backup webserver

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Tot ongeveer 2 weken hadden wij hier thuis een webserver. Toen plotseling de harde schijf het begaf, hadden we NIETS meer (behalve de backups). Vanaf dat moment zijn wij bezig om een nieuwe server op te bouwen en de backups terug te lezen.
Vanaf het moment dat de harde schijf het begaf zijn wij dus niet meer online geweest.
Nu heb ik het plan om twee computers als webserver te laten fungeren, maar hoe zou ik een en ander moeten configureren dat de taken worden "verdeeld" over deze servers en dat beide servers toch actueel en operationeel zijn en dat server 2 operationeel blijft als server 1 het begeeft...

Heel veel mogelijkheden. Hangt er ook vanaf over welke apparatuur en OSsen je beschikt.

Je zou bijv. een DNS pool kunnen maken. Als de server dan alle informatie van alle websites bijhouden en onderling repliceren dan verdeel je het werk tussen de servers

Momenteel draait onze server onder ClearOS. We hebben twee oude computers (een Dell Dimension 4100 uit 1999 en een Packard Bell uit 2005). Van de eerste was de harde schijf gecrashd is, waardoor ik laatstgenoemde als server inrichtte.
Als ik eerstgenoemde computer weer voorzie van een nieuwe harde schijf, kan ik ze wellicht koppelen in een DNS-pool, maar daarin moet ik eerst meer inzicht hebben.

Dat is een prima idee. Hou er wel rekening mee dat als de servers als elkaars fail-over gaan werken dat je ze voor maximaal 50% (gerekend vanaf de zwakste server) kunt belasten. Anders storten ze bij problemen alsnog in.

Binnen ClearOS heb je wel de mogelijkheid van data replicatie, dus dat is dan al eenvoudig te regelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan