Bat file netwerkverbinding maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

caffie

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2008
Ik heb 2 vragen
Vraag 1)
Ik wil 1 per maand een backup maken naar mijn DS218.
Maar ik wil deze drives niet altijd zien
Ik heb een paar mappen op me nas:

Backup
Muziek
Fotos

En ben dus op zoek naar een bat file die de mappen tijdleijk aanmaakt
Wie heeft hier ervaring mee en kan me helpen.

Als ik bv
net use M: \\synology\Muziek
gebruik maak deze een netwerklocatie aan
Maar ik wil dus eigenlijk een tijdelijke netwerkverbinding
Ik heb nu een mappen aangemaakt waar ik dagelijk op werk
Maar backup mappen wil ik tijdellijk aangemaakt hebben
Zodat ik handmatig de data kan kopieren naar de NAS mappen
(Dan heb ik er ook controle over ipv dat het geautomatiseerd gaat)

Vraag 2)
Wat is het verschil tussen netwerklocatie toevoegen en netwerkverbinding maken.
Een netwerklocatie is permanent
En een netwerkverbinding is tijdelijk
Klopt dit???

Dit allemaal op een windows 11 PC

Vast heel erg bedankt

Laatst bewerkt:
Kan je zelf naar deze tekst (twee keer zelfs) kijken zonder dat je er kromme tenen van krijgt? Wat mankeert er aan de tekst "mijn nas"?
En wat bedoel je hier mee?
En om welke NAS gaat het? Ik heb zelf ook een Synology dus ik kan er wel een beetje mee werken ;).

En wat vraag 2 betreft: ik neem aan dat je het over de netwerkverbindingen in Windows Verkenner hebt? Als je die aanmaakt kun je er voor kiezen dat ze permanent zijn en automatisch hersteld worden als je Windows op start. Op die manier kun je vanuit je verkenner altijd bij de mappen op je NAS. Wat uiteraard wel zo handig is als je bestanden wilt muteren.

En een batch file lijkt mij ook niet nodig, want je kunt gewoon een Scheduled Task maken in Windows die het proces voor je start op een door jou aangegeven tijd en datuminterval.

Heb je dit al gelezen?

Je kan toch gewoon kopiëren naar \\synology\Muziek ?
Dat is je netwerklocatie en is dus anders dan het gebruik van een driveletter.

Zeer onduidelijk verhaal. Je wilt dat iets automatisch gaat en aan de andere kant handmatig kopiëren. Een batch file werkt met opdrachtregels en die worden automatisch uitgevoerd.

Maar backup mappen wil ik tijdellijk aangemaakt hebben.
? Je maakt een map of maakt geen map. Je kunt wellicht een map op een bepaalde datum deleten.

Ik heb 2 vragen
Vraag 1)
Ik wil 1 per maand een backup maken naar mijn DS218.

Backup
Muziek
Fotos

En ben dus op zoek naar een bat file die de mappen tijdleijk aanmaakt
Wie heeft hier ervaring mee en kan me helpen.

Als ik bv
net use M: \\synology\Muziek
gebruik maak deze een netwerklocatie aan
Maar ik wil dus eigenlijk een tijdelijke netwerkverbinding
Ik heb nu een mappen aangemaakt waar ik dagelijk op werk
Maar backup mappen wil ik tijdellijk aangemaakt hebben
Zodat ik handmatig de data kan kopieren naar de NAS mappen
(Dan heb ik er ook controle over ipv dat het geautomatiseerd gaat)

Vraag 2)
Wat is het verschil tussen netwerklocatie toevoegen en netwerkverbinding maken.
Een netwerklocatie is permanent
En een netwerkverbinding is tijdelijk
Klopt dit???

Dit allemaal op een windows 11 PC

Vast heel erg bedankt
Ik wil een tijdelijke map of een link aanmaken op de PC
Zodat ik in windows van de PC mapppen naar de NAS kan copieeren
Als de data gekopieerd is kunnen de linkjes of de mappen weer verwijderd worden.
zodat de link of mappen niet meer zichtbaar zijn in de verkenner

Heb je nou je eigen vraag in zijn geheel gequoot? Beetje zinloos, niet?
Maar dat verklaart nog steeds niet wat je met een ‘tijdelijke’ map bedoelt. Een map is nooit tijdelijk, of, spiritueler gezien, elke map is tijdelijk. Want je kunt natuurlijk elke map verwijderen en weer aanmaken.

Wat is het voordeel volgens jou van het weer verwijderen (en later opnieuw aanmaken) van een map? Je kunt de map toch gewoon laten staan en na gebruik leegmaken? Als je dat al nodig hebt. Dat kun je ook rustig in je procedure opnemen. Daarnaast is het echt niet verstandig om elke keer een complete backup te maken. Doorgaans is een eerste backup het complete systeem, en backup je daarna de mutaties. Dat scheelt een hoop tijd en heen en weer geschrijf.

Je hebt helemaal geen linkjes of extra mappen nodig.
Je kan gewoon direct dingen van je PC direct naar je Nas kopiëren.

Bijvoorbeeld:
Code:
copy C:\Users\caffie\Documents\*.xlsx \\synology\caffie\documents\*.xlsx
De mappen op de Nas moeten wel bestaan.

Ik begrijp nu wat je wilt. Dan moet je snelkoppelingen op het bureaublad of map plaatsen naar de Nas-locatie. Volgens Edmoor's tekst is het Doel in de snelkoppeling dan > \\synology\caffie\documents\ met spaties in het adres "\\synology\caffie\documents\" Er staat geen schijfletter bij dat weet Edmoor beter.

Dan kopieer je naar de snelkoppeling of wat ik vaak doe is slepen verplaatsen/kopiëren naar de snelkoppeling.

Als je een batch file uitvoert hoef je niets aan te maken. Opdrachtregels worden uitgevoerd.

voorbeeld:
xcopy "C:\Users\caffie\Documents\" "\\synology\caffie\documents\" /e

Laatst bewerkt:
Dan moet je snelkoppelingen op het bureaublad of map plaatsen naar de Nas-locatie.
Maar die héb je dus al, als je de netwerkverbindingen goed hebt gemaakt. Dus waarom zou je snelkoppelingen maken/nodig hebben?

Ik weet niet wat edmoor schrijft (interesseert me ook niet; we blokkeren elkaar) maar in een netwerkkoppeling zit géén schrijfletter. Je hangt de verbinding aan een zelf toe te wijzen vrije letter. En dat is dan de letter die je gebruikt.

Maar die héb je dus al, als je de netwerkverbindingen goed hebt gemaakt. Dus waarom zou je snelkoppelingen maken/nodig hebben?
Ja, ik vraag me dat ook af. Maar als je daar nou lol aan hebt! Ik bemoei me niet met wat iemand wel en niet doet.

En ondertussen geeft TS geen antwoord (meer) op onze (redelijk legitieme) vragen. Maar de dag is nog lang, dus wie weet….

Niet zo moeilijk.

het commando net use.... maakt een netwerkverbinding. Na een reboot is die verbinding ook weer weg. Je moet bewust de parameter /persistent:yes meegeven om de verbinding permanent te laten zijn. Dus jouw probleem lost zich vanzelf op.

Met de optie "netwerkverbinding" leg je technisch gezien een koppeling op basis van het SMB protocol. Een netwerklocatie is dacht ik op basis van Webdav. Netwerklocatie is een stokoude manier en zou je niet meer moeten gebruiken. Kan op dit moment die optie ook niet meer vinden in mijn W11. Beide zeggen niks over het verdwijnen van de verbinding.

Verder is iets handmatig kopiëren geen betrouwbare backup methode. Zo heb je onder andere geen versiebeheer en hangt het heel erg af van je discipline om dit regelmatig te doen.

Ik zou een gratis Veeam Backup nemen en die automatisch laten backuppen naar je NAS. Als extra veiligheid laat je je NAS nog een backup makn via bijv. Wasabi. Heb je voor een paar euro per maand een meer dan prima backup oplossing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan