wel zou verwonderen , mits een compleet t.f.t. scherm vervangen voor u blijkbaar geen probleem is ..)

Dit dient normaal niet te worden vermeld maar om een volledig antwoord te hebben op uw vraag :

Mits je betrokken p.c. toch gedemonteerd hebt , vergeet uiteraard niet alle voorziene ventilatoren zuiver te maken en te smeren en alle voorziene ventilatieopeningen zuiver te maken ...

Peter

Laatst bewerkt:
haii ,

Ja op een extern scherm werkt hij

en op het andere scherm zie je heel vaag die icoontjes alleen er zit geen licht achter die het beeld normaal oplicht.

ik denk zelf dat ik hem weg breng en na laat kijken want ik kan zelf er wel dingen aan vernaderen maar dan heb ik de meeste kans dat ik hem kapot maak dan dat hij gemaakt word.

maar toch bedankt . :D

Inverter

Hallo Daar,

De inverter kan inderdaad kapot zijn. Zelf heb ik hetzelfde probleem.
Ook met een aspire 1300.
Je kunt dit vrij makkelijk zelf meten als je een multimeter heb.

op de inverter zitten twee stekkers eentje met twee pinnen en 1 met 4 pinnetjes.
Aan de kant met 4 pinnetjes kun je meten met je multiemeter of er spanning opstaat.

Aan de andere kant met twee pinnetjes kun je vervolgens ook meten of er spanning opstaat. Maar PASOP! aan de kant met twee pinnetjes is de spanning heeel hoog dus zet je meter wel in de goeie stand anders kun je hem opblazen.

Zelf ben ik nog opzoek naar een inverter, dus mocht er iemand een andresje weten voor zo'n dingetje dan hoor ik graag waar ik die kan kopen.

Groet,
Michael

Hallo Daar,

De inverter kan inderdaad kapot zijn. Zelf heb ik hetzelfde probleem.
Ook met een aspire 1300.
Je kunt dit vrij makkelijk zelf meten als je een multimeter heb.

op de inverter zitten twee stekkers eentje met twee pinnen en 1 met 4 pinnetjes.
Aan de kant met 4 pinnetjes kun je meten met je multiemeter of er spanning opstaat.

Aan de andere kant met twee pinnetjes kun je vervolgens ook meten of er spanning opstaat. Maar PASOP! aan de kant met twee pinnetjes is de spanning heeel hoog dus zet je meter wel in de goeie stand anders kun je hem opblazen.

Zelf ben ik nog opzoek naar een inverter, dus mocht er iemand een andresje weten voor zo'n dingetje dan hoor ik graag waar ik die kan kopen.

Groet,
Michael

Ja , ik heb zelf ook gezocht naar een inverter maar replace direct heeft hem niet ( die heeft in september een groter asortiement)

Ik zoek hem zelf ook nog maar ik google het wel even veder.

Mocht iemand weten waar je ze krijgt , vertel het dam maar ;)

Groetjez Daan

Re

Hallo Daan,

Ik was vorigeweek in Beverwijk en daar was een man die dacht dat hij deze invertors wel had. Hij gaf me zijn bedrijfs kaartje en zei dat ik hem kon bellen.
Ook zei hij dat als hij hem had dat hij er 25 euro voor vraagt.

Zelf heb ik de invertor nog eens goed bekeken en merkte ik dat bij mij inderdaad de zekering van het kleine kaartje stuk was. Ik heb die door gesoldeerd en nu werkt het geheel weer prima. Ik weet een zekering door solderen is niet zo netjes maar het is toch een oude laptop en zonder beeld had ik toch niet zo veel aan.

Ik kan je vertellen hoe je kunt meten of dat bij jouw ook zo is. En hoe je hem kunt doorverbinden. Maar als je toch liever op safe wilt kun je de man bellen en vragen of hij er eentje heeft voor je.

Hij is van Mellouki.com en het telefoonnr is 0617838399.
Ik denk dat hij het geen probleem vind dat ik zn nr hier zet aangezien het zijn bedrijf is.

Mocht je toch nog vragen hebben hoor het wel.

Groet Michael

oke , bedankt ik zal nog even kijken..

Ik heb nou het scherm er helemaal af , en er een extern scherm op aangesloten todat ik een andere inverter heb.

de laptop is me wel goed bevallen , moet alleen nog het geheugen upgrade , hij heeft nou nog 64MB (heb uit een oude laptop gehaald) omdat ik het geheugen type niet had zit er maar 64mb in en daarvan gaat 8MB videokaart geheugen af dus 56MB ram voor windows xp

Maar hij is nu ook wel snel maar ik upgrade hem tot 1GIG

Zou het mogelijk zijn om direct x 9 erop te krijgen omdat de videokaart maar 8mb heeft.

Videokaart: S3 Twister (Van het merk VIA)

Groetjes daan

Hallo Daan,

Ik was vorigeweek in Beverwijk en daar was een man die dacht dat hij deze invertors wel had. Hij gaf me zijn bedrijfs kaartje en zei dat ik hem kon bellen.
Ook zei hij dat als hij hem had dat hij er 25 euro voor vraagt.

Zelf heb ik de invertor nog eens goed bekeken en merkte ik dat bij mij inderdaad de zekering van het kleine kaartje stuk was. Ik heb die door gesoldeerd en nu werkt het geheel weer prima. Ik weet een zekering door solderen is niet zo netjes maar het is toch een oude laptop en zonder beeld had ik toch niet zo veel aan.

Ik kan je vertellen hoe je kunt meten of dat bij jouw ook zo is. En hoe je hem kunt doorverbinden. Maar als je toch liever op safe wilt kun je de man bellen en vragen of hij er eentje heeft voor je.

Hij is van Mellouki.com en het telefoonnr is 0617838399.
Ik denk dat hij het geen probleem vind dat ik zn nr hier zet aangezien het zijn bedrijf is.

Mocht je toch nog vragen hebben hoor het wel.

Groet Michael

Kan het door oorzaak zijn dat de zekering stuk is of kunnen er nog meer problemen op z'n kaartje bevinden?

Groetjes daan

zekering

Ik ben regelmatig op dit soort printplaatjes tegen gekomen dat alleen het zekeringetje stuk was. Meestal is dat het enige, maar uiteraard bestaat er altijd een kansje dat er meer stuk is.
Een zekering moet er natuurlijk voor zorgen dat op zon print plaatje niet te veel stroom en spanning komt als dat wel het geval is springt hij. Aangezien ik dit probleem over de Aspire vrij veel gelezen heb op het internet (google)heb ik maar aangenomen dat de zekering voor dit type iets telicht berekend is.
Ik heb niet kunnen achterhalen hoe zwaar de zekering is anders had ik hem kunnen vervangen. Aangezien ik zoiets had van nu heb ik niets, dus verliezen doe ik ook niets heb ik de zekering doorgesoldeerd door er een druppeltje tin op te laten vallen.
Uiteraard bestaat hierdoor nu de kans als er ooit wel echt een probleem met teveel stroom in de laptop ontstaat dat het printje echt stuk kan gaan. Maar goed zoals ik al zei ik had toch niets te verliezen. Nu draait hij weer als een zonnetje.
Als jij hetzelfde gevoel heb over je laptop kun je dat ook doen, maar als je geen risico wilt lopen bestel je zo'n printje.

Als je op het kleine printje kijkt zitten er aan beide kanten stekkertjes.
Aan de enekant 1 met 2 pinnetjes en aan de andere kant 1 met 4 pinetjes.
Dat printje haal je los en legje op tafel als je het stekkertje met 2 pinnen aan de linker kant legt is dat voor mij makkelijker uitleggen.
Nu kijk je naar dat printje en kijk je naar het rechter stekkertje met de vier pinnetje.
Aan de onderkant van dat stekkertje zie je dus ook 4 tinnen aansluitingen op het printje.
De meest linker van deze 4 gaat meteen naar de zekering.
Als je nu met een multimeter de weerstand over deze zekering meet weet je meteen of deze stuk is of niet. Als deze stuk is, is de kans zeer groot dat dat je probleem is.

Groet,
Michael

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan