Beamer

Status
Niet open voor verdere reacties.

repelsteeltje77

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2007
bij het opstarten van een beamer Benq MS612ST/MX613ST start het besturingssysteem eerst op op het wand scherm en blijft het beeld op de laptop Medion Akoya E7227 zwart pas na gebruik van de Fn + F8 knop krijg ik beeld op het beeld scherm.
Omdat er geprojecteerd wordt met de rug naar het wand scherm toe is dat lastig.
Vooral omdat de laptop nog al eens opstart met blauwe schermen (opstart problemen) door gebruik van het programma DeepFreeze
Hoe kan ik deze volgorde veranderen? Bij een vorige laptop was de volgorde wel naar tevredenheid met dezelfde beamer. Eerst beeld scherm en dan wand scherm.

Doe eens (met beide 'beeldschermen' aangesloten) eens [Windows-toets]+P toetscombinatie ipv. FN+F8
Speel eens met de opties. Normaal gesproken blijven de instellingen die je daar kiest ook bij een volgende start van de laptop in werking.

Er zijn nog meerdere opties, zoals het laptopscherm als eerste ('primary') beeldscherm instellen, via rechtsklikken op een leeg stuk van het bureaublad en dan kiezen voor "Schermresolutie".
Zo een paar opties staan hier uitgelegd (in het Engels), vinkje "Make this my main display" etc.

Begrijp ik verder goed dat je altijd zowel beeldscherm als beamer tegelijk actief wilt hebben?

Tijs.

Laatst bewerkt:
De eerste optie is al reeds vele malen uitgeprobeerd.
De tweede ga ik uitproberen
Beide schermen staan tegelijk aan dus in de Dupliceren stand omdat de docent met zijn rug naar het scherm zit.

Nog zoiets: Je praat over DeepFreeze, dus..... Geen instelling wordt opgeslagen
Lijkt mij dat je dus kunt instellen totdat je een ons weegt, maar de gedane instellingen/aanpassingen zijn weer weg zijn als de laptop opnieuw wordt (op-)gestart(!)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Beste tijs,
Ik werk al meer dan 10 jaar met het programma DeepFreeze en weet heus wel hoe je hier mee om moet gaan.

Ik geloof je meteen, maar uit de startposting was dat niet evident. In dergelijke gevallen moeten we hier op het forum ervan uitgaan dat valkuilen zoals de combinatie met DeepFreeze niet worden opgemerkt etc.

Verdere tips heb ik zo snel niet, overigens. Is er in de BIOS van de laptop misschien nog wat in te stellen over gelijktijdig aansturen van beide schermen bij opstarten?

Tijs.

Alle suggesties zijn uitgeprobeerd, maar het resultaat blijft hetzelfde.
In de stand Uitbreiden kan ik wel primair of secundair instellen maar in Dupliceren niet.
Het vervelende is, dat door de software DeepFreeze de laptop meestal opstart met Opstartproblemen en Herstellen, waarnaar er een blauw scherm verschijnt met de mogelijkheid van Opnieuw opstarten of Repareren, maar de laatste haalt niets uit. Deze hele handeling gebeurd op het wand scherm en pas na opnieuw opstarten gaat hij verder in het laptop scherm.
Wat ik ook uitprobeer hij start met de beamer ingeschakeld altijd op het wand scherm op en de combinatie beamer/laptop is ook altijd aanwezig omdat het vaste opstelling is om les te geven.
Sommige docenten hebben moeilijkheden hiermee en vergeten achterom te kijken (sic).
Een goed alternatief voor DeepFreeze heb ik nog steeds niet gevonden, omdat het voor het beheer ideaal is, dat geldt ook voor de oefen computers.
Die opstart problemen doen zich ook vaak voor bij de oefen computers en overleg met de servicedesk van DeepFreeze heeft tot nu toe niets opgeleverd.
Het is de combinatie videokaart/DeepFreeze, die de storing al jaren veroorzaakt ook onder Win 7 en Win 8 en nu Win 10. Eerst werd gedacht, dat het aan de Multiboot opstart lag, maar dat is nu niet meer het geval, alleen een boot in Win 10.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan