backup vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Damman

Gebruiker
Lid geworden
19 aug 2008
Berichten
99
heey
k krijg binnenkort paar nieuwe hardware onderdelen voor me pc
waaonder een nieuw moederbord dus dat betekent waarschijnlijk dat ik windows weer opnieuw moet instaleren.
ik hou me oude harde schijf dus met me D: schijf gebeurt nix mee.
op me C: schijf staat allemaal redelijk belangrijke dingen voor mij.
dus bij een instalatie ben ik die kwijt.
nou heb ik dus 2 vragen/opmerkingen
1. als k de C: schijf kopieer in een map in de D: schijf(is ruimte voor) kan ik dan nade instalatie die map gewoon weer terug kopieren en is alles dan zoals het is op deze pc??

2. als k een backup wil maken krijg k al dat gedoe met formatteren. hier weet ik zelf vrij weinig vanaf. kan iemand me daar dan duidelijk wegwijs in maken. heb ergens gelezen dat je na formatteren al je gegevens kwijt bent ofzo. Dus als iemand me hierbij zou willen helpen zou dat me erg helpen.

(wat ik dus eigenlijk wil is dit: nadat ik mijn nieuwe onderdelen(moederbord, processor, videokaart, RAM-geheugen, voeding) heb geinstalleerd, moet ik waarschijnlijk windows xp opnieuw instaleren. kan ik via een backup van de C: schijf weer al me oude instellingen/bestanden terughalen??)

alvast hartelijk bdankt
 
Bij vervangen van zoveel hardware (met name moederbord) zal je niet aan een nieuwe installatie ontkomen. Je zou een backup kunnen maken, maar die zal nooit alle systeembestanden bevatten omdat die "in gebruik" zijn. Met een Image zou dit wel lukken, maar die zou nutteloos zijn omdat je intussen totaal andere hardware hebt.

Er is een wizard in XP waarmee je instellingen kan opslaan en later terugzetten, maar ook die is deels hardware-afhankelijk vermoed ik. (weet iemand dit met zekerheid?)

Het beste is als je dierbare data naar een veilige plek kopieert (foto's, email map, muziek, contacten, favorieten et cetera) en daarna je nieuwe systeem opbouwt en installeert.
 
"mijn documenten" staan al in me D: schijf en ik heb begrepen dat als ik mijn harde schijf niet vervang, er nix gebeurt met de D: schijf.

Dus ik moet windows gwoon daarna weer instaleren, maar ben ik alle bestanden op de C: (program files onder anderen) kwijt. is dat te verhelpen door die bestanden dan naar de D: schijf te kopieren??
 
Om programma's te verhuizen zijn er speciale programma's voor, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee. Hier weet vast wel iemand anders een antwoord op.
Zelf installeer ik ze liever opnieuw, zeker bij zo'n vernieuwd systeem.

Je map "mijn documenten" zal je na het installeren weer opnieuw naar de D-schijf moeten koppelen.
Dit kan je trouwens ook met je email map doen.

PS hoeveel harde schijven heb je eigenlijk, zijn de C en D partities van dezelfde harddisk?
Je zal niet de eerste zijn die per ongeluk de verkeerde partitie formatteert en installeert.
Je data zou veiliger zijn op een externe schijf.
 
Favorieten

Hallo Allemaal,

Ben hier voor de eerste keer.:)

Ik heb een vraag over favorieten.
Ga binnenkort de harde schijf helemaal opschonen en opnieuw installeren. Heb al een hoop belangrijke bestanden een backup van gemaakt. Maar ik weet niet hoe ik een backup moet maken voor mijn favorieten.
Kan iemand mij daarbij helpen?:eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan