backup medium ivm datavolume

• Onderwerp starter Onderwerp starter jan42
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jan42

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Thuis heb ik een netwerk van 5 computers (XP en Vista) en 2 netwerkdrives (250GB en 500GB). Het is me al een keer overkomen dat een van mijn kids tegen de netwerkschijf schopte en de netwerkschijf kapot ging (alle data verloren). Dit wil ik voorkomen, vooral omdat er huiswerk, video's, foto's en persoonlijke administratie op staat die ik niet meer kwijt wil.
Voorheen backupte ik op DVD, maar die blijken na 2-3 jaar niet meer leesbaar. Inmiddels zijn de DVD's te klein voor het volume aan data (ongeveer 30GB). Harde schijven zijn ook al kwetsbaar (de USB-HD van 500GB hield er spontaan mee op, wel garantie, maar data is toch maar weer weg).

Hoe kan ik nou op de meest veilige manier data backuppen (die ook weer te restoren is)?
Welk medium is daar nou het meest geschikt voor?

Laatst bewerkt:
Of 't het beste is, dat weet ik niet, maar ik heb de volgende backup(s):
Mijn pc bevat 3 (fysiek) harde schijven. (eigenlijk 4 maar de C staat in Raid 0)

Op C : In mijn documenten staan alle documenten, foto's, muziek, films, etc. etc. (de data dus)

Een van de twee andere schijven is exclusief bestemd voor een kopie van C : Mijn Documenten.

Daarnaast wordt wekelijks op een USB hdd van 500 giga een backup gemaakt van de gehele machine, althans dat moet ik ietwat nuanceren:
ik heb in oktober met Vista Ultimate een schaduwkopie van mijn HELE pc gemaakt. Die onderhoud ik wekelijks met een incredimentele backup.
Schaduwkopie was zo'n 105 giga, de wekelijkse backups een kleine 35 giga. Na ongeveer 3 maanden is die externe hdd vol en formatteer ik 'm weer en laat ik het feest opnieuw beginnen.

De externe disk met de schaduw kopie van Windows en de incredimentele backups wordt elders in de woning bewaard.

Zelfs bij brand in de ruimte waar de pc staat heb ik dus altijd nog de externe hdd.

Veel veiliger kan het m.i. niet.

Laatst bewerkt:
Ha Pasja, bedankt voor je reactie. Wat ik uit jouw backupscenario haal is dat je dataspreiding doet op verschillende fysieke hdd's. Het risico dat beide fysieke schijven data tegelijk kwijtraken is dan klein. Jouw aanpak klinkt goed. Ik zal dit eens voor mezelf verder uitwerken.
Een lastig punt bij mij is dat backuppen vanuit een netwerk trager gaat dan met USB (100Mbps tov 400 MBps). Maar er zit ook een USB-aansluiting op de netwerkdrive, die ga ik eens uitproberen.

Heel kort samengevat?

een kopie van Mijn documenten op een 2e fysieke hdd en daarnaast hetzelfde op externe hdd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan