backup

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jo Briels

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2001
Ik heb nog nooit een backup gemaakt.
Ze zeggen dat ik gek ben.
Wat moet ik doen (niet voor dat gek zijn) en hoe?

Da's wel een heel brede vraag.
1 welke Windows-versie,
2 waarvan wil je een backup (documenten, films, foto's of muziekbestanden .....) dat maakt nogal een verschil qua omvang. Dus daarvan afhankelijk, waarop je een backup moet maken.
3 Heb je een cd- of dvd-writer en een vrij recente pc, dan zit daar vaak brandsoftware bij, die je ook voor het maken van een backup kunt gebruiken (Nero, Pinnacle etc)

WindowsXP
cd én dvd writer
nero
Harde schijf in drie delen c,d en e (door Medion zo geïnstalleerd)
Data staan op D schijf
Daarvan 21,7 GB gebruikt en 61,6 leeg.
Van de foto's erop heb ik een kopie gemaakt.
Wat is nog meer noodzakelijk?
21 GB zijn toch heel wat schijven, of zie ik dat fout?

Ja, dat klopt.
Zelfs als je DVD-rw's gebruikt heb je er gauw zo'n vijf of zes van nodig.
Toch zal die 21 Gig niet allemaal van jou zijn, want (ik heb zelf ook een dergelijke indeling (Medion) staan er op D:\ ook drivers, tools en ander spul van medion zelf.
Dus da's uitzoeken ..... tenzij je alles in de map 'Mijn documenten' hebt staan.

Zelf gebruik ik een externe harde schijf voor het maken van een backup, vooral foto's en muziekbestanden zorgen voor een aanmerkelijke uitbreiding.
Met Nero kan je een backup maken en daarbij zelf kiezen wat je wel en niet wilt backuppen.
Op dezelfde D-schijf staat een volledige gebruiksaanwijzing van Nero BackItUp (zie bijlage)
Er is kennelijk iets aan de hand bij helpmij, want ik kan het jpg-bestand niet uploaden. Je zult het dus zonder bijlage moeten doen

Je kunt denk ik het beste alleen van de bestanden die je nodig hebt een backup maken. Je kunt bijvoorbeeld de map Documents And Settings nemen voor de backup. Met Nero BackItUp kun je gemakkelijk een backup maken. Het kan ook met bijvoorbeeld Karen's Replicator. Een goede tutorial over dat programma kun je hier lezen: http://home.versatel.nl/g.crone/backup/

Dat ga ik allemaal rustig uitproberen.Tot nog toe maakte ik wel kopies;
Wat is beter aan backup?

Wat bedoel je precies met een kopie maken van een aantal bestanden? Op een cd/dvd schijf of ergens op de harde schijf?

Ik heb een dvd helemal vol gezet (kopie) van b;v; mijn foto's en brieven die belangrijk zijn.

Ik dacht dat een kopie meer plaats innam en dat backup op een speciale manier werd gekopieerd door middel van een extra programma (met comprimeren).

Ja, je kunt met het programma Nero BackItUp kiezen of je bestanden wilt comprimeren (volgens mij). Maar er zijn ook backup-programma's waarmee dat niet kan (volgens mij).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan