Thuis heb ik een netwerk van 5 computers (XP en Vista) en 2 netwerkdrives (250GB en 500GB). Het is me al een keer overkomen dat een van mijn kids tegen de netwerkschijf schopte en de netwerkschijf kapot ging (alle data verloren). Dit wil ik voorkomen, vooral omdat er huiswerk, video's, foto's en persoonlijke administratie op staat die ik niet meer kwijt wil.
Voorheen backupte ik op DVD, maar die blijken na 2-3 jaar niet meer leesbaar. Inmiddels zijn de DVD's te klein voor het volume aan data (ongeveer 30GB). Harde schijven zijn ook al kwetsbaar (de USB-HD van 500GB hield er spontaan mee op, wel garantie, maar data is toch maar weer weg).
Hoe kan ik nou op de meest veilige manier data backuppen (die ook weer te restoren is)?
Welk medium is daar nou het meest geschikt voor?
Voorheen backupte ik op DVD, maar die blijken na 2-3 jaar niet meer leesbaar. Inmiddels zijn de DVD's te klein voor het volume aan data (ongeveer 30GB). Harde schijven zijn ook al kwetsbaar (de USB-HD van 500GB hield er spontaan mee op, wel garantie, maar data is toch maar weer weg).
Hoe kan ik nou op de meest veilige manier data backuppen (die ook weer te restoren is)?
Welk medium is daar nou het meest geschikt voor?
Laatst bewerkt: