Basisschool leerlingen begeleiden bij ICT

Status
Niet open voor verdere reacties.

Terracotta Pie

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2010
Berichten
167
Hallo,

Ik volg momenteel een opleiding ICT.
Wij hebben een opdracht gekregen basisschool kinderen te begeleiden bij een aantal opdrachten die we ze kunnen laten doen.
Wij moeten zelf de ideeën voor opdrachten verzinnen.
In totaal moeten het 3 opdrachten zijn, maar we hebben er nog maar 1.
We laten ze namelijk een PC uit elkaar halen en weer in elkaar zetten.

Verder hebben we nog geen ideeën.
Kan iemand ons hiermee helpen?

De "lessen" duren ongeveer 1,5 uur en het zijn 12 - 16 leerlingen. (uit groep 8 waarschijnlijk)

Alvast bedankt,


TP.
 
netwerk opzetten

Ron

Windows installeren

Ron

Firefox en/of andere browsers installeren

gratis virusscanner laten zoeken en installeren

Harde schijf bijplaatsen en aan het werk krijgen

Nieuwe hardware aanbrengen en installeren

In 1,5 uur een PC uitelkaar halen is nog wel haalbaar
In 1,5 uur in elkaar zetten is ook wel haalbaar voor een ervaren persoon

Ron
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dankjewel voor de ideeën.

nieuwe hardware plaatsen en laten werken vind ik een hele goede.

Verder denk ik dat de ideeën zoals een gratis virusscanner zoeken niet echt veel uitdaging heeft. het moet natuurlijk wel leuk blijven voor de leerlingen.
 
Zo een paar suggesties:
Het installeren van programma's en het deïnstalleren van programma's.
Het gebruik van Apparaatbeheer en (evt.) Schijfbeheer, incl. uitleg over drivers en partities/bestandsindelingen.
Het gebruik van Logboeken.
Het gebruik van Windows Update (via de website, dus niet via automatische updates).
Het aansluiten van printers en driver-installatie + de juiste instellingen in de printerdriver voor papiersoorten etc.

Hopelijk heb je hier wat aan. Natuurlijk is dit vooral op Windows gericht, dus als het Linux pc's zijn, dan zul je daar de Linux variant van moeten bedenken.

Tijs.
 
Het gaat om Windows XP.

We hebben nu 2 opdrachten die vooral om hardware gaan.
We zoeken eigelijk nog een software opdracht, wel een die een beetje boeiend is voor basisschool leerlingen. Ik denk niet echt dat ze deze opdrachten erg boeiend vinden. Misschien kunnen we ze iets laten doen wat met multimedia temaken heeft.

@dnties toch bedankt voor de suggesties ;)
 
Nog wat ideeen
- foto bewerking.
- een uitnodiging/flyer/poster/visitekaartje maken.
- Uitleg Sociale netwerken (twitter, faceboek, Hyver en noem maar op) en wat daar de voordelen van zijn en ook de gevaren daarvan.
- Digital muziek maken (midi keyboared, zang etc)
- muziek downloaden (spotify b.v)
mvg Leo
 
Heb 8 jaar ervaring met ict begeleiding basisschool groep 6 t/m 8 en leraren.

De enige optie die van toepassing is (naar mijn bescheiden mening) is van leofact.
De rest is helemaal nog niet aan de orde, behalve veiligheid (antivirus)
 
Wellicht kan je leerlingen vragen wat hun boeit. Nu ga jij bepalen wat de leerlingen wel of niet leuk vinden!

Ron
 
Wellicht kan je leerlingen vragen wat hun boeit. Nu ga jij bepalen wat de leerlingen wel of niet leuk vinden!

Ron

Inderdaad.
Ga uit van de belevingswereld van de kinderen, niet die van jullie.
"PC uit elkaar halen? Duhhh"
"Hardware vervangen? Echt niet vet cool"

Kom anders zelf met een idee, bijvoorbeeld website voor hun klas maken waarop iedere leerling zichzelf voorstelt.
Da's een idee dat je makkelijk in deelopdrachten kan splitsen.
Kijk hoe ze reageren, laat ze zelf met ideeen komen.

Tardis
 
Inderdaad.
Ga uit van de belevingswereld van de kinderen, niet die van jullie.
"PC uit elkaar halen? Duhhh"
"Hardware vervangen? Echt niet vet cool"

Kom anders zelf met een idee, bijvoorbeeld website voor hun klas maken waarop iedere leerling zichzelf voorstelt.
Da's een idee dat je makkelijk in deelopdrachten kan splitsen.
Kijk hoe ze reageren, laat ze zelf met ideeen komen.

Tardis

Ik weet verder niet wie die kinderen zijn, en ze moeten alles wel in 1,5 uur kunnen doen. Ikzelf heb niet zoveel verstand van websites maken dus ik zou niet weten hoe we dat voor elkaar moeten krijgen :p. Zelf met ideeën laten komen gaat dus niet.
 
Hoezo, gaat niet. Heb je al met de onderwijzer gebeld en kan hij/zij je niet helpen?
Lijkt me prettig als je weet wat je doelgroep is, wat hun interesses zijn. Klas met veel jongens is wellicht geinteresseerd in on-line gaming, meisje zou ik niet weten wat die willen.

Je hebt maar 1,5 uur en zelfs het installeren van een videokaart en het bijelkaar harken van de drivers daar trek ik een middag voor uit. In 1,5 uur kan je maar heel weinig dus een goede voorbereiding is essentieel.

Wat heb je trouwens ter beschikking aan hardware en software en is er een goede infrastructuur en is het internet van een goede snelheid.

Ron
 
Laatst bewerkt:
Ik weet verder niet wie die kinderen zijn, en ze moeten alles wel in 1,5 uur kunnen doen. Ikzelf heb niet zoveel verstand van websites maken dus ik zou niet weten hoe we dat voor elkaar moeten krijgen :p. Zelf met ideeën laten komen gaat dus niet.

Dus je kent je doelgroep niet eens?
Dan zou ik daar eerst wat tijd in steken.
Inhoudelijke kennis is trouwens absoluut geen voorwaarde om een leuk projectje te kunnen doen.
Als je tenminste van je eigen perceptie afstapt en bereid bent om je doelgroep te leren kennen.

Tardis
 
Laat ze wat in elkaar zetten met Fruity Loops Studio is grappig heb ik ook gedaan (ik ben 14 en zit in de 2de)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan