Batch bestand, gebruik ik net logon of net use?

Status
Niet open voor verdere reacties.

lankhaar

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2009
Ik heb een klein servertje staan met Windows XP Professional. Hierop heb ik 2 shares, Share 1 en Share 2
Bedrijf 1 heeft alleen rechten op Share 1
Bedrijf 2 heeft alleen rechten op Share 2
Allebei de bedrijven loggen in via hun eigen username met hun eigen wachtwoord.

Nu wil ik van een andere computer met Windows 7 Ultimate dat bedrijf 1 weer verbinding kan maken met Share 1 en bedrijf 2 met share 2. Onderzoek leerde mij dat ik sowieso NET USE weer moet gebruiken, maar moet ik me eerst aanmelden bij de server met NET LOGON? En hoe? Ik kom er niet uit.
Wat ik nu heb is dit:

NET LOGON Bedrijf 1 wachtwoord ? [/DOMAIN:192.168.1.100] [/YES] [/SAVEPW:NO]
NET USE X: \\192.168.1.100\Share 1 /user:Bedrijf 1 password:1234567890
NET USE Y: \\192.168.1.100\Gedeeld /persistent:no

Bij localhost op server werkt de NET USE prima, maar vanaf de remote niet.
Kunnen jullie mij helpen.

PS Ik weet dat de net logon sowieso niet klopt, maar ik heb geen idee hoe hij wel moet.

Alvast bedankt

Geen idee waar je het net logon commando denkt te hebben gevonden. Ik vermoed iets met een klok en klepel. Dat deel kun je gerust schrappen.

De NET USE ziet er goed uit en zoals je zelf aangeeft werkt lokaal. Dus het commando is in orde. Vanaf Windows 7 kun je nog proberen om het domien (XP computernaam) mee te geven. Dus -> NET USE \\IP /U:xp\bedrijf1 /P:

Heel nuttig, RogerS, dankjewel.
Het gaat de goede kant op.
Ik heb nu dit in het aanmeldscript staan, op de Windows 7 client:

NET USE * /D /YES
NET USE X: \\192.168.1.100\GT-Watersport /U:server1\GT Watersport
NET USE Y: \\192.168.1.100\Gedeeld /persistent:no

Maar waar laat ik nu het wachtwoord. Hij geeft ondertussen de schijf wel weer in Deze Computer, maar als ik erop klik, krijg ik "X:\ is niet toegankelijk" "toegang geweigerd". Ik denk dat hij zonder wachtwoord niet aanmeldt?

Dus NET USE \\server\share /U:user password /PERSISTENT:NO

Wederom bedankt. Hij voltooit wel de hele opdracht van het batchbestand, maar ik krijg nog steeds de beruchte melding:
"X:\ is niet toegankelijk" "toegang geweigerd".
Voor het makkelijk werken met rechten, heb ik op de Windows XP PRO Server een extra extensie geinstalleerd, FaJo XP File Security Extension (XP FSE). Dit om niet elke keer in veilige modus met die rechten te hoeven knoeien.
Ik ben alleen bang dat het nu tegen me werkt :confused: Zou dat het probleem kunnen zijn?

Geen idee wat die software doet, maar daar kan best wel het probleem zitten. Probeer eens een simpele map te delen met Full Control voor iedereen. Als het dan nog niet lukt zit het probleem ergens anders.

Geen idee wat die software doet, maar daar kan best wel het probleem zitten. Probeer eens een simpele map te delen met Full Control voor iedereen. Als het dan nog niet lukt zit het probleem ergens anders.

Met volledige controle werkt het wel. Maar dan hebben dat gebruikersnaam en wachtwoord niet zoveel zin. Enfin, ik weet nu in ieder geval waar de fout zit en ik ga er nog weleens mee stoeien. Die rechten ook.... We zijn geen kleine kinderen meer, zo is het natuurlijk ook gesteld.
Heel erg bedankt voor het meedenken! :thumb:

De test met volledige controle is ook enkel bedoeld om uit te vinden waar het probleem zit. Je kun op basis van je resultaat constateren dat je verbinding werkt maar de rechten niet goed staan.

Meest eenvoudige is om de rechten op de share op full control te zetten. Via de rechten op de map bepaal je dan de daadwerkelijke toegang. Voor de gewone gebruikers nooit de full control gebruiken maar enkel lees en schrijfrechten. Dit voorkomt dat handige medewerkers zelf wel even de rechten gaan instellen en meer van dat fraais.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan