Bad sectors achterhalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd lid 9116
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 9116

Hoi,

Mijn Maxtor 160 is zeer vermoedelijk aan het kapotgaan.
Backups zijn al gemaakt :cool:
Ik krijg herhaaldelijke meldingen van scandisk en telkens als ik chkdsk draai worden er wel weer fouten gevonden.
Hij heeft het dan over beschadigde clusters.
Als ik de schijf formatteer en hij vind dan geen fouten, betekent dat dan dat er geen bad sectors meer op zitten?

Geplaatst door crash
Laat de schijf eens controleren met Powermax, dit is de diagnostische tool van Maxtor.
Hier vind je de download link:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649273#hddvaag

Heb je nog garantie op die schijf?

Na het formateren kunnen ze wel weg zijn, maar ik dacht dat ze net zo snel weer terug komen.

Bedankt voor je reactie,

Ik heb powermax op een floppy gezet en zal hem dadelijk eens over mijn harddisk laten gaan.
Voor ik je bericht las heb ik de harde schijf in Windows geformateerd en dat lukte gewoon.

Kan Powermax nog wel (eventuele) mankementen detecteren als een schijf geformateerd is?

p.S de schijf is ongeveer 5 maanden oud en heb nog garantie :thumb:

Laatst bewerkt door een moderator:
Powermax vindt alles. Als Powermax "zegt" dat de schijf stuk is dan is deze dat ook.

Nou niet helemaal mee eens.
Als een bad sector gevonden wordt door een scandisk of een chkdsk prog dan wordt deze als badsector gemarkeerd op de harde schijf, dit wordt alleen maar weggeschreven in de mbr en in de bestandsindelling tabel van de HD, daarna worden de bad cluster (sectors) niet meer gezien omdat ze al staan gemarkeerd, als je opnieuw een scan doet en hij vindt weer wat dan houd dat in dat er gewoon weer een nieuwe sector of cluster die niet goed is.

Deze zal dan ook weer worden opgenomen in het bestand.
Als je een HD formateerd. blijft deze informatie bewaard, als je en fdisk doet of dergelijk dan heb je kans dat de info weg is en als je een partitie verwijderd en of nieuw aan maakt dan weet je zeker dat je de sectors weer opnieuw gaat zien.

Als powermax zegt dat de schijf defect is, dan berust dat op een percentage aantal die niet meer te gebruiken is op de HD, als die bv groter is dan 40% dan kun je volgens powermax deHD weggoien maar de andere 60% functioneert gewoon nog hoor.

Met een complete scan worden alle sectoren gescand, ook die als defect in de FAT/NTFS staat. Eventueel kun je de schijf volledig met nullen beschrijven, dan weet je zeker dat alle sectoren worden gebruikt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan