[backup] backup situatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

purekid

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2008
Hoi,

Mijn ouders krijgen een nieuwe pc en het is i.v.m. de boerderij belangrijk dat wij dagelijks de melkgegevens ect backuppen. Nu wordt elke nacht om 12.00 de computer automatisch op gestart en een restore point gemaakt, maar als de harddisk kapot gaat ben je toch alle informatie kwijt? Om elke dag een backup van over de 80 gig te maken is misschien wat overdreven. Daarom dacht ik zoiets:

1 keer per maand een echte backup
en dagelijk een restore point

Als de harddisk kapot gaat zet ik eerst de backup terug en dan de restorepoint op de goede dag.Nu zeg ik het wel makkelijk maar kan dit? En welke programma's zijn hier geschikt voor? Ik had al gekeken naar SyncBack alleen kan je daar alleen backups maken en kan het ook niet van de hele C schijf dus inclusief windows/programma's

EDIT: besturingssysteem is Windows XP

Ik betwijfel of het extern 'houden' van een restorepoint werkt. Naar mijn bescheiden mening zijn jullie bedrijfsgevaarlijk bezig en zit je bij een C schijf crash (maximaal 30 dagen per maand) met een 'levensgroot' probleem. Zelfs wanneer het zou werken (extern restorepoint) worden UITSLUITEND systeeminstellingen hersteld, maar géén eigen bestanden.

Zoals ik het nu zie backup je uitsluitend 'data' en kun je niet de gehele machine (een mirror) terugzetten bij een hdd crash (gedurende max. 29 dagen in een worse case scenario)

Mijn advies voor een bedrijfsmatige omgeving als die van jullie zou het volgende zijn:

1. koop het software pakket Acronis (true image)
2. zorg ervoor dat het systeem vrij is van virussen en spyware en voer schijfopruiming uit, doe schijfdefragmentatie en draai vooral ook even Ccleaner (indien gewenst heb ik een korte maar complete handleiding voor je van Ccleaner)
3. als je dus zeker weet dat je een goed werkend systeem hebt, maak dan met die software van Acronis een éénmalige systeembackup (ook wel een mirror genoemd). Maak die mirror op een externe harddisk.
4. bij een crash van C kun je dan door middel van die gemaakte mirror het systeem binnen 45 minuten herstellen naar de situatie van het moment van de gemaakte mirror.

Ik hoor je nu al vragen / denken : "Ja maar, die mirror is een momentopname, wat nu als de C schijf 3 maanden later past crashed, dan zijn we van 3 maanden gegevens kwijt"?

5. nee, die ben je niet kwijt omdat je dagelijks of wekelijks een incrementele backup gaat maken, zeg maar een update van de backup, zodat je altijd van de laatste gegevens een backup maakt.

Ga even naar de site van Acronis en lees er alles over.

6. maak daarnaast voor alle zekerheid wekelijks met XP zelf een gegevens backup en je bent redelijk veilig ingedekt voor alle ellende.

Website Acronis : Klik

Laatst bewerkt:
Oké, ja momenteel maken we via de software van maxtor (externe hardeschijf) dagelijks een restore point. Als bijvoorbeeld een update van het programma is mislukt kunnen we het dus terug zetten naar een dag eerder. Dit werkt allemaal prima (naast de ongebruikersvriendelijke layout). Maar als de hardeschijf crasht dan hebben we wel een probleem.

Maar nu even een scenario van jou backup methode:

Stel gisteren is iets gebeurt, bijvoorbeeld ongemerkt iets verwijderd en s'nachts maakt die een backup. Dan heb je de volgende dag wel een probleem omdat je dan het probleem hebt geupdate. snap je?

oké, ja dan is het inderdaad een optie. Echter heb ik liever een freeware variant ook omdat ik me eigen pc ook wil gaan backuppen en geen 2x software wil kopen. Weet je dus ook een gratis variant die zoiets doet?

Er zijn er zat (gratis), maar omdat het een bedrijfsmatige situatie betreft zou ik niet 'piepen' over een paar tientjes.

Hoi,

Ik ben weer terug van vakantie en heb toch nog enkele vragen. Ik heb het programma gekocht en heb de incrementele backup aan de praat gekregen. Nu kan ik deze steeds terug zetten naar een dag eerder dat werkt perfect. Alleen zijn er nog een paar vragen van mijn kant.

1. Als bijvoorbeeld de computer in de fik vliegt of en gaat een onderdeel kapot. Er wordt een nieuwe computer gebouwd. Ik heb braaf mijn backup (incrementele backup). nu kan ik volgens mij deze niet zomaar terug zetten omdat er hele andere onderdelen in zitten (ga geen oude onderdelen kopen). Ik kan de bestanden niet van de externe hardeschijf plukken want dit zijn .tib bestanden. Hoe moet ik dan toch deze bestanden herstellen zodat ik op mijn nieuwe computer deze ook lezen.

Zoja? Is dit ook mogelijk met programma's die dus geïnstalleerd zijn.

Alvast bedankt

Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Daar zal je een mailtje aan moeten wagen.
Daar ik 'slechts' met Windows backup mijn backups maak, maak ik voor alle zekerheid ook elke week een backup van de map 'mijn documenten'. Deze backup bewaar ik voor een 'echt' grote ramp, i.c. dat ik mijn 'mirror' niet meer terug kan plaatsen. Dan moet ik helaas Windows en al mijn programma's weer herinstalleren, maaaaaaaar, alle bestanden heb ik nog om dat ik dus een simpele backup heb van de map mijn docmenten. Daaruit plaats ik dan later mijn eigen bestanden weer terug (in geval van die grote ramp die heeft plaatsgevonden).

Oké dat is duidelijk, want er is dan een belangrijk programma en daar zitten de gegevens zeg maar in. Dus dat is dan niet zomaar over te zetten denk ik.

Ik neem aan dat jij dit programma ook hebt en begrijp ik het goed dat als windows niet goed opstart dat je dan via een cd geheel windows terug kan zetten?

Ik ga even een mailtje sturen naar Acronis

Mvg, Boris

Nee, ik heb geen Acronis, ik maak gebruik van de buildin backupfunctie van Windows.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan