bedraad netwerk probleem met twee routers

Status
Niet open voor verdere reacties.

bmonninkhof

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2001
Netwerkvraag

Beste allemaal,
Ik zit hier met een probleem met mijn netwerk, die ik niet kan verklaren. Ik heb meerdere opstellingen van mijn netwerk gemaakt om alles uit te sluiten, maar mijn uiteindelijke optelling 1 werkt niet.

Opstelling 1:
Meterkast: Ubee modem (Ziggo) --> Netgear router WNDR 3300 --> boven
Boven: aansluitdoos (Jung UAE8-8UPOK5 LSA) --> Asus WL-700gE --> desktop

De bovenstaande opstelling werkt niet naar behoren, op de pc krijg ik de foutmelding dat er “beperkte of geen verbindingsmogelijkheden” zijn.

Opstelling 2 (Asus WL-700gE uit het netwerk)
Meterkast: Ubee modem (Ziggo) --> Netgear router WNDR 3300 --> boven
Boven: aansluitdoos (Jung UAE8-8UPOK5 LSA) --> desktop

Bij opstelling 2 krijgt de computer netjes het IP-adres toegewezen van de Netgear Router en is internet mogelijk.

Opstelling 3 (Netgear naar boven)
Meterkast: Ubee modem (Ziggo) --> boven
Boven: aansluitdoos (Jung UAE8-8UPOK5 LSA) --> Netgear router WNDR 3300 --> Asus WL-700gE --> desktop

Opstelling 3 werkt ook naar behoren net als opstelling 2

Overige maatregelen
Naast de diverse opstellingen heb ik tevens de netwerkkabel vervangen die van de meterkast naar de aansluitdoos op de 1e verdieping loopt.
Test naar een andere aansluitdoos in de woonkamer, deze blijkt naar behoren te werken, overigens ook zonder tussenkomst van de Asus.

Graag hoor ik jullie ideeën over dit voor mij onverklaarbare probleem.

m.v.g. Brian Monninkhof

waarom zou je twee routers gebruiken?
als je te weinig aansluitingen hebt koop dan een switch
die zijn daarvoor gemaakt

en als je het toch met twee routers wil probeer dan een cross kabel tussen de routers

voorbeeld:
straight.png

matthijs

de twee routers gebruik ik omdat:
- de Asus een harde schijf in zich heeft
- de Netgear ook een N-netwerk heeft
- op de asus meerder apparaten bedraad aangesloten worden

Waarom een crosslink kabel gebruiken, wanneer het in de opstelling 3 uitstekend werkt, wat is dan de meerwaarde van de crosslink?

m.v.g. Brian

Allen,

Kan het zijn dat ik geen twee verschillende kabels (Cat 5 en Cat 6) tussen de twee routers mag gebruiken?

Dus van router 1 naar aansluitdoos d.m.v. Cat 6 en van de aansluitdoos naar de 2e router met cat 5.

Op de één of andere manier blijkt het nu wel te werken, dit terwijl ik niets heb veranderd in de configuratie van de twee routers.

Edit: helaas blijken ook niet alle Cat 6 verbindingen goed te werken. De kabel van een halve meter werkt uitstekend. Bij het pingen naar de router 1 (-n 100) werkt het zonder enige vertragingen of verlies van pakketten.

m.v.g. Brian

Laatst bewerkt:
OPGELOST :D

Het probleem zat bij het verkeerd aansluiten van de aansluitdoos. Hierop zijn de aansluitingen in kleuren aangegeven met de aanduiding A en B. Door een waardeloze handleiding (zeg maar gerust geen) heb ik deze aangesloten, zoals je ook een RJ45 stekker aansluit. Fout dus. Simpel de kleur draad bij de kleur op de aansluitdoos en alles werkt.

Toen ook nog niet gehoord van de twee standaarden voor het aansluiten van kabels, “T-568A” and T-568B, vandaar dat de aanduidingen ook nietszeggend waren.

rj45-plug-connection-sequence.png

Inmiddels werkt alles als een zonnetje, al vind ik het wel vreemd dat de foutieve aansluiting wel goed werkt met een zeer kort kabeltje er tussen en bij de opstellingen 2 en 3.

Allen bedankt voor de informatie.

waarom zou je twee routers gebruiken?
als je te weinig aansluitingen hebt koop dan een switch
die zijn daarvoor gemaakt

en als je het toch met twee routers wil probeer dan een cross kabel tussen de routers

voorbeeld:

matthijs

Leuk zo'n plaatje, maar dit is een straight kabel en geen cross waar je het over hebt.

Even een aanvulling:

Het verschil tussen A en B is niet zo moeilijk. Als je een kabel maakt moeten aan beide zijdes de stekkers met A worden gedaan , je krijgt dan een straight kabel. Wil je een crossed kabel maken dan gebruik je aan 1 zijde A en aan de andere zijde B.

Laatst bewerkt:
ja nou je het zegt

ik heb de goede aan geklikt maar de verkeerde er op gezet
kopieer foutje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan