Backup met Norton Ghost 15.0 / partition magic (copy funktie)

Status
Niet open voor verdere reacties.

spacemaster

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2002
Hoi,

Even een toelichting:
Had vanaf vrijdag weer problemen gekregen met het opstarten van mijn besturingssysteem.
Ik heb in totaal 2 geinstalleerd: Windows 7 en Windows XP.
De computer starte met windows 7 op, en elke keer als hij bijna klaar was met opstarten, starte hij weer nieuw op totdat hij helemaal niet meer opstarte. Weet niet meer welke foutmelding er gegeven werd.
Toen heb ik met XP gestart, en de computer starte weer op. Even gekeken waar de fout zat bij windows 7, en bij herstart liep XP ook helemaal niet meer. Ik kreeg in het begin van het opstarten een ntldr fout.
Heb toen een nieuwe harddisk gekocht omdat ik dacht en nog steeds denk dat de fout hier zit.

Nu komt ie:
Met Norton Ghost 15.0 wilde ik mijn besturingssystemen weer terug zetten. Echter wil hij niet naar de nieuwe harddisk kopieren, en geeft me alleen maar de mogelijkheid om naar de originele harddisk (de defekte) waar ook de kopie van gemaakt is te kopieren.
Is dit normaal of ligt dit aan de instellingen???

Dan heb ik geprobeerd met de bootbare partition wizard 6.0 vanuit MSDos mijn xp en w7 op de nieuwe harde schijf te zetten. Dat is gelukt, echter het systeem ziet het programma helemaal niet en vraagt om de schijf met besturingssysteem in te leggen. BIOS had ik ook alles korrekt ingesteld.
Probleem was dat de beide partities geen letter toegekend hadden gekregen en daardoor alleen te zien waren door programma's als partition wizard.
Ik wilde met dat programma een stationletter toekennen, echter was die optie niet beschikbaar, evenals instellingen logisch of primair station.
Alle andere partities kon ik wel de stationsletters veranderen, alleen die gekopieerd waren met partition wizard niet meer.
Waarom kan ik deze stationsletters niet veranderen???

Heb daarna de besturingssystemen vanaf de originele schijven geinstalleerd, en daarna met partition wizard vanuit windows een stationsletter toegekend, en het werkt.

Hopelijk kan me hier iemand een toelichting geven zodat ik in de toekomst niet meer zo omslachtig hoef te handelen bij problemen met windows.

Mvg Michel

Ik werk met een oudere uitgave van Ghost, maar ik vermoed dat het in principe hetzelfde werkt. Als ik met Ghost een partitie wil kopieren, dan moet op de ontvangen/destination schijf wel al een geformateerde partitie van dezelfde omvang staan. Daarom maak ik op een nieuwe schijf eerst de vereiste partities aan met een partitioning tool voordat ik met Ghost aan het werk ga. In de situatie die u beschrijft, een multiboot windows, zou ik altijd de volledige schijf kopieren en niet de individuele partities. In dat geval moet de ontvangende schijf juist niet gepartitioneerd zijn.
Wat een probleem blijft is als de verschillende partities op een schijf niet een oplopende letter-aanduiding hebben, wat vaak is in een multi-boot situatie, dan moeten die aanduidingen na het kopieren en starten alsnog goed gezet worden.
Om die, en andere redenen, ben ik niet zo'n voorstander van windows multiboot, zeker niet nu in Windows 7 het multiboot mechanisme andrs geworden is dan onder XP.

Hoi,

Ik had dus ook van te voren de partities klaar gemaakt, en daarna XP en windows 7 erop gezet, maar hij starte helemaal niet op. Enwel om de reden die je noemt; De stationsletters waren helemaal niet toegekend, dus zag windows ze helemaal niet. Ze stonden met andere woorden als verborgen.

Het blijft een lastig thema, vooral omdat microsoft altijd alles veranderd; bootini, ltndr, mcd en nog wat van die opstartgevallen.

Ik heb nu xp op de eerste partitie staan, W7 op de 2e. Ik krijg een opstartscherm met de keuze: ouder systeem of windows 7 starten. Ik krijg 30 sec. de tijd om een keuze te maken, en dan wordt W7 automatisch opgestart.

Weet misschien iemand waar en hoe kan ik die 30 sec. kan verkorten???

Alvast bedankt.

Mvg Michel

Die opstarttijd kan aangepast worden in de "Opstart- en herstelinstellingen". Dat schempje is te vinden via Start-Instellingen-Configuratiescherm-Systeem(eigenschappen)-geavanceerd-Opstart- en herstelinstellingen.

Dankjewel srpchulp, heb het meteen gevonden en op mijn voorkeur ingesteld.

Ik wilde nu nog graag een complete partitie met XP kopieren en op een partitie achter W7 plaatsen, echter zal die dan denk ik niet gezien worden door het systeem.
Weet je misschien ook hoe en in welk bestand ik het nieuwe besturingssysteem erbij kan zetten zodat het ook in het opstartmenu zichtbaar word??

Mvg Michel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan