Bedraad en draadloos netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

itttt

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2004
Ik heb een netwerk bestaande uit een desktop die met draad aan een router is gekoppeld en drie laptops die draadloos met dezelfde router zijn verbonden. Sinds gisteren werkt het draadloos netwerk nog wel, maar de verbinding met het netwerk van de desktop PC (die via een draad aan de router is gekoppeld) doet het niet. (bij het icoontje staat dat er beperkte of geen netwerkverbindingen mogelijk zijn en over het icoontje van een beeldscherm staat een gele driehoek). Het gaat om een desktop met een 2 Ghz processor en Win XP, sp3
Het volgende is mij opgevallen/ heb ik gedaan om het probleem op te lossen:
1) de draad in de router en in de PC zijn goed aangesloten;
2) in apparaatbeheer is niet bijzonders te zien. Alle apparaten werken correct;
3) de WinXP firewall is zoals altijd aan, maar in de instellingen is niets gewijzigd. Het LAN mag dus gewoon verbinding maken;
4) in de firewall van de router is niets gewijzigd. De laptops kunnen nog gewoon verbinding maken met internet en de router kan worden gevonden. De configuratiepagina in webstijl wordt gewoon geopend via het draadloos netwerk, maar op hetzelfde moment kan dat NIET via de desktop PC.
De router is dus onvindbaar via de desktop.
5) Als ik "netwerkverbinding herstellen" aanklik, dan volgt de melding dat het IP adres niet vernieuwd kan worden. In de eigenschappen van de verbinding zijn ook geen adressen vermeldt bij de standaard gateweay, de DNS en WINS. Er is dus inderdaad geen IP adres.
6) Het IP adres wordt altijd automatisch toegewezen binnen het netwerk. Dat was zo en de instellingen staan nog steeds zo.
7) Systeemherstel heeft niet geholpen.
8) Uitschakelen en weer inschakelen van de verbinding levert niets op.

Ik weet het nu even niet meer.

Laatst bewerkt:
hoeveel pc's mag je aansluiten van je internet....?

Laatst bewerkt door een moderator:
hoeveel PC's mag je aansluiten van je internet.

Daar zit geen maximum aan en tot gisteren had ik ook geen probleem.

okey, ik heb wel vaker dit probleem gehad.
Neem aan dat de pc met de kabel de hoofdcomputer is voor het netwerk?
En op de andere pcs staan ook xp sp3?

Wat je kan doen is even de modem uitschakelen en weer inschakelen. Misschien werkt het. Probeer eens een andere input, ipv input 1, doe je de 2de of 3de. Dat werkte bij mij ook wel eens. Schakel wel je pc uit als je dat doet, of herstart je pc daarna eventjes.

Als dit niet werkt gaan we weer verder kijken..

Als jij zegt dat systeemherstel niks oplostte, dan ligt het niet aan je pc m8. Je moet dan even erbuiten zoeken, kabels erin etc.
En wat ik hierboven zei natuurlijk. Bijna verzekerd dat het wel gaat lukken, aangezien ik het 5 keer eerder ook heb gehad. Hoeft natuurlijk niet perse, maar altijd proberen waard.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Controleer of DHCP zowel op je router, als op de pc is ingeschakeld en dus 'automatisch een ip-adres verkrijgen' ook.

Hoi,

Controleer of DHCP zowel op je router, als op de pc is ingeschakeld en dus 'automatisch een ip-adres verkrijgen' ook.

Ja, beide staan op "automatisch". Gelukig wel, anders had ik met de laptops ook problemen denk ik. De kabeltips zal ik nog doen. Bedankt in elk geval hiervoor.
Modem uitschakeln en inschakelen, router resetten.. ik had nog niet eedre geschreven, maar dat heb ik ook al meermalen gedaan, maar geen resultaat.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ben je in de gelegenheid om - kosteloos - even een ander netwerkkaartje bij te prikken in de pc?
Dan sluit je in elk geval uit dat het mogelijk een defecte netwerkkaart kan zijn.
Meestal geven juist de wireless en niet de bekabelde verbindingen namelijk problemen .....

Hoi,

Ben je in de gelegenheid om - kosteloos - even een ander netwerkkaartje bij te prikken in de pc?
Dan sluit je in elk geval uit dat het mogelijk een defecte netwerkkaart kan zijn.
Meestal geven juist de wireless en niet de bekabelde verbindingen namelijk problemen .....

Helaas heb ik geen extra netwerkkaarttje. Inderdaad zou het toch wel dat kaartje moeten zijn zou je zeggen. Ik weet in elk geval even geen oplossing meer en ik ga maar naar iemand zoeken met een overbodige PC met netwerkkaart.

Breek even in.

Probeer eens een statisch IP adres in te stellen met de juiste gateway en DNS

een andere optie is ga naar je syteem > hardware en deinstaleer de kaart. Dan herstarten en laat windows je kaart vinden en auto installeren.

Met een beetje geluk doet ie het als alle andere pc´s in je netwerk wel goed werken zit het wel in die pc. en zou ik idd de netwerk kaart eens wisselen.

succes

Wat voor router is het.

Ik heb op die manier namelijk al 3 linksys WAG54G adsl routers dood zien gaan,
wifi draait maar lan niet. (alle 4 de poorten)

.... een andere optie is ga naar je syteem > hardware en deinstaleer de kaart. Dan herstarten en laat windows je kaart vinden en auto installeren.

Dit lijkt me inderdaad een goede optie.
Omdat je in apparaatbeheer geen problemen tegenkomt, verwacht ik dat de netwerkkaart ook niet kaduuk is.
Het verwijderen van de netwerkkaart uit apparaatbeheer heeft tevens tot gevolg dat je netwerkinstellingen worden verwijderd, én weer worden geïnstalleerd als je de kaart opnieuw laat detecteren.
Je hebt dat weer een 'maagdelijke' netwerksituatie vanuit je pc.
Mogelijk dat de verbinding dan wél weer werkt.
Mocht dat niet het geval zijn én er geen probleem zijn onder apparaatbeheer, dan moet je toch kijken of er mogelijk kort voor dat het probleem optrad iemand aan de setup in de router heeft zitten sleutelen.
In uiterste geval kan je de router resetten en alle beveiligingsinstellingen opnieuw regelen.

Dit lijkt me inderdaad een goede optie.
Omdat je in apparaatbeheer geen problemen tegenkomt, verwacht ik dat de netwerkkaart ook niet kaduuk is.
Het verwijderen van de netwerkkaart uit apparaatbeheer heeft tevens tot gevolg dat je netwerkinstellingen worden verwijderd, én weer worden geïnstalleerd als je de kaart opnieuw laat detecteren.
Je hebt dat weer een 'maagdelijke' netwerksituatie vanuit je pc.
Mogelijk dat de verbinding dan wél weer werkt.
Mocht dat niet het geval zijn én er geen probleem zijn onder apparaatbeheer, dan moet je toch kijken of er mogelijk kort voor dat het probleem optrad iemand aan de setup in de router heeft zitten sleutelen.
In uiterste geval kan je de router resetten en alle beveiligingsinstellingen opnieuw regelen.

Inmiddels heb ik de PC losgekoppeld van de router en heb ik geprobeerd rechtstreeks contact te maken met internet, maar dat lukte niet. Inloggen ging niet.

Ik heb de netwerkkaart gedeinstalleerd en opnieuw opgestart. Vervolgens kwam er GEEN melding dat er nieuwe hardware was gevonden. De drivers staan op CD rom en heb ik opnieuw geinstalleerd, maar zonder succes.

Vreemd blijft wel dat de desktop de twee NDAS schijven die aan het netwerk gekoppeld zijn wel blijft "zien". Je zou toch verwachten dat die onzichtbaar zouden zijn als de netwerkkaart kapot is. Dat waren ze wel toen de netwerkkaart gedeinstalleerd was, dus die netwerkkaart is daarvoor echt nodig.
Vreemd is ook dat in de eigenschappen van de LAN verbinding wel een IP adres is te vinden van het internet, maar dat het IP adres van de router (een SMC) niet wordt vermeld. Kennelijk ziet de desktop die router niet meer.
Kortom, enerzijds lijkt het netwerkkaartje een probleem te zijn, anderzijds kan dat volgens mij ook weer niet omdat bepaalde functies wel gewoon doorgaan

Laatst bewerkt:
Ik had ook nog een 2e optie neer gezet in een bovenstaande post

stel je IP eens statisch ( vast ) in, kijk eens of het dan wel gaat werken...!

Ik had ook nog een 2e optie neer gezet in een bovenstaande post

stel je IP eens statisch ( vast ) in, kijk eens of het dan wel gaat werken...!

Dat is waar. Inmiddels ben ik weer verder. Ik heb de laptop aangesloten aan de draad die de desktop en de router normaal gesproken verbindt. Ook toen kreeg ik geen verbinding. Ik hoop nu dus dat de kabel de oorzaak is van het probleem.

Overigens, wat ik moet doen om mijn IP adres statisch in te stellen weet ik niet.

Ga eerst maar een kabeltje wisselen dat lijkt me met deze gegevens wel een strakke actie

Als dat niet lukt dan kan je op het icoontje met het gele uitroepteken klikken met je rechtermuis en dan eigenschappen onder tcp/ip instellingen een IP-adres, GATEWAY en DNS ingeven

Ga eerst maar een kabeltje wisselen dat lijkt me met deze gegevens wel een strakke actie

Als dat niet lukt dan kan je op het icoontje met het gele uitroepteken klikken met je rechtermuis en dan eigenschappen onder tcp/ip instellingen een IP-adres, GATEWAY en DNS ingeven

Het kabeltje heb ik verwisseld. Ik heb zelfs een nieuwe netwerkkaart in de desktop gezet. Het nieuwe kabeltje heb ik in beide netwerkkaarten geprobeerd. Het kabeltje heb ik ook in de router in de vier verschillende poorten geprobeerd, maar het heeft allemaal NIET geholpen.
Ik heb ook een statisch IP adres opgegeven( het IP adres dat op de laptop zichtbaar was als het extern IP adres), maar ik weet niet wat ik verder moet invullen bij het WAN IP adres, de gateway (ik neem aan dat hiermee de router wordt bedoeld, maar het IP adres op mijn laptop is niet het IP adres van de router, dus ik neem aan dat ik ook bij de desktop niet simpelweg het IP adres van de router moet opgeven).
Daarnaast moet ik nog een Primary en een secudary DNS adres opgeven, maar ik weet niet welk.
Ik heb voorlopig de gegevens gebruikt die de router aangaf over die adressen, maar dat heeft dus niet gewerkt, dus ik ben nog niet verder. Overigens geeftde desktop nu wel aan "verbonden" te zijn, maar de router is nog steeds onzcihtbaar om maar te zwijgen over internet zelf.

Laatst bewerkt:
opgelost!

Eerst wil ik iedereen bedanken die geprobeerd heeft mij te helpen met het oplossen van mijn netwerkprobleem. Uiteindelijk is de oplossing echter van geheel onverwachte zijde gekomen. Ziggo heeft een progje (Thuishulp) waarmee netwerkproblemen gescand en opgelost kunnen worden. In het verleden heb ik dat programma meermalen en zonder succes geprobeerd, Er bleek nu een nieuwere versie op de site te staan en die werkte wel! Wat er precies is gebeurd heb ik niet kunnen volgen, maar wel dat instellingen zijn teruggezet. Zoals gezegd: alles werkt weer!

Laatst bewerkt:
Blij dat het weer werkt,

het werd mij al wazig voor de ogen :shocked:

Waarschijnlijk staat je netwerk instelling nu op automatisch en misschien is nog wel een protocol oid toegevoegd

succes verder met de verbinding :thumb:

Blij dat het weer werkt,

het werd mij al wazig voor de ogen :shocked:

Waarschijnlijk staat je netwerk instelling nu op automatisch en misschien is nog wel een protocol oid toegevoegd

succes verder met de verbinding :thumb:

Inderdaad staat alles weer op automatisch net als vroeger, maar "automatisch" werkte niet meer, dus er moet iets anders "zo maar" gewijzigd zijn in de instellingen. Ik heb niet kunnen ontdekken wat dat dan is. Alles lijkt nu precies te staan zoals gisteren.. en toen werkte de verbinding voor geen meter.

als je het weer hebt moet je gewoon ff een wireless stick van 15 euro kopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan