batterij/netstroom voor laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

fubarslayer

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2007
Ik wil mij om een bepaalde reden een laptop kopen. Nu is het mijn bedoeling dat ik vooral gebruik zal maken van netstroom (met adaptor dus) om met de laptop te werken en dus slechts hééééééél zelden gebruik zal moeten maken van de batterij. Nu heb ik daar een aantal vragen omtrent:

1) Is een batterij bij alle laptops (gemakkelijk) verwijderbaar?

2) Kan ik met een laptop werken terwijl er géén batterij inzit en hij dus enkel stroom uit
het stopcontact krijgt?

3) Als ik de batterij er in zou moeten laten zitten om met de laptop te kunnen
werken en ik bijna uitsluitend met netstroom werk,
heeft dit dan een negatief gevolg voor de levensduur van de batterij? M.a.w. is het
misschien gewoon beter om telkens eerst de batterij op te gebruiken en enkel van
netstroom gebruik te maken tot de batterij terug is opgeladen en dan opnieuw enkel op
de batterij over te gaan ipv constant gebruik te maken van netstroom? En wat als de
batterij niet meer op te laden is (einde leven dus)? Kan ik dan nog werken zonder eerst
een nieuwe batterij te moeten kopen?

4) Afhankelijk van de antwoorden op bovenstaande vragen en rekening houdende met mijn
manier van gebruik van de laptop (netstroom), heeft het hoegenaamd ook maar enige
zin om bij aankoop van de laptop er meteen een 2de batterij bij te kopen?
:o

1) Bij de meeste laptops is de accu makkelijk verwijderbaar.

2)Nee.

3)Wanneer de laptop constant aangesloten zit op netstroom heeft dit idd negatieve gevolgen op de levensduur van de accu. Maar wanneer de accu "versleten" is, kan je de laptop nog wel gebruiken via netstroom.

4)

Sterker nog, volgens mij bij de meesten

Volgens mij kan je tegenwoordig alle laptops zonder accu via netstroom laten werken.
Hoe wilden zaken zoals Mediamarkt anders hun laptops als showmodel laten zien en dan aan laten staan.
(met accu erin, wordt het natuurlijk snel gestolen)

Laatst bewerkt:
Bij veel laptops is het laten werken zonder accu niet mogelijk.
Give it a try.

de twee die ik heb doen daar niet moeilijk over
Daarnaast heeft de hele Dell lijn daar geen moeite me
Ik heb verschillende Acer laptops onder handen gehad die zonder accu prima werkten.
En bij de ondersteuning op HP Laptops heb ik ook nooit problemen ondervonden.....

(Noem het een tik maar ik installeer laptops altijd zonder accu maar aan de stroom....)

Laatst bewerkt:
de twee die ik heb doen daar niet moeilijk over
Daarnaast heeft de hele Dell lijn daar geen moeite me
Ik heb verschillende Acer laptops onder handen gehad die zonder accu prima werkten.
En bij de ondersteuning op HP Laptops heb ik ook nooit problemen ondervonden.....

(Noem het een tik maar ik installeer laptops altijd zonder accu maar aan de stroom....)

Dus je demonteert de accu voordat je de laptop gaat installeren?

Ik zeg toch tis een tik ;)

En demonteren klinkt zo "lastig" tegenwoordig is het gewoon losklikken hoor en hij valt er uit

Ondertussen werd mij elders ingefluisterd dat gebruik van de laptop terwijl de accu verwijderd is (dus enkel op netstroom) absoluut geen goed idee zou zijn gezien de "fluctuaties/schommelingen" op het elektriciteitsnet nadelig zouden kunnen zijn voor de hardware. De accu zou eigenlijk optreden als een soort buffer/stabilisator om deze fluctuaties af te vlakken.

Mogelijk? :shocked:

Nee hoor, dat klopt niet, er zit een adaptor tussen (bij mij naar 19 V).
Als je veel via netstroom wilt werken is het juist aan te raden je accu eruit te halen om de levensduur van je accu te verlengen.
Volle accu bij hoge temp: je kunt je accu na een jaar weggooien.

Lees anders dit eens voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu

Interessant, vooral de link in het wiki-artikel naar batteryuniversity.com
thx :thumb:

laptop gekocht en wat blijkt nu: de sloebers van Dell hebben een stokje gestoken voor mijn plannen om mijn laptop te gebruiken zonder dat mijn batterij in de laptop zit. De batterij is namelijk vastgemaakt aan het afsluitdeksel dus ik kan wel de batterij verwijderen maar ik kan de holte niet afdekken met het afsluitdeksel aangezien dit aan de batterij vasthangt en dus gaapt er een groot en onafdekbaar gat dat ongetwijfeld stof zou vreten. :evil:

Dat heeft mijn laptop ook - ik denk zelfs dat alle laptops dat hebben. Geen probleem hoor, ik werk al drie jaar met deze laptop voor circa 95% op netstroom met zo'n "gapend gat" aan de onderkant. Ik rook flink en heb een zeer harig hondje, dat het liefst op mijn schoot zit, met de laptop direct daarvoor op tafel. Dat is dus zeker wel te merken aan mijn scherm en toetsenbord, maar het "gat" daarentegen blijft schoon; zit immers aan de onderkant.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan