beamer, computer en homecinemaset koppelen

• Onderwerp starter Onderwerp starter SHZ
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

SHZ

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 feb 2011
Hallo ,

Wij zijn een historische stichting en gaan een nieuw onderkomen betrekken.
De nieuwe apparatuur die wij gaan aanschaffen zijn : een beamer, computer en homecinemaset.
Deze drie willen wij met elkaar verbinden om vanaf de computer en de homecinema onze oude films en de films die wij zelf maken aan het publiek te vertonen.
Welke apparatuur zouden wij het best kunnen aanschaffen ?
Totaal aanschafbedrag 2500 euro
verdeling 1000 euro beamer, computer 1000 euro , homecinemaset 500 euro ?

De beamer krijgt een plaatsje aan het plafond maar moet ook gebruikt kunnen worden om op lokatie (oude kerk) te spelen.
Afstand beamer - homecinemaset 4 meter
afstand beamer - computer 10 meter
afstand computer - homecinemaset 12 meter

Computer met bluraybrander, homecinemaset met blurayspeler.

Voor de computer heb ik al een offerte liggen van 850 euro.

Wie kan mij advies geven?

vr. gr. Peter Koeman, penningmeester Stichting Historisch Zwaag .

Beste,

wat u moet weten is dat de computer alles aan moet sturen en dus genoeg ingangen moet hebben voor alle bedradingen van de beamer en dvd speler, maar gezien de prijs van de computer ga ik er vanuit dat deze dit wel heeft,

dan wilt u wat afspelen maar ook met geluid neem ik aan, hiervoor heb je de geel,wit,rood stekker nodig deze [maar hier 1 van voor de beamer] wat je hier nog bij kunt doen is een stekkertje die de rode en de witte koppelt [dit is voor audio links en rechts] dan ook nog een kabel die van de computer naar de dvd speler loopt [eventueel een aux kabel] en deze dan zo instellen dat hier het geluid vandaan komt,

hopelijk eerst genoeg geinformeerd en anders hoor ik het graag

Heeft u al een idee voor een beamer? Zou u dan de naam van de beamer kunnen geven? Want ik neem aan dat u de films op de hoogst mogelijke resolutie wilt afspelen.
En nog een vraag: wilt u vanaf de H.C. set ook films kunnen kijken?

Hoi,

Gezien afstanden en lokatie lijkt het me verstandig naar een beamer te kijken die ook in een netwerk kan, evt. draadloos.
Mocht er - naast de pc - incidenteel ook een laptop gebruikt worden, wat gezien het doel van jullie 'club' niet onwaarschijnlijk is, dan is ook die eenvoudig aan te sluiten.

http://beamershop24.nl/beamer/beamer.html

Heeft u al een idee voor een beamer? Zou u dan de naam van de beamer kunnen geven? Want ik neem aan dat u de films op de hoogst mogelijke resolutie wilt afspelen.
En nog een vraag: wilt u vanaf de H.C. set ook films kunnen kijken?

Idee voor een beamer ? Ja , zoiets als een Acer P5403 - ColorBoost- 3D Ready, hij moet namelijk ook overdag een goed en scherp beeld kunnen geven in een oude monumentale (kleine) kerk.

Vanaf de H.C. set willen we ook films kunnen bekijken. We maken zelf opname's met een Sony HDR-HC5E camera, deze bewerken we op de computer met Pinacle 12 en willen deze nu branden op DVD / Blue ray.

De opstelling overzichtelijk weergegeven.
opstelling.jpg

edit: ik zie dat de beamer geen tulp heeft, maar alleen een 3,5 mm jack. Dat maakt het alleen maar makkelijker: 1 kabel nodig voor audio en geen 2.

Laatst bewerkt:
Hallo Peter,

Ik heb nog een aantal tips/ideeën voor je. Dit is een onderdeel van m'n werk, en het leek me goed je nog wat advies te geven. Het is best een interessant plan..

-Als je een beamer in een (matig) verlichte ruimte wilt gebruiken moet z'n lichtopbrengst minimaal 3100 Lumen zijn. Bij lagere waardes moet de ruimte verduisterd zijn.
-Neem een beamer met HDMI. Sowieso goed, maar je kunt dan ook de camera direkt aansluiten en afspelen in hoge kwaliteit.
-Zoek een beamer ook uit op de kosten van een nieuwe lamp. Hier zitten grote verschillen in.
-Ik zou niet uitgaan van een Homecinema-set voor een kerk. Een AV versterker/ surround processor lijkt me beter. Samen met 4 goeie luidsprekers. Bij voorkeur actief, als het over langere lengtes gaat.
-Wellicht moet je nog budget vrijmaken om de akoestiek van de ruimte te verbeteren.
-Sowieso sluit je geen geluid aan op een beamer. Je geluid komt uit luidsprekers die achter of naast het projektiescherm staan.

Ik zou geen Bluray branden in jouw situatie. Waarom niet:

Voor Bluray zou alle apparatuur in je systeem Full HD moeten zijn. Je camera is echter 'slechts' HD ready, ofwel 1440 pixels (in 16:9)
Mogelijk kun je niet eens zelfgemaakte HD-ready discs afspelen met een Bluray-speler (dan zul je het beeld moeten vergoten = achteruitgang in kwaliteit), in ieder geval gebruik je op dat moment het systeem onder z'n specs, maar je betaalt er wel voor, en de rendertijden voor Full HD zijn langer.

Er zijn ander oplossingen voor het afspelen van (HD ready) bestanden. Ik zag dit apparaat: Een mediaplayer waarmee je memorysticks uit de camera kunt afspelen via HDMI : http://www.legitreviews.com/article/1350/1/
Hij lust ook USB sticks, waarmee alle andere bestanden en DVD's zijn af te spelen.

Tips voor een computer:

Om HD-ready videomateriaal te bewerken heb je een snelle computer nodig. De bottleneck zit 'm in de harde schijf. Om een beetje vlot te werken heb je een RAID disk nodig. D.w.z. 2 harde schijven, die samen de lees- en schrijftijd verdubbelen (Raid 0). Daarnaast heb je een aparte schijf voor je systeem, 1 voor opslag en nog een backup schijf nodig. 5 in totaal dus.
Dan heb je nog een goeie geluids- en videokaart, een firewire ingang (voor je Sony camera) en 2 monitoren nodig: 1 voor het Videobeeld en 1 voor je programma.
Bij bovenstaande is het van belang dat je een moederbord kiest dat deze specs aankan (Je kunt natuurlijk ook voor een Mac gaan, ik ben een Mac Fan). In elk geval kom je toch wel over de €1000,- Ook voor de beamer zou ik meer uittrekken.

Ik zou dus eerst de nadruk leggen op afspelen en presenteren. Dat kan met het systeem dat ik voorstel evt. zonder computer. Die kun je altijd nog aansluiten op de AV versterker, maar in principe produceer je op de ene plek, en presenteer je op de andere.

6a803935e2d701b840d2c49585ad9d79.png

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan