Backup (image) XP in Fat32

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roncheck

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2008
Berichten
40
Hallo zit met de volgende vraag.

Wil een backup maken (XP) naar externe HD, van een pc waarvan het besturingssysteem in Fat32 is geformatteerd.

Nou werk ik zelf (het liefst) met Nfts, heb met Fat32 dus nauwelijks ervaring.

Is het verstandig om de externe HD ook eerst in Fat32 te formateren of zijn er nog andere mogelijkheden, het programma dat ik wil gebruiken is Acronis True Image, dus alles in Fat32 houden.
Meen dat ik via Google (engelstalig) ook tegenkwam dat het mogelijk is om van een Fat pc een image te maken op externe schijf naar NTFS,???:rolleyes:

Bij voorbaat dank.
 
In principe maakt het niet uit welk filesystem de backup schijf heeft. dit heeft niets te maken met het filesystem van de te backuppen schijf.
Je moet wel rekening houden met de 4GB limiet aan filegrootte als je een FAT32 schijf gebruikt. dus als het bestand wat gegenereerd word door acronis groter gaat worden dan 4GB zul je NTFS moeten gebruiken. verder staat het je redelijk vrij om te kiezen
 
Dank voor de reactie(s).

Even voor de duidelijkheid, ik was bekend met die 4gb limiet van Fat32, maar geldt dit ook voor een imgage van bijv. 20gb, of alleen voor afzonderlijke bestanden die die 4gb overschrijden? (bijv. een dvd van 4.37gb)

Gaat in dit geval om de pc van mijn moeder een acer, zij heeft hier geen vidieo's opstaan, neem aan dat xp (besturingssysteem) de bestanden de 4gb niet overschrijden?

En ja Fat32 omzetten naar NTFS, als het niet goed gaat (gegevens verlies ofzo?) is er geen weg meer terug.

Is trouwens opvallend dat zowel bij mijn moeder als een neefje (vista) acer nog steeds gebruik maakte van Fat32 ondanks dat de ene zo'n 3 en de andere zo'n 5 jaar pas oud is? (beide acer)
 
Laatst bewerkt:
Dat geldt voor alle bestanden, dus ook voor b.v. image van 20Gb,,,

En dat omzetten gaat normaal gesproken niet mis
 
Nog even samenvattend dan als het mag. ;)

Ik ging er dus vanuit als je een totaal van pak 'm beet 20gb backupt van Fat32, dat dit gaat als alle afzondelijke bestanden niet groter zijn dan 4gb.
Dit klopt dus niet?
Dus Fat32 naar => Fat32 extern

Het is in principe dus wél mogelijk om een Fat32 te backuppen naar een externe HD NTFS, en deze backup latere weer probleemloos terug te plaatsen naar de originele Fat32 pc.?

Ga waarschijnlijk de pc eerst omzetten naar NTFS, maar wil bovenstaande toch graag weten. ;)

Thanks
 
De backupsoftware maakt 1 bestand aan op je externe schijf. In dat bestand staat alle data van de schijf waar je een backup van maakt. Vaak kun je wel opgeven dat het bestand wordt opgesplitst in meerdere bestanden van bijvoorbeeld maximaal 4GB zodat de backup ook naar FAT32 kan worden weggeschreven.
 
Hartelijk dank voor de reacties,:thumb: ga dus toch maar eerst het bestaande xp omzetten naar NTFS en dan maar hopen dat ik geen gegevens verlies voor ik een image maak.

Is het op zich niet vreemd dat een tweetal pc's van amper een paar jaren oud nog steeds, de één xp voorgeïnstalleerd en de ander Vista in Fat32 werken? (beide acers):rolleyes:

Zie hier zelf de voordelen niet van in, of vergis ik mij?
 
In Acronis True Image kun je 'n "secure zone" instellen (je kunt zelf de grootte bepalen) om je BackUps weg te schrijven,ook al is je schijf met het NTFS bestandsindeling geformatteerd de "secure zone" wordt door Acronis in FAT32 geformatteerd.Hoe groot je BackUps ook zijn ze worden keurig weggeschreven in die zone,of Acronis die bestanden automatisch splitst tot 4GB is best mogelijk maar daar hoef jij je geen zorgen over te maken want dat gaat allemaal automatisch.
Al jarenlang tevreden gebruiker van deze software.
Succes!
P.S. De voornaamste voordelen van NTFS zijn: de beveiliging,de mogelijkheid tot versleuteling(encryptie) en heeft de limietbeperking van 4GB niet.
Vanuit Windows XP is het mogelijk om het FAT32-formaat naar NTFS om te zetten, maar niet andersom.(Bron:Microsoft)
Recovery partities zijn meestal in FAT32 indeling gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Recovery partities zijn altijd in FAT32 indeling gemaakt.

Hoi Mik, bedankt voor je reactie, dat laatste klopt niet helemaal volgens mij. :eek:
heb zelf een HP paviljon, D: is gereserveerd standaard voor de recovery partitie, en dit is NTFS.

Verder bedankt voor de info.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan