• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

batchcode maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mcstupid

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2011
Hallo beste mensen!

Ik probeer een batchcode op te zetten met behulp van vaste waarde en een datum.
Deze batchcode bestaat uit:

abc12311I07 met als

abc123 het recept
11 is het jaar,
I is de maand (A=Januari, B=Februari, C=Maart, enz.)
07 is de vorige werkdag.

uiteindelijk krijg ik ABC12340793,8508096065

mijn vraag is:
Hoe kan ik de maandcijfer omzetten in letters en hoe kan ik de vorige werkdag aangeven in de batch?

voorbeeld:
Code:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-RLTP67DYML7Q.xlsx

mvg,

Roelof

Ik kan je bestand niet openen, maar:

voor maand naar letter:

=char(64+month(today())

vorige werkdag:

=day(today()-1)

bedankt voor de reactie.

De bovenste formule werkt bij mij niet. Heb de maand opgelost met verticaal zoeken.

En lukt het met de vorige werkdag ook als in cel A4 de datum staat en de vorige werkdag moet worden weergeven in cel M4?
ik gebruik de aangepaste opmaak voor de cel met in J4 jj, K4 m, L4 vert.zoek.(wordt uiteindelijk de letter) en M4 dd (die de vorige werkdag moet aangeven.

Wel vervelend dat mijn voorbeeld het niet doet...

Laatst bewerkt:
Oh, ik zit te typen vanaf mijn ipad, dus mogelijk werkt je file wel, maar niet op mijn pad :)

Mijn eerste formule werkt wel, maar er mist een haakje:

=char(64+month(today()))

Gebruik de code zelf ook, dus weet 100% dat het werkt ;) (in 2003 iig)

In principe werkt "DAY" met elke geldige datum, als je de datum toch al gesplitst hebt:

=DAY(DATE(jaar;maand;dag)-1)

@ Wampier,

De volgende formule levert volgens mij een probleem op als het de 1e van de maand is. En het geeft ook niet altijd de vorige werkdag aan. Want op een maandag krijg je de zondag als resultaat en dat is over het algemeen geen werkdag.
Code:
=DAY(DATE(jaar;maand;dag)-1)

Maar een oplossing heb ik ook nog niet.

Code:
=A7 &TEKST( B7;"j") & TEKEN(64+MAAND(C7)) & TEKST(D7;"dd")

Ah ja werkdag:

=day(workday(date(jaar;maand;dag);-1))

de workday functie zit in de analysis toolpack addin

met rudi's input dus:

=A7 &text( B7;"j") & char(64+C7) & text(day(workday(date(jaar;maand;dag);-1));"dd")

(als month al apart is uitgesplitst is de functie month niet meer nodig :) )

PS: voor het toevoegen van de workday functie indien die nog niet aanstaat: Tools -> add-ins -> analysis toolpack aanvinken

Laatst bewerkt:
Ah ja werkdag:

=day(workday(date(jaar;maand;dag);-1))

de workday functie zit in de analysis toolpack addin

met rudi's input dus:

=A7 &text( B7;"j") & char(64+C7) & text(day(workday(date(jaar;maand;dag);-1));"dd")

(als month al apart is uitgesplitst is de functie month niet meer nodig :) )

PS: voor het toevoegen van de workday functie indien die nog niet aanstaat: Tools -> add-ins -> analysis toolpack aanvinken

de code van rudi werkt.
zit nu alleen nog met de vorige werkdag. Heb de code hierboven vertaalt naar het nederlands maar krijg dan een ongeldige waarde...

Laatst bewerkt:
=dag(werkdag(datum(2011;9;9);-1))

welke error krijg je dan. heb het net nog thuis getest en het werkt in het engels

Sorry, de formule werkt wel :)

maar hij moet eigenlijk de datum van een andere cel halen...

nieuwe voorbeeld batchcode

Het jaar en de maand werkt al. Alleen L4 nog niet helemaal. Deze moet de vorige werkdag aangeven dus in het voorbeeld zou dat de vrijdag ervoor moeten zijn. Maar hij moet de datum van A4 gebruiken. Ik heb hem zo gemaakt dat ik alleen nog maar de weeknummer hoef te veranderen... snappie? :)

Ik zie wel in je formule in A4 dat je gebruik maakt van de functie weeknummer. Deze geeft wel een afwijking in vergelijking met de Iso-weeknnummering. Misschien dat je hiermee rekening moet houden ? Als ik de berekening maak met iso-weeknummer kom ik uit op 31/10/2011 ipv 24/10/2011 aangezien weeknummer(Vandaag) 37 als resultaat geeft en iso-weeknummering 36 als resultaat heeft.

Laatst bewerkt:
Ik kon al niet plaatsen wat er niet klopte aan het weeknummer:evil:. Heb week 36 en 37 vakantie :cool::D
Doe dit omdat ik het leuk vond om te maken:rolleyes:

het is jammer dat het bedrijfs gegevens gevoelig is, anders het ik mijn bestand laten zien voor wat het nu is...

Ik zie wel in je formule in A4 dat je gebruik maakt van de functie weeknummer. Deze geeft wel een afwijking in vergelijking met de Iso-weeknnummering. Misschien dat je hiermee rekening moet houden ? Als ik de berekening maak met iso-weeknummer kom ik uit op 31/10/2011 ipv 24/10/2011 aangezien weeknummer(Vandaag) 37 als resultaat geeft en iso-weeknummering 36 als resultaat heeft.

heb er +5 van gemaakt. weet niet wat voor gevolgen dat heeft maar weet nu wel dat het klopt ;)

Ik kon al niet plaatsen wat er niet klopte aan het weeknummer:evil:. Heb week 36 en 37 vakantie :cool::d
Doe dit omdat ik het leuk vond om te maken :rolleyes:

het is jammer dat het bedrijfs gegevens gevoelig is, anders het ik mijn bestand laten zien voor wat het nu is...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan