• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

backup maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter lsc.b
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

lsc.b

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2000
hallo allemaal
een vraagje is het mogelijk om tijdens het werken in een sheet een backup te maken met vba / macro.
het excel sheet staat gemideld 9 uur per dag open en wil dus om het uur ( in stelbaar ) een backup laten maken.
wie kan mij hier mee helpen met een goed voorbeeld.

Meestal is de eerste vraag: welke versie van Office. Dan lees ik op internet vaak: "eerst sluiten, dan opslaan". Staan wel voorbeelden op internet. Kijk hier eens naar.

Laatst bewerkt:
ik heb office 2016
en de vba / macro die je vind op internet maakt een backup bij het afsluiten van excel .
maar ik naar op zoek ben is dat ik kan instellen hoe vaak ik een backup kan laten maken,
dus ook niet dat onder office zelf zit .
het moet dus vba / macro zijn dat per uur instelbaar kan zijn.

beste VenA
dit ziet er zo op het eerste gezicht goed uit maar wat nu,

welke zou ik moeten pakken en zoals ik het nu zie , zei ik niet waar de backup opgeslagen zou worden
wat zou uw keuze zijn of zou u het voor me uit willen werken
meerdere tijden
en waar wordt het opgeslagen (help me) ??

Hier een voorbeeld. Het backup bestand wordt nu in het voorbeeld elke 5 seconden overschreven en wordt opgeslagen in dezelfde map als het het geopende bestand. Dit kun je als je het daadwerkelijk gaat gebruiken even aanpassen naar "per uur"
Dus dan wordt het
Code:
DateAdd("h", 1, Time)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
ziet er ook niet slecht uit ,
maar waar wordt het opgeslagen en kan de start kop automatiesch

In de code kan je terugvinden waar het opgeslagen wordt. Je kan het ook laten starten zodra je je werkboek opent

Mij lijkt ActiveWorkbook niet zo'n slimme keuze.

In de code kan je terugvinden waar het opgeslagen wordt. Je kan het ook laten starten zodra je je werkboek opent

JVeer bedankt voor zover hier ben ik prima mee geholpen.
maar kun je me even uitleggen hoe ik kan laten starten zodra ik mijn werkboek open ik heb er naar gekeken maar ik zie het niet ( sorry )

Zo wordt het gelijk gestart (onder thisworkbook wordt de macro aangeroepen wanneer het werkboek wordt geopend). Ook heb ik ActiveWorkbook vervangen door ThisWorkbook:thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
beste JVeer

tot zover werkt alles prima bedankt hier voor.
maar als ik het backup bestand open krijg ik een fout melding van visual basic,
dat ik geen toegang krijg tot mijn bestand.
mogelijk heden die ik kan doen zijn dan beeindigen of foutopsporing,
doe ik beeindigen kan ik verder werken in mijn backup,
en doe ik foutopsporing krijg ik de volgende meldng ThisWorkbook.SaveCopyAs ThisWorkbook.Path & "" & Filename & " Backup" & ".xlsm"
dit is dus in het backup bestand

hoe dit op te lossen

Wat er nu gebeurt is dat de macro ook in het backup bestand direct wordt aangeroepen wanneer je het opent. Daar komt de fout vandaan (het bestand dat je wil opslaan bestaat al).
Ga je de volgende dag verder werken in het back up bestand of in het originele bestand? Dus is het nodig dat de macro ook in het back up bestand staat?

Als je het back up bestand de dag erna gaat gebruiken en vervolgens daarvan Backups gaat maken zou je deze regel kunnen gebruiken. De foutmelding blijf je echter wel houden als je de backups gaat openen op dezelfde dag.

Code:
ThisWorkbook.SaveCopyAs ThisWorkbook.Path & "\" & Filename & [COLOR="#FF0000"]" " & Date[/COLOR] & ".xlsm"

Of ga eerst kijken of het bestand al bestaat ja of nee (zie bestand). Daarna kun je de macro altijd handmatig nog starten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
(onder thisworkbook wordt de macro aangeroepen wanneer het werkboek wordt geopend)

Wel jammer dat de macro niet gestopt wordt als je het werkboek weer sluit. Leuk voor argeloze bezoekers.

Op stop drukken:) bij mij stop het trouwens wel als ik het bestand sluit

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan