Batch bestand maken om mappen aan te maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

ONW_Dolf

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2006
L.S.

vandaag kreeg ik de vraag of ik op basis van een lijst van namen directory's kon aanmaken op de server voor de output van een programma. Nu lijkt het mij niet nodig om 1 voor 1 al die mappen aan te maken, maar daar een batch file voor te gebruiken.
Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik de namen van de mappen inlees (staan momenteel in een xls file) zodat het batch bestand die mappen voor me aanmaakt?

Bij voorbaat dank

Jahoor
Als dit niet mag delete het dan maar Admins!
Je zou dit kunnen doen
bijv.

mkdir (voor map aan maken)

mkdir c:/Program Files/Weetikhet

als weetikhet nog niet bestaat maakt hij die en als program files en weetikhet nog niet bestaan maakt hij ze allebij aan

stel je wilt een mapje voor Films ga naar kladblok en typ dit

mkdir c:\films
mkdir c:\films\Harry Potter
mkdir c:\films\Naked Gun
mkdir c:\films\Die Hard
mkdir c:\films\Weetikhet
mkdir c:\films\Vakantie

sla het niet op als tekstbestand (!) maar selecteer Alle Bestanden en dan typ je bijv.

MapjesAanmaken.bat

Mvg. Remy

Is het gelukt? Meld het even

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie. Dat het op deze manier kan, had ik bedacht. Echter op deze manier moet ik nog steeds zelf handmatig de mapnamen opgeven, of begrijp ik je verkeerd? :confused:

Wat ik graag wil is dat de mapnamen automatisch uit het excelbestand ingelezen worden en dat daar dan mappen van gemaakt worden.

Een andere oplossing zou zijn dat in het excel bestand in iedere rij de opdracht "mkdir c:\doelmap\" wordt ingevoegd voor de naam. Dan zou ik alles kunnen kopieren en plakken in notepad om vervolgens als batchbestand op te slaan. Maar liever zou ik bovenstaande optie zien.

--- Edit ---

Ik heb nog even wat gezocht via google en volgens mij moet het kunnen met een FOR constructie. Ik weet alleen nog niet hoe de code er uit moet komen te zien, maar het idee is als volgt:

FOR namen in (bronbestand) DO mkdir c:\doelmap\naam

Kan iemand me hier verder mee helpen?

--- /Edit ---

Laatst bewerkt:
dit kan niet met batch.
Hoe het wel kan is met vbs maar dan moet je gebruik maken van een database zoals access

heb het wel eens gedaan op school met een vbs bestand
- De users aan maken in de AD met alle info + ww
- Een mappen structuur maken (afdelingen + user mappen)
- De rechten instellen van de mappen (per afdeling en user).

maar het is wel een gedoe

Met for is dit heel goed mogelijk in batch bestand..

FOR /F %%1 IN (invoer.txt) do @mkdir %%1

Het bestand invoer.txt wordt gelezen en elke regel komt dan in %1 variable te staan...

Succes..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan