backup

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fleur12

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2007
Berichten
314
Laat ik beginnem met te zeggend at ik een pc gebruiker ben die niet heel veel van pc´s afweet maar ik zit met het volgende :
(weet niet of ik dit op de goede plek typ)

Ik heb een oude pc met enorm veel data er op (foto´s plaatjes, tekst etc) nu krijg ik een nieuwe pc en nu wil ik eigenlijk vanaf het begin het allemaal goed aanpakken en niet zo´n chaos laten worden als op de oude pc.
Ik wil dus netjes alles indelen, goede backuppen maken etc etc
Hoe ga ik te werk?
Wat moet ik allemaal doen ?
Wie geeft mij tips en kan mij verdre helpen ?
 
Het makkelijkst om te beginnen is eerst eens aan het lezen slaan. Haastige spoed is hier zeker zelden goed. Ga eerst eens aan de slag met lezen en maak dan een plan van aanpak. Wat wil je wel en niet back-uppen bijvoorbeeld. Wat ook belangrijk is: Zet op je C-partitie alleen de systeembestanden (dus alles wat met Windows te maken heeft) Op D installeer je bijvoorbeeld je programma's en alle Data zoals Word- en Exceldocumenten en muziek zet je op E. Als er dan ooit iets misgaat met Windows blijven tenminste je data bewaard! Een goede en duidelijke site om eens door te spitten is:

http://www.schoonepc.nl/

Veel succes en nogmaals: pak je de tijd want een goede voorbereiding is het halve werk!


gkesler
 
Laatst bewerkt:
Als je er echt zelf niet veel van af weet dan suggereer ik je om je te laten bijstaan door een vriend of iemand die er wel iets van afweet.
Het is zoals gkesler schrijft en ik beaam dit, denk goed na en neem je tijd.
 
Nou ja ik weet er wel iets vanaf hoor maar echt te weinig om alles goed aan te pakken. Ik ken ook niemand in mijn omgeving die er wel wat vanaf weet en vandaar ook hier mijn vraag
Je zegt bepaalde dingen op de partitie zetten ofzo maar wat is een pratitie en zit dit er standaard altijd op ? Ik heb nu alleen een c schijf zeg maar
 
Ik wil je echt niet te kort doen maar als nog niet weet wat een partitie is dan wordt het echt moeilijk om van hier te helpen.
Een schijf kan je in meerdere partities verdelen zoals stukken taart.
Die partities krijgen dan ook een letter toegewezen: de eerste C, de tweede D enz.
De C gebruiken we meestal voor de software: stuurprogramma ed op te zetten.
De D voor de Data: bestanden.
Soms nog een E enz. voor andere dingen.
Deze moet je eerst maken en dat kan je dan met de uitleg van www.schoonepc.nl doen.
Daar vindt ge alle uitleg op.

succes
 
sorry dat ik dat niet weet maar ik nam eigenlijk aan dat zo´n forum als dit juist is om vragen te stellen ook over dingen die je niet weet. Maar goed ik zal die site gaan lezen (ben ik al aan begonnen) en wist niet dat dit zo kon heb ik nooit eerder van gehoord. Maar je hebt dan dus maar 1 schijf nodig en je kan hem zelf in die delen opsplitsen ?
 
We kunnen wel je vragen beantwoorden als je die hebt.
Maar die link dient om u te helpen installeren.
Je kan inderdaad één schijf in verschillende partities verdelen zoals een taart.
 
dat klinkt erg handig dat ga ik dan bij mijn nieuwe meteen doen denk ik, klinkt handig
 
Ik heb ge¨robeerd te lezen op die site hoe dat dan moet die partities aanmaken maar dat is me niet duidelijk. Kan ej dat zelf of wordt het ook wel eens in de fabriek al gedaan ?
 
Start je pc met de cdrom van winxp erin.
Druk als erom gevraagd wordt op enter zodat die start via de cdrom.
Laat alles zijn gang gaan en op een moment krijg je de vraag op welke partitie je windows wilt installeren: bij is maar één partitie.
In dat scherm kan je ook partities bij maken en het volume van je partities aanpassen.
Is je volume van de c bvb 180 giga dan maak daar 40 van.
Maak een nieuwe aan en noem die data van 80 en nog eentje van 60 bvb.
In feite wijst zich dit zelf uit.
Lees eerst alles goed voor je verdergaat met iets te doen.

succes
 
nou alle handelingen die je beschrijft die klinken niet echt heel erg makkelijk vraag me af of ik dit zelf kan :eek:
 
Je kan ook gebruik maken van een hulpprogramma. Ik vermoed dat je nieuwe PC reeds Windoze XP zal bevatten en mogelijk nog een stuk of wat OEM versies van toepassingen. Als je terug van de CD opstart en je partities gaat verwijderen en terug aanmaken ben je alles kwijt. Er bestaan programma's om die verdeling te doen zonder verlies van gegevens.
Eentje dat zelfs freeware is kan je hier vinden: http://partitionlogic.org.uk/ Je download een ISO bestand, brandt dat op een CD en start daarmee op. Het programma start vanzelf en is vrij duidedlijk in het gebruik.
Voor je ermee aan de slag gaat stel ik voor om toch de handleiding even door te nemen die ook op de site te vinden is.
 
wat fijn dat ook jij mee denkt
Ik krijg trouwens vista op de nieuwe pc
 
partities gaan ze daar doen waar ik hem ga kopen heb ik net vernomen dus dat ga ik maar niet zoelf doen. is het handig om in twee of meer partties te verdelen ?
 
Meerdere partities zijn uitermate handig voor bijvoorbeeld het backuppen.
Als je twee partities hebt (C en D) en je plaatst je OS (Windoze) samen met de toepassingen op partitie C en je laat elke toepassing zijn gegevens op partitie D plaatsen in een mappenstructuur die jij vooraf even bepaalt, dan zullen er nooit gegevens (documenten, rekenbladen, ...) op partitie C staan. Ze staan altijd op partitie D. Dat wil zeggen dat je enkel daar moet gaan kijken om je gegevens te vinden en te backuppen.
Je kan ook meer dan twee partities (laten) aanmaken. Dan kan je bijvoorbeeld partitie D gebruiken om de data van je toepassingen op neer te poten. Je kan partitie E gebruiken voor foto's, en zo verder... Die indeling van wat je waar zet bepaal je ook weer zelf, niemand kan jou zeggen dat je de data op D moet zetten en de foto's op E of F... Jij bent diegene die er mee gaat werken en jij maakt de indeling zoals jij ze handig vindt. Het is wel zo dat je best de gegevens van de programma's gescheiden kan houden. Als er dan onverhoopt iets mis gaat met Windoze en je kan de PC niet meer (normaal) starten, dan kan je een image van partitie C terugzetten, of een herinstallatie met formateren van partitie C doen zonder dat je de gegevens van je toepassingen kwijt bent. De configuratie moet je bij een herinstallatie wel weer doen, dat is niet het geval als je met een image werkt, maar de gegevens blijven bewaard omdat ze op een andere partitie stonden...
 
Ik vind het hamdig om te horen want natuurlijk ben ik het die bepaald maar ik heb er totaal geen vestand van en hoor dus graag wat anders ervaringen zijn zodat ik daar evt van kan leren en ervaringen van kan opdoen. Hoeveel partities kan je aanmaken ?
En moet je andere programma´s dan op een andere partitie zetten dan winsows ?
Kan je ook vista op de ene partitie zetten en XP op de andere ?

Hoe hebben jullie zelf je schijf onderverdeeld ?
 
Je kan zoveel prtities aanmaken als er letters in het alfabet zitten, behalve de A en de B, die zijn (nog steeds) voorbehouden voor diskettes. Maar daarmee hou je nog 24 partities over. Hou er wel rekening mee dat als je een externe harde schijf of een USB-apparaat hebt dat je wil aansluiten op je PC, dat die ook een drive letter nodig hebben om ze te kunnen aanspreken. Ik zou ook niet te veel partities maken, want dan zie je door de bomen het bos niet meer. Een maximum van 5 is wel genoeg.
Om te beginnen heb je de C partitie nodig. Daarop kan je bijvoorbeeld Vista of XP installeren. Op een tweede partitie kan je dan bijvoorbeeld de andere versie van Windows installeren als je van beiden een licentie hebt.
Je hebt dan bijvoorbeeld:
- C: Windows XP
- D: Windows Vista

Installeer eerst XP en daarna Vista. Vista plaatst een bootmanager op de schijf waarmee je bij het opstarten kan kiezen tussen XP en Vista. Vista krijgt uiteraard de voorkeur van de bootmanager, maar dat kan je eventueel wijzigen.

Dan maak je nog een partitie aan voor je gegevens, eentje voor je foto's en digitale videobeelden, en eentje voor tijdelijke opslag van na te kijken of te testen dingen.
De programma's hebben allemaal hun eigen instellingen in Windows, dus die moet je toch zowel in XP als in Vista installeren. Bijgevolg kan je die best op dezelfde partitie als het OS waarin je ze gebruikt plaatsen. Gebruik je een programma zowel in XP als in Vista, dan zul je dat dus tweemaal moeten installeren...

Na het installeren van de programma's (in dezelfde partitie als het OS) maak ik van die partitie een image die ik in geval van nood kan terugzetten. Dat is vlugger gebeurd dan een volledige herinstallatie. Als er een programma toegevoegd wordt op de PC maak ik even een nieuwe image om deze up to date te houden.
Van het register maak ik regelmatig een backup samen met de backup van de gegevens. Er zijn immers veel programma's die een aantal (werk)instellingen in het register plaatsen.

Door je gegevens op een apparte partitie te zetten kan je dezelfde gegevens gebruiken zowel in XP als in Vista. Hetzelfde geldt voor je foto's en digitale videobestanden.
Ik hou de gegevens en de mediabestanden appart omdat die normaal ook niets met elkaar te maken hebben. En het is zeker zo gemakkelijk om te backuppen.
In de gegevenspartitie heb ik een mappenstructuur die als een boom is opgebouwd met als hoofdtak de toepassing of toepassingengroep (Office, PaintShopPro,...) en daaronder de takken van de individuele officetoepassingen of de verschillende beeldformaten van PSP, enz...
Voor mijn gegevensbackup gebruik ik een externe schijf die een exacte kopie bevat van de gegevens, foto's, ... op mijn interne schijf. Op die manier kan ik makkelijk iets terugvinden in de backup als ik een bestand per ongeluk gewist of om zeep geholpen heb.
Ik gebruik een ingebouwde functie in Total Commander om mijn gegevens en backup te synchroniseren als een 1 op 1 kopie.
Op het werk gebruik ik Shawman Backup, een freeware met een scheduler die roterende backups kan maken die automatisch gezipt worden en waarvan de backup ook weer automatisch verwijderd wordt als hij ouder is dan een vooringestelde periode. Er komt telkens een nieuwe backup in de plaats van de verwijderde. Zo kan ik voor elke dag van de week een backup maken en elke backup 14 dagen bijhouden zonder dat ik er moet naar omkijken. je kan ook opgeven op welke dagen van de week de backup uitgevoerd moet worden.
Het enige wat ik moet doen is 's morgens even nakijken of de backup afgewerkt kon worden. indien niet, even op de start-knop van het backupprogramma klikken en de backup wordt alsnog uitgevoerd. Maar dat laatste heb ik in 7 jaar tijd nog maar een paar keer moeten doen als er bijvoorbeeld een stroompanne geweest is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan