backup maken en 2e installatie van XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

J.Elissen

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2004
Hallo,
Ik heb een paar vragen:

1)Ik wil graag een backup maken van mijn c schijf incl instellingen van windows etc.
Ik heb een externe harde schijf met voldoende ruimte.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet doen?

2)De p.c. is opgedeeld in een c en een d partitie.
De c is een NTFS type en de D is een FAT32 type.
Nu wil ik Windows nog een 2e keer installeren op de D partitie, zodat ik altijd nog met de p.c. kan werken.
Kan dit en hoe moet ik dit doen?

gr.
John.

als je een goede backup maakt is het al helemaal niet nodig dat je,
xp voor de 2de keer instaleert.
je plaast gewoon de backup terug op c en je kan weer werken :)
of miss ik iets ?

Hoi,

Je hebt dan extra software nodig waarmee je een image van je partitie kunt maken.
Je hebt bij een evt. crache een dvd of cd nodig, die het met behulp van dezelfde extra software mogelijk maakt die image compleet weer terug te zetten.

Zelf heb ik inderdaad twee partities op m'n eerste harde schijf met een dual-boot.
Die tweede xp-installatie (D:\) gebruik ik voor 'testprogramma's en dergelijke en daar heb ik ook het freewareprogramma DriveImage XML van: http://www.runtime.org/ op staan.
Hiermee heb ik van de C-partitie een complete backup gemaakt.

Een paar keer uitgeprobeerd en het werkt perfect!

dat kan met norton ghost of true image maar er is ook een nog die gratis is weet de naam,
er even niet van.

2e installatie van XP

Hallo,
Ik wil inderdaad ook een 2e installatie van XP, zodat ik daar wat dingen kan uitproberen en zo.
Ik ben 'n leek, dus:
Als ik de windows CD opstart om te installeren , komt er dan de vraag waar ik hem wil installeren; ik wil niet het risico lopen dat ik mijn versie op C overschrijf.
Ik wil hem op D installeren.
D is een FAT32 partitie , kan XP daar op?
gr.
John.

Tip: niet doen in je eentje!
Kijk of je iemand weet/kent in je omgeving die het samen met jou doet.
Het is relatief eenvoudig, maar je moet wél weten wat je doet.
Je geeft zelf aan een leek te zijn dus .....

Verwacht niet dat het 'hier' even wordt uitgelegd, waarna je achter je pc gaat zitten om het 'even' te doen. Zo is het nou ook weer niet .....

Grts,

leek

Hallo,

Ik ben geen totale leek.
Heb al vaker Windows etc. geïnstalleerd, maar nooit een 2e versie op een andere partitie.
Als ik weet dat het op FAT32 kan en je de vraag krijgt waar er geïnstalleerd moet worden, lukt het wel.

Je kunt gewoon een XP naast een bestaande installatie op een andere partitie zetten, en dan inderdaad voor de D: kiezen en XP wil ook op en FAT32, alleen zijn de beveiligen daar minder, maar dat zal niet van belang zijn.

Ok.

Windows-CD erin
opnieuw pc opstarten en laten booten vanaf de CD
Bij de vraag of bevestig dat u Windows XP wilt installeren door op Enter te drukken.
Ook als u eerst één of enkele partities wilt verwijderen moet u dit doen.

Partities verwijderen met Windows XP
Even later in de installatie laat Windows XP de partities op de computer zien.
Selecteer NIET de eerste partitie (C:\, want die wil je behouden) maar de 'andere' (bijvoorbeeld D:) en druk op D om deze (dus de FAT32) te verwijderen.
Bevestig met een druk op L en de partitie is verwijderd.
Herhaal dit zo nodig voor andere partities.

Partities maken met Windows XP
Is de oude partitie verwijderd, dan is de ruimte op de harde schijf te zien als 'Niet gepartitioneerde ruimte'.
Kies dan C om in deze ruimte een partitie te maken.
Geef de ruimte die u voor de eerste partitie in gedachten had en type die in (of alles natuurlijk).
Druk dan op Enter om de partitie te maken.
Vervolg dan met het formatteren van de partitie (D: ....??) waarop Windows geïnstalleerd mag worden.

NTFS of FAT ?
Wie in het bezit is van Windows XP of Windows 2000 (en geen dualboot installatie draait) doet er verstandig aan
voor NTFS te kiezen. Het bestandssysteem is betrouwbaar, veilig en efficiënt en onlosmakelijk gekoppeld aan de professionele 32-bits architectuur van Windows 2000 en XP.
Volg hierna de instructies op het scherm, om WinXP te installeren en er wordt automatisch een dualboot aangemaakt.

Gelukt??

Hallo,

De installatie van de 2e XP is gelukt.
Als ik nu de p.c. opstart zou je moeten kunnen kiezen tussen de 2 versies met de pijltoetsen.
Dat werkt echter niet en dus start steeds de 2e versie op D op.
Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn.

[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Zo zou de boot.ini op de C: eruit moeten zien.

Hoi !

Opstarten van de XP-CD, kiezen voor de reparatieconsole, achter de prompt:

bootcfg /list, gevold door enter intromelen.

Nu krijg je een lijst van de aanwezige besturingssystemen.

Staat er 1 van de twee niet bij, trommel je:

bootcfg /rebuild in. en volgt verder de aanwijzingen.

http://support.microsoft.com/kb/314058

Greetz,

Harry.

ga ik proberen

De beide versies hebben wel exact dezelfde naam kan het daar aan liggen?

Zo ziet het er uit

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Media Center Edition" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Media Center Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Hoi !

Opstarten van de XP-CD, kiezen voor de reparatieconsole, achter de prompt:

bootcfg /list, gevold door enter intromelen.

Nu krijg je een lijst van de aanwezige besturingssystemen.

Staat er 1 van de twee niet bij, trommel je:

bootcfg /rebuild in. en volgt verder de aanwijzingen.

http://support.microsoft.com/kb/314058

Greetz,

Harry.

Je zou dat kunnen doen, maar die boot.ini van je is goed, waarom je nu de keuze niet krijgt is mij ook een raadsel.

Trommel eens msconfig in uitvoeren in en controleer de opstartpaden.

Hoi !

Boot.ini klopt inderdaad, tot mijn verbazing !

Dan heeft het /rebuild commando weinig zin.

Volg de raad in de laatste link van @L.P. es op, ik ben heel benieuwd !

Greetz,

Harry.

keuze

Hallo,

Ik krijg de keuze wel, maar ik kan op de pijltjes drukken wat ik wil, maar er gebeurt niets; blijft op de bovenste staan.
Dat ze dezelfde naam hebben maakt niets uit?

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Media Center Edition" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Media Center Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Niet helemaal hetzelfde: er wordt vanaf partitie (1) of (2) opgestart ......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan