backup vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

martin van de mortel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Hallo beste helpmij-ers, ik heb even advies nodig.

Ik heb nu met heel veel gedonder een pc die gecrasht was weer aan het lopen.
Format C en een herinstall van xp zou een ramp geweest zijn, dus dat wil ik graag voorkomen of zodanig inrichten dat het geen ramp is.

Situatie: 2 harde schijven H en I ( ja ik weet het rare letters maar dat is nu eenmaal zo gekomen en ik denk ook niet meer te veranderen) Hd's zijn fysiek 2 aparte schijven.
Op I staat windows ect. Op H allemaal data.
Ik heb een externe HD van 250 gig en ik heb norton ghost 10.

Met de xp wizzard een backup maken van de hele I drive duurt 12-14 uur, dat vind ik geen optie.

Ik wil Norton op H installeren en dan een image maken van I op de xterne HD.

Als ik dan onverhoeds een format I moet geven voor een herinstall van xp, ik installeer dan norton opnieuw op H en ik zet daarmee de image van I terug. Is de computer dan weer zoals hij nu is?

Of heeft iemand een nog beter idee?

Alvast heel erg bedankt voor je advies.

Hi martin :)

Die harde schijven intern, hoe groot zijn die? Want als je daar je data veilig op zou kunnen zetten zou je een format kunnen doen en die schijven H en I de normale letters weer toe kunnen kennen.

Hi Mumzel, long time no see ;)

Die harde schijven in de pc zijn resp 250 en 200 gig, die externe is 250 gig maar daar staat al voor 180 gig op.

Hoe kan ik die drive-leters dan weer goed krijgen?

EDIT: Het is de pc van mijn jongste zoon dus daar wil ik voorzichtig mee zijn ;)

Laatst bewerkt:
Als je die externe al zo vol hebt zou ik het allemaal laten staan. Ik weet dat er een mogelijheid is via schijfbeheer de drive letters te veranderen, maar ik durf je dat niet aan te raden :D

Als je die externe al zo vol hebt zou ik het allemaal laten staan. Ik weet dat er een mogelijheid is via schijfbeheer de drive letters te veranderen, maar ik durf je dat niet aan te raden :D

Is ok Mumzel. :)
Ik heb nu op die externe HD een norton ghost image gezet dan de I drive waar ook windows op staat. Blijft mijn vraag: Als ik die image van I terug zet dan hoef ik aan H niets meer te doen, zijn PC is dan weer als "vanouds" ? Die image is uiteindelijk 68 GIG geworden :D

BTW heb je mijn glimlach gezien :)

grt
Martin

Ja volgens mij moet het dan weer helemaal ok zijn. Ik zou wel even checken of die ghost goed is.

ps. ik zag hem :D

Ja volgens mij moet het dan weer helemaal ok zijn. Ik zou wel even checken of die ghost goed is.

Misschien een noob vraagje, maar hoe controleer je dat zonder hem daadwerkelijk terug te zetten, want als hij dan fout is heb ik de zaak verkl**t...toch?

Zover ben ik zelf nog niet gekomen Martin:o Dus ik hoop dat een ghost expert hier het antwoord op weet :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan