.bak

Status
Niet open voor verdere reacties.

joanne

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2001
Maand of wat geleden was ik met Irfanview bezig om foto's te bewerken.
Maar nu wil het geval dat van iedere html pagina die ik bijv. wijzig of nieuw, een extra .Bak (backup) bestand gemaakt wordt. Aan het icoontje van het bakbestand zie ik dat het iets te maken heeft met Irfanview.

Hoe kan ik dit voorkomen? Wil al die extra bestanden helemaal niet. Ik hoef niet van ieder html pagina nog een extra .bak bestand te hebben op mijn harde schijf te hebben.

Thanks alvast.

J:o

Geplaatst door joanne
Aan het icoontje van het bakbestand zie ik dat het iets te maken heeft met Irfanview.
Stuur eens een screenshot van zo'n icoontje. Ik ken IrfanView behoorlijk goed, maar dit lijkt me toch ergens anders vandaan te komen.

Guus.

Een .bak file is meestal een backup file. Ik weet dat er programma's zijn die een geopende file backuppen door eenzelfde file te maken met een .bak extensie. In Ultra Edit zit zo'n functie, die je ook uit kunt zetten, maar er zullen er wel meer programma's zijn die dat ook doen.
Irfan view is in ieder geval niet de "boosdoener".

Het .bak bestand is niet te openen met een dubbelklik.
Krijg ik een foutmelding.

Kan hem wel openen met bijv. NoteTab, een html editor en dan kan ik er gewoon wijzigingen in aanbrengen.

Op de bijlage zie je toch duidelijk de IrfanView extensie/icoontje.

J.

Bijlagen

:) Dat het een ifran icoontje heeft wil niet zeggen dat het van dit programma afkomt, waarschijnlijk heb je ooit een .bak bestand geopend met ifranview en denk je windows dat dit voortaan altijd met ifranview moet, vandaar dat windows er dit icoontje aan geeft.

Het .bak bestand wordt vast gemaakt door je programma waarmee je je html's mee maakt op het moment dat je iets saved.

Geplaatst door joanne
Op de bijlage zie je toch duidelijk de IrfanView extensie/icoontje.
Wat natuurlijk niet betekent dat IrfanView verantwoordelijk is voor die BAK-bestanden. :)
Als een programma op mijn computer een log-bestand maakt, krijgt dat bestand het icoontje van Kladblok, omdat ik dat zo ingesteld heb.
Maar Kladblok zelf heeft natuurlijk helemaal niets te maken met die log-bestanden - die worden door andere programma's gemaakt.
BAK-bestanden horen geen icoontje van een programma te hebben (omdat ze door ALLERLEI programma's gebruikt worden), maar het Windows-vlaggetje dat aangeeft dat er geen programma aan het bestand gekoppeld is - zie bijlage.
Om jouw BAK-bestanden weer dat icoontje te geven ga je in Verkenner naar Beeld > Mapopties > Bestandstypen.
In de lijst zul je zien dat BAK-bestanden aan IrfanView gekoppeld zijn.
Selecteer het bestandstype in de lijst en klik op de knop Verwijderen.
De koppeling is nu opgeheven en de bestanden hebben weer het icoontje dat ze horen te hebben.
Tot slot: BAK-bestanden kun je altijd verwijderen. Dit geeft nooit problemen - veel schijfopruimprogramma's verwijderen ze standaard en ze worden zonodig opnieuw aangemaakt.
Typ in de zoekfunctie van Windows *.bak in en je krijgt ze allemaal te zien, waarna je ze kunt weggooien.
Mochtten er één of meerdere in gebruik zijn, waardoor dat niet kan, dan wordt het gemeld.

Guus.

Laatst bewerkt:
OK H-mijers, ga ermee a/d slag.
Thx.
:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan