Beam forming

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo Allemaal,

Ik wil graag weten of beam forming echt werkt. Is dat echt een rechtstreekse straal van de router naar je device of is het gewoon normaal signaal maar 'geadresseerd' aan een bepaald device?

Als ik de naam 'beam forming' letterlijk neem krijg ik het idee van een straalzender, zoals televisie gebruikt om rechtstreeks uit te zenden vanaf locatie en het signaal dmv een straalzender naar de studio stuurt.

Wie kan het me uitleggen wat beam forming nou precies is. 1 ding heb ik wel ontdekt en dat is dat het alleen op 5Ghz werkt (of verkeerd begrepen?)

Hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie
 
Het is een breed onderwerp, maar beam forming heeft meer te maken met reflecties. Door meerdere routes te vinden van begin naar eindpunt kun je via signaalaanpassingen een betere verbinding bereiken.

Stel je wil van je router naar je computer en ze staan in dezelfde kamer. Er zijn dan meerdere mogelijkheden:

-rechtstreeks
-Via het dak
-via de vloer
-via de linkermuur
-via de rechtermuur
-via het dak, de muur
-etc. etc.

Zonder beamforming gooi je het signaal in de ruimte en de ontvanger krijgt het signaal op een of andere manier. Beide weten niet van elkaar hoe je de ander bereikt en dat doet er ook niet veel toe. Met beamforming probeer je een of meerdere directionele paden te vinden om gerichter je doel te vinden/bereiken. Dit is moeilijker en duurder dan gewoon ongericht je signaal de ruimte in gooien. In wifi is het daarom veelal voorbehouden aan de dure 5GHz AC oplossing, maar er is geen echte beperking om het ook toe te passen voor 2,4 GHz behalve de hoge kosten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan