backup/syncronisatie van mappen en files

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hendrikcl

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2002
Berichten
119
De situatie:
Ik heb een bepaalde map waar mijn persoonlijke documenten staan en die map groeit natuurlijk. Ik heb een tweede (removable) hard disk die ik als backup disk gebruikt. Op dit moment overloop ik alle mappen om te zien waar er files bijgekomen zijn om ze dan naar de backup hd te copieren. Sommige van de files kunnen dan gewist worden op de normale hd zodra ze op de backup staan. Dit wordt natuurlijk zeer tijdrovend om dit op deze manier te doen.
Ik heb dan maar wat gezocht naar backup en synchonisatie software. Maar ik had graag eens geweten welke programmas andere gebruiken of wat er hiervoor geschikt is. (Ik zie het niet zitten om een hoop trailversie uit te proberen).

Kort gezegd: de bedoeling is dus dat files die nog niet op de backup hd staan gebackuped worden maar dat er uiteraard geen files van de backup gewist worden. En de backup moet nog gewoon leesbaar blijven als een gewone hd. Dus niet gezipd of gecompressed of zo.
 
in een 1e opwelling had ik willen reageren door te schrijven:
gebruik het in '95 geintegreerde MSbackup (weet niet of het in 98 ook nog werd meegeleverd...?), maar als ik het mij goed herinner ('t is al weer ff geleden dat ik 95 op mijn machine had staan) dan worden de backups door MSbackup idd. gecomprimeerd tot een formaat dat je niet "normaal" kan openen / lezen / verplaatsen etc., kortom, geen backup van bestanden naar een andere plaats, maar een gecomprimeerde versie van bestanden in een of ander groot bestand.

Ik zou gaan voor het maken van een batchprogje en dat 1x per week draaien of zo. Het maken van een bacthprogje is relatief eenvoudig en kost slechts wat tijd en behoorlijk wat zorgvuldigheid. (een typefoutje en de batch doet niet precies wat jij graag had willen hebben dat 'ie doet)

Geen idee wat je van bachfiles weet, maar hieronder ff een simpel voorbeeldje.

Schakel binnen Windows naar de Dosprompt:
type daar achter de >
edit mijnkopie.bat

De volgende regels moet je dan binnen het lege scherm van de zojuist gecreerde batchfile gaan typen (waarbij ik voor het voorbeeld even een zogenaamde map op je hdd heb geplaatst die "tijdelijk" heet:

cd\
cd c:\tijdelijk
copy *.* P:
cd\
exit

en kies links boven voor bestand en daarna opslaan. Ga terug naar Windows.

Ga naar de verkenner en dubbelklik op het bestand mijnkopie.bat

met de door jou getypte 3 simpele regeltjes gebeurt het volgende

1. er wordt geschakeld naar het dos,
2. daar waar je niet op C zou uitkomen wordt met het commando cd\ opdracht gegeven naar de "root" te gaan,
3. het batchprogramma gaat naar de map "tijdelijk" en
4. kopieert al de in die map staande bestanden naar de P schijf (voor het voorbeeld even jouw "andere" HDD)
5. na het kopieren gaat de batch terug naar c: en
6. wordt windows weer opgestart

Het een en ander kun je natuurlijk naar hartlust uitbreiden met meerdere (map) kopieer opdrachten en d.m.v. het toevoegen van parameters kun je selectief opgeven welke mappen en / of submappen, bestanden etc. wel / niet gekopieerd moeten worden.

't is al weer ff geleden dat ik batchfiles maakte dus scheld mij niet uit als ik in het voorbeeld iets over het hoofd zie, maar in grote lijnen is het maken van een batch als deze zeer eenvoudig en behoorlijk effectief voor het doel zoals jij het nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan