Backup werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

DarknessFood

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2006
Geachte heren,

Gisteren na een heel gedoe, een backup op een pc gezet. Deze start helaas niet op. Je kan dus kiezen tussen 2 XP versies (zat in mijn originele pc, 1 niet werkende) maar vervolgens kies ik een Windows versie uit, en start hij weer opnieuw op. Mijn gokje is dat het aan de hardware ligt. Ik heb fixboot geprobeerd, maar helaas geen geluk op dit vlak. Hoe kan ik, ondanks dat er andere hardware in zit, toch de pc laten booten?

[...]Hoe kan ik, ondanks dat er andere hardware in zit, toch de pc laten booten?

Niet direct, en mogelijk zelfs helemáál niet!

In de eerste plaats is van belang je te herinneren of de originele XP op dezelfde schijfletter is geïnstalleerd als waar die op de nieuwe computer nu staat. Zijn de schijfletters anders, dan kun je het vergeten.

Staat het op de nieuwe computer wél op dezelfde schijfletter, dan maak je een kans door een herstelinstallatie van die XP-installatie te doen Je hebt hiervoor nodig.
1. (indien SATA/RAID harddiskcontroller in de computer) de juiste SATA/RAID drivers geïntegreerd in de XP CD. Dergelijke drivers zijn te herkennen aan de aanwezigheid van een TXTSETUP.OEM bestand, icm. (o.a.) een .SYS en een .INF bestand.
2. XP SP2 of XP SP3 moet in de installatie-cd geïntegreerd zijn, afhankelijk van wat er in die gekopieerde XP-installatie al aanwezig was.
3. Dezelfde soort (Home of Prof), zelfde taal en zelfde type (XP Upgrade, XP Retail, XP Volume License etc.) XP installatie-cd moet worden gebruikt als bij de originele installatie.
4. De gebruikte installatie-code die gebruikt is bij de originele installatie van van die XP (5 blokken van 5 cijfers/letters).

Voor het integreren van SP's en SATA/RAID-drivers kan een programma als nLite handig zijn.

Let in jouw geval dus op dat bij het opstarten van de XP installatie-cd er 2 XP installaties gevonden worden. Kies de juiste versie om te updaten.

Succes,

Tijs.

Niet direct, en mogelijk zelfs helemáál niet!

In de eerste plaats is van belang je te herinneren of de originele XP op dezelfde schijfletter is geïnstalleerd als waar die op de nieuwe computer nu staat. Zijn de schijfletters anders, dan kun je het vergeten.

Staat het op de nieuwe computer wél op dezelfde schijfletter, dan maak je een kans door een herstelinstallatie van die XP-installatie te doen Je hebt hiervoor nodig.
1. (indien SATA/RAID harddiskcontroller in de computer) de juiste SATA/RAID drivers geïntegreerd in de XP CD. Dergelijke drivers zijn te herkennen aan de aanwezigheid van een TXTSETUP.OEM bestand, icm. (o.a.) een .SYS en een .INF bestand.
2. XP SP2 of XP SP3 moet in de installatie-cd geïntegreerd zijn, afhankelijk van wat er in die gekopieerde XP-installatie al aanwezig was.
3. Dezelfde soort (Home of Prof), zelfde taal en zelfde type (XP Upgrade, XP Retail, XP Volume License etc.) XP installatie-cd moet worden gebruikt als bij de originele installatie.
4. De gebruikte installatie-code die gebruikt is bij de originele installatie van van die XP (5 blokken van 5 cijfers/letters).

Voor het integreren van SP's en SATA/RAID-drivers kan een programma als nLite handig zijn.

Let in jouw geval dus op dat bij het opstarten van de XP installatie-cd er 2 XP installaties gevonden worden. Kies de juiste versie om te updaten.

Succes,

Tijs.

Ik heb Windows XP op dezelfde schijf staan (geïnstalleerd op C:).

1: Van Sata/Raid is geen sprake. Er zit gewoon 1 schijf in.

2: Moet ik dezelfde cd in de DVD speler stoppen? Dus de XP cd waar de Image op gebaseerd is?

3 en 4: Daar kan ik je niet helemaal volgen :o.

Ik kan voor de rest mijn XP niet updaten, want hij start niet op. Ik kom niet verder dan een keus maken van OS (beide XP Pro's), en als ik de juiste selecteer, dan gaat ie IPV naar het Windows laad scherm, zichzelf opnieuw opstarten...

Ik heb Windows XP op dezelfde schijf staan (geïnstalleerd op C:).

1: Van Sata/Raid is geen sprake. Er zit gewoon 1 schijf in.

2: Moet ik dezelfde cd in de DVD speler stoppen? Dus de XP cd waar de Image op gebaseerd is?

3 en 4: Daar kan ik je niet helemaal volgen :o.

Ik kan voor de rest mijn XP niet updaten, want hij start niet op. Ik kom niet verder dan een keus maken van OS (beide XP Pro's), en als ik de juiste selecteer, dan gaat ie IPV naar het Windows laad scherm, zichzelf opnieuw opstarten...

Vraag 1: Je hoeft dus niet een SATA/RAID driver te integreren. Dat scheelt. Je kunt nog steeds gebruik maken van nLite om SP2 of SP3 te integreren (als dat nodig is), en zo een nieuwe XP installatie-cd te branden waar die SP in geïntegreerd is.
Vraag 2, 3 en 4: Kijk even hier en evt. ook hier voor instructies/achtergrond.
Dat Windows nu niet opstart is juist hetgeen we willen repareren, en dat kun je met een zgn. in-place installatie (ook wel reparatie-installatie genoemd) met een XP installatie-cd proberen (opstarten vanaf de installatie-cd; Methode2 in het artikel van Microsoft).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Thanks, ik ga er morgen mee aan de gang. We zullen zien of het de oplossing brengt :).

Ok, nog even een mededeling: Het feit dat je maar 1 schijf hebt wil niet zeggen dat dat niet evt. een SATA-schijf kan zijn (zie deze link).
Is dat echter een IDE schijf (zie deze link), dan is er geen probleem, want IDE harddiskcontrollers worden ondersteund in de XP installatie.

Tijs.

Ja, dat is ook zo. Beetje dom :P. Volgens mij zitten er allemaal Sata schijven hier in. Dus daar zal ik dan ook maar eventjes naar kijken. Bedankt voor de pointers :thumb: .

Zojuist geprobeerd om de backup te repareren, alleen kom ik nog steeds geen stap verder. Hij blijft hetzelfde doen. De boot.ini heb ik ook gefixt (fixboot commando), maar ook geen geluk. Wat is er toch aand e hand :(. Het kan niet zijn dat hij de schijf niet ziet (de SATA schijf) want anders zou ik in theorie dus ook niet kunnen zien dat ik op moet gaan starten (de opstartpartities zijn dan niet zichtbaar). Ik vind het maar een vreemde zaak...

1. Vertel ons of je nu de keuze hebt tussen 2x XP of slechts 1x XP. Je schrijft dat je precies 1 schijf erin hebt zitten, dus ik verbaas me erover dat je blijkbaar wél boot.ini kunt aanpassen terwijl XP zelf niet start?
2. Heb je in de BIOS de SATA schijf-controller in IDE modus gezet/staan?
3. De backup: Stond die origineel op een C: partitie of op een andere partitie (bijv. D: etc.)? En indien op D: etc.: Heb je wel dezelfde partitiestructuur nu weer op de huidige schijf ingericht staan?

Tijs.

Okej, komt ie :).

Ik heb de XP installatie gewoon op de C: staan, dus daar is nik mee gebeurt. Door een raar systeem ding krijg ik tijdens het opstarten 2 keer windows XP professional in beeld. (net als in de partitie waar de Image op gebaseerd is) . 1 van de 2 heeft geen functie, en die werkt niet. De bovenste (die dus wel werkte op de daadwerkelijke computer) die doet het wel op de pc waarop ik alles heb geïnstalleerd, maar niet op de pc waarop ik de Image heb gezet. Hij slaat dan af (na het kiezen van de XP, die zou moeten werken) daarna start deze opnieuw op, en gaat het circus zo door.

Bedankt voor deze verduidelijking.

Lijkt me precies in het straatje passen van een herstelinstallatie, waar ik eerder al over gesproken heb. Integreer in ieder geval de SATA controller-driver (zie eerdere posting) in de XP installatie-cd mee.

Overigens is dat alleszins géén garantie dat het ook gaat werken, maar wel het beste wat je kunt proberen. Volledige installatie op de pc zelf van XP heeft altijd véél meer kans dan het overzetten van een image van een pc die niet 100% hetzelfde is.

Tijs.

Hey,

Ik weet dat Images niet altijd garant staan om te werken, zeker niet als er andere hardware in de pc zit, dan kan het dus nog wel fout lopen. Het ding is dat het mij een goed idee leek om dit te doen vanuit mijn stage, anders moeten we steeds weer een hele pc gaan installeren, en dat kost gewoon tijd (programma's, licenties invoeren etc.). Vandaar dat een Image maken een goed idee leek, aangezien je dan alleen maar de computernaam hoeft te veranderen en misschien wat nieuwe drivers te installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan