batterij waarschuwing

Status
Niet open voor verdere reacties.

muman

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2008
Mijn hp laptop gaf eerder altijd een melding als de batterij bijna leeg was. Nu niet meer en dan gaat ie , floep, ineens onaangekondigt uit.
Is er iets in de instellingen van windows 10 gewijzigd zonder dat ik het in de gaten heb gehad?
En wie kan me helpen om die waarschuwing weer terug te krijgen.

Editie Windows 10 Home
Versie 22H2
Installatiedatum ‎1-‎3-‎2021
Build van besturingssysteem 19045.2965
Ervaring Windows Feature Experience Pack 1000.19041.1000.0

Hallo, Welke laptop?
We gaan er vanuit dat de batterij goed genoeg is en niet altijd vrijwel leeg!

Er is een manier om dit te resetten maar eerst zou je in de BIOS of configuratie instellingen van UEFI moeten kijken of deze dienst, of alle meldingen, ingeschakeld kunnen worden. Na een UEFI BIOS update kunnen functies uitgeschakeld staan.

Het is altijd zaak om op de HP site te controleren of er updates van drivers zijn. Misschien zijn er automatisch nieuwere geïnstalleerd en dat kan je vinden bij Eigenschappen van de apparaten in Apparaatbeheer. Chipset drivers worden vaak achterwege gelaten dus zal je ook binnengehaald moeten hebben.

Er is dus een methode van reset, voor het batterij niveau systeem. Misschien denkt de computer ineens dat de batterij leeg is. Laadt de laptop daarvoor op en neem de batterij er daarna uit. Maak de laptop stroomloos door even op de aan knop te blijven drukken tot er geen lampje meer brandt en daarna even koffie drinken om de condensatoren te laten ontladen. Misschien is er daarna verbetering.

Verschillende functies zijn afhankelijk van de knoopcel batterij, die ook in laptops zit. Het is moeilijk te bepalen of deze belangrijk is voor het meten van het batterijniveau en we weten niet of de BIOS instellingen terug gezet kunnen zijn naar standaard waarden, vanwege een lege knoopcel maar deze zal in ieder geval vol moeten zijn tot 3 Volt. Ze zouden een 1,5 Volt batterijmeter dus behoorlijk hard moeten doen uitslaan. Bij de kassa van Action zijn deze per acht te koop en kosten daar het minst.

Laatst bewerkt:
dank voor de reactie @alfred2.
en sorry voor de late reactie, soms komt er wat tussendoor wat aandacht behoeft.

welke laptop? HP 14bp0xx geeft ie aan. geen idee wat op de plaats van xx moet staan.
batterij: die is redelijk goed, gaat toch zo'n 3 uur mee. laatste keer dat ie leeg was kwam heel snel de melding van lege batterij in beeld maar daarna toch, floep, uit.

bios uefi? bios weet ik maar wat is uefi? bios is f.10
laptop is inmiddels zo oud dat hp geen updates meer geeft.

Reset doen zoals je omschrijft of apparaat openmaken en knoopbatterij vervangen? Welke functies zou ik het nog meer aan kunnen zien dat de knoopcelbatterij leeg is?

Maakt ons niet uit en welkom terug.
Tegenwoordig worden de BIOS instellingen bewaard in het besturing systeem. Je komt in de meeste instellingen door de computer opnieuw op te starten via systeemherstel. UEFI wordt doorgaans geen BIOS genoemd maar Firmware. Updaten van UEFI firmware gebeurt eenvoudiger en vaker. Hierdoor kunnen veranderingen plaatsvinden. Ik zie bij jou drivers zowel BIOS als Firmware staan. Waarschijnlijk kan beide en is dat afhankelijk van het gebruikte besturing systeem. Controleer daar eventueel de mogelijkheden van waarschuwen bij laag batterijniveau. Wat jij ziet dat is waarschijnlijk een lampje voor onvoldoende spanning.

Over veranderingen: er is een instelling voor lage batterij spanning waarschuwing binnen Windows. Controleer die eens. Het pad er naartoe is hier in de Engelse taal: Open Control Panel >> System and Security >> Power Options >> click Change Plan Settings > click Change Advanced Power Settings > click Battery > Low Battery notification > set On battery: ON.

Reset, dus stroomloos maken, wordt algemeen aangeraden en is makkelijk omdat alleen de batterij (accu) er uit hoeft en je heel even geduld moet oefenen.

De knoopcel vervangen is wat moeilijker en ik zie geen handleiding voor de HP Pavilion 14 (14-bp000). Meestal onder het klepje waar het geheugen ook onder zit. Met een klein iets kan je een klemmetje aan de kant drukken maar als je je vinger niet op het batterijtje houdt dan kan de knoopcel weg springen of in de laptop vallen. Het valt niet te zeggen welke functies er, bij een bepaalde computer, van afhankelijk zijn. In sommige laptops zit een in plastic verpakt batterijtje met een kort kabeltje, deze kan je niet kopen bij Action.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan