Batch variabel in variabel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0230

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2012
Beste iedereen,

Ik wil een Batch programaatjes maken waarmee je data kan berekenen, ik kom alleen niet uit de schrikkeljaren... weet iemand hoe ik het het beste aan kan pakken? Met het IF command of is het beter met variabellen net als bij de dagen en jaren?

Mvg, gast0230

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij is het zo dat je schrikkeljaren door 4 kunt delen.

Dus er geldt:

%jaar% %% 4 = 0

Reactie

Ehm... oké, dat klopt alleen begrijp ik je variabel niet helemaal... Kan je het laten zien in een klein voorbeeld script ofzo? Ik ben pas een paar weekjes bezig met batch :o

Trouwens bedankt voor de snelle reactie! :thumb:

Zoiets:

[CPP]@echo off
set /p jaar=Jaar:
set /a x=%jaar%%%4
if %x%==0 (echo Schrikkeljaar) else (echo Geen schrikkeljaar)
pause[/CPP]

Bedankt!

Ik snap hem, nu og effe kijken hoe ik hem goed erin krijg en dan werkt mijn prgramma! Heel erg bedankt!

Ik snap hem, nu og effe kijken hoe ik hem goed erin krijg en dan werkt mijn prgramma!

Als je alleen de formule van JoZ1 aanhoudt, dan werkt je programma dus niet correct. De regels voor het bepalen van een schrikkeljaar zijn:

• Het is een schrikkeljaar als het jaar deelbaar is door 4
  • Het is geen schrikkeljaar als het jaar deelbaar is door 100
  • Het is wel een schrikkeljaar als het jaar deelbaar is door 400

Als een jaar deel baar is dor 100 is het wel een schrikkeljaar, toch!?

100:4=25 een rond getal dus een scrikkeljaar!

bv:
98:4=24,5 geen ornd getal dus geen schrikkeljaar!

XD Wat lijkt het 3e van de middelbare toch op groep 3!

Als een jaar deel baar is dor 100 is het wel een schrikkeljaar, toch!?

Zoals je in mijn post al had kunnen lezen: niet dus :p

Een schrikkeljaar is een jaar met 366 dagen, in plaats van 365. Deze extra dag, een schrikkeldag, wordt ingevoerd om te voorkomen dat het kalenderjaar te veel gaat afwijken van het tropisch jaar. Een schrikkeldag valt op 29 februari en komt in de gregoriaanse kalender voor in elk jaar dat deelbaar is door 4, met uitzondering van eeuwjaren. Deze hebben enkel een schrikkeldag als ze deelbaar zijn door 400. Zo was 1600 een schrikkeljaar, 1900 geen schrikkeljaar en 2000 weer wel. Volgens deze methode zouden er sinds het begin van onze jaartelling 487 schrikkeljaren zijn geweest, met het jaar 4 als eerste. Deze rekenmethode is echter pas in de meeste landen in 1582 met de invoering van de gregoriaanse kalender begonnen, de daarvoor gangbare juliaanse kalender had een andere methode die een grotere afwijking gaf.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schrikkeljaar

gast0230 zei:
XD Wat lijkt het 3e van de middelbare toch op groep 3!
Dit was een schoolopdracht?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan