Bedrading... Ofzo... waaaaaaaahhhh

• Onderwerp starter Onderwerp starter Esje
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Esje

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2003
Kan iemand deze enorme kneus misschien helpen met het volgende probleem...

Tijdens installatie (poging 3986325a) van FreeBSD krijg ik een foutmelding met daarin iets in de trend van "NON-ATA66 device or cable" en iets met "UDMA33". Er is iets mis met CDROM1. (Da's de gewone, of is dat dubbelop?). Ik bij google zoeken, en iemand die een dergelijk probleem ook heeft gehad had iets niet zo lekker met de kabels zitten.
In het windows logboek staat daarnaast een aantal keer een fout/waarschuwing met gebeurtenis-id 51.
Verder kan niets dat ik kan vinden dat gelieerd is met Windhoos me verder helpen. Misschien zegt het jullie wel wat? In apparaatbeheer staat verder niets over conflicten bij CDROMs of IDE-ATAPI controllers. Maar goed, zo'n conflict is er wel, anders zou er geen waarschuwing staan, zou FreeBSD niet lopen te miepen en zou ik al drie weken lang wel een UNIX-systeem op mijn computer hebben staan >:-/

Misschien kan iemand me zonder 't te zien vertellen of mijn bedrading misschien fout is: vanaf de bovenste (gewone) CDROM-speler loopt zo'n platte brede kabel naar de CD-schrijver die weer loopt naar het moederboard waarvandaan hij weer verder gaat.
De dunnere zwart/geel/rode kabels lopen van boven naar beneden, vanaf de CDROM (waar vier kabeltjes in zitten) via de schrijver naar het gedeelte waar de hele zooi met gekleurde kabels zit. ik kan me nog herinneren dat ik van de zomer met kabels heb lopen klooien maar ik weet niet meer hoe. Het zat volgens mij in ieder geval een stuk onlogischer dan het nu zit, maar nu werkt het dus (ook) niet. :(

Heeft iemand verder misschien wat meer informatie over gebeurtenis-id 51? Search-functie werkt hier niet met woorden van minder dan drie tokens.

Dit is trouwens de hele output van het "foutenraport"

Type gebeurtenis: Waarschuwing
Bron van gebeurtenis: Cdrom
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 51
Datum: 20-11-2003
Tijd: 16:54:37
Gebruiker: n.v.t.
Computer: ESTHER-V44HD5QG
Beschrijving:
Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\CdRom1 tijdens een wisselbestandsbewerking.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
Gegevens:
0000: 03 00 68 00 01 00 b8 00 ..h...¸.
0008: 00 00 00 00 33 00 04 80 ....3..€
0010: 2d 01 00 00 10 00 00 c0 -......À
0018: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0028: cb 7c 00 00 00 00 00 00 Ë|......
0030: ff ff ff ff 01 00 00 00 ÿÿÿÿ....
0038: 40 00 00 c4 02 00 01 00 @..Ä....
0040: 00 20 0a 12 48 02 00 40 . ..H..@
0048: 00 00 00 00 0a 00 00 00 ........
0050: 00 c0 c5 27 10 ce 67 81 .ÀÅ'.Îg
0058: 00 00 00 00 20 47 6b 81 .... Gk
0060: 02 00 00 00 00 00 00 00 ........
0068: 28 00 00 00 00 00 00 00 (.......
0070: 02 00 00 00 00 00 00 00 ........
0078: 70 00 05 00 00 00 00 12 p.......
0080: 00 00 00 00 24 00 00 00 ....$...
0088: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........

BVD

Esther

Geplaatst door Esje
Kan iemand deze enorme kneus misschien helpen met het volgende probleem...

Misschien kan iemand me zonder 't te zien vertellen of mijn bedrading misschien fout is: vanaf de bovenste (gewone) CDROM-speler loopt zo'n platte brede kabel naar de CD-schrijver die weer loopt naar het moederboard waarvandaan hij weer verder gaat.

BVD

Esther

Dit gedeelte is mij niet helemaal duidelijk. vanaf de cd schrijver loopt de kabel naar het moederboard en gaat dan verder, waarheen....

Normaal 1 stekker vanaf het moederboard, dan naar cd schrijver en dan naar cd rom dat is het. Wele even kijken of de platte kabel goed zit. Op de platte kabel zit 1 draadje wat rood gekleurd is deze moet aan de kant zitten waar die platte stekker zit met die dunne draadjes. je krijgt dan twee rode draden naast elkaar.
Dan moet er 1 cd slave zijn en 1 master.

Tot zover de platte kabel (ide kabel) bekijk of dit allemaal goed zit kijk ook op je moederboard waar nu de platte kabel inzit of het rode draadje wel op pin 1 zit.
als er ergens 1 kabel niet goed aangesloten is dan werkt het dus niet.

suc6.

De melding zegt niets anders dan: u heeft een moederbord en/of apparaat dat ATA66 (of hoger) ondersteund, alleen er is daarvoor geen geschikte kabel gemonteerd, dus het apparaat zal op uDMA33 gebruikt gaan worden.

ATA(133, 100, 66 of 33) is de theoretische overdrachtsnelheid tussen het apparaat en het moederbord in mb/s. Dus in plaats van maximaal 66mb/s wordt er nu 33 mb/s verplaatst.
Voor een cd-rom speler zal het verschil nauwelijks merkbaar zijn, de maximale snelheid bij een
cd-rom wordt alleen gehaald bij een 'volle' cd.

Laatst bewerkt:
Oeps...
Ik heb me vergist, de kabel loopt vanaf mijn moederboard gezien zegmaar, vanaf de secondary IDE via schrijver naar gewone CDROM. Dan loopt er vanaf de primary IDE (die had ik dus samen met de secondary IDE als één aansluiting gezien) een kabel naar de schijfstations. Kabels zitten goed, tenminste, het rode stukje in pin 1, en de andere rode kabels ernaast. Ziet er allemaal wel wat rommelig uit maar het zit.

Misschien ook handig om te weten, het gebeurt me erg vaak (dwz, het gebeurt me misschien 1x per maand niet) dat tijdens het opstarten de BIOS mijn tweede schijf niet vindt en dat ik 'm opnieuw moet opstarten. Dit gebeurt dus alleen tijdens een eerste opstart. Vaak is dit ook als hij tijdens de opstart de HDD Primary Slave niet vindt, maar voorheen zocht en vond de computer alleen de CDROM en CD-schrijver, en was het probleem hetzelfde. (Sterker nog, bij mijn vorige computer had ik OOK hetzelfde probleem terwijl ik daar met mijn poten niet aan heb gezeten, en degene die deze computer als allereerst heeft opgezet ook niet.) Configuratiescherm heeft hier niets over te zeggen overigens. Wat er nu als het GOED gaat opstart is een primary slave, das de MAXTOR schijf, secondary master (CDROM) en een secondary slave (CD-schrijver).

Wat er wel staat bij het configuratiescherm (als ik de verborgen apparaten ook laat zien) is een zogenaamde NT Apm/Legacy Interfacenode die niet werkt. Q'est-ce que c'est? En wat houdt dat in?

Verder: Als er dus niet echt een probleem is met mijn cdrom zoals maestro zegt, waarom loopt freebsd dan zo te h.o.e.r.e.n.?

Laatst bewerkt:
Ter illustratie van niet meewerkende FreeBSD: installatie gestart met opstartdiskettes en dat gaat allemaal hartstikke leuk maar op een gegeven moment vraagt hij om een FreeBSD cd (die er al de hele tijd in zit) en die vindt 'ie dus niet.

Esther

Apm/Legacy Interfacenode voor uitleg hierover.
ZIE HIER

Heb je wel eens de pc gecontroleerd op spyware en virusen.

Gooi eerst de spyware eruit met ad-aware Download .

Na de installatie moet je ff op de update drukken van het progamma, de gevonden spyware moet je verwijderen .

Ga daarna on-line scannen met housecall

Download

Laat ff de uitslag horen.

groetjes speedtouch

Als ik het nu goed begrijp zit het nu zo aangesloten:

Primairy IDE: Master->HDD1 Slave->HDD2
Secondairy IDE: Master->CD1 (brander?) Slave->CD2 (brander?)

Voor de minste kans op fouten is het raadzaam om het iets anders aan te sluiten:
Primairy IDE: Master->HDD1 Slave->CD speler
Secondairy IDE: Master->CD brander Slave->HDD2
Let wel op, als je het anders gaat aansluiten dat je ook de jumperinstellingen waarschijnlijk moet veranderen.

Maar dit gaat nog niet op voor het installeren van een OS.
Wat zijn de bios instellingen?? Staan de HDD's op 'auto' of op 'user', dit laatste is meestal wel stabieler. En de CD's staan die op 'none' , 'auto' of 'CD-rom', waarbij de laatste instelling weer te preferen is.

Probeer ander eens het systeem een beetje 'kaler' te maken, dus maar één HDD en maar één CD. Andere (nieuwe) IDE kabels kan je ook nog proberen.

En last but not least, het zou natuurlijk ook nog zo kunnen zijn dat een cd-rom speler (daar waar je de FreeBSD in hebt zitten) aan het overlijden is.

Speedtouch: Ik heb geen virussen en spyware is nu ook weg.
En dat van die power management is heel aardig maar nu gaat de computer niet gewoon uit maar start ´ie opnieuw op als ik op `uitschakelen´ klik.

Maestro: Op het moment staat de primary master op user en de rest op auto. Verder staat alles op LBA en alleen de sec master op normal.

Hoe moet ik dit in de BIOS veranderen, hoe zie ik wat wat is en hoe verander ik jumperinstellingen?

Laatst bewerkt:
Je hebt waarschijnlijk ergens in je bios 'auto detect ide' staan, draai dat eens en kijk hoe het dan gaat.
Als het goed is staat dan niets meer op auto maar op 'user' of 'cd-rom', dit wil nog wel eens helpen bij een wat moeilijke bios herkenning.

Hmm dat gaat niet al te best met dat ide auto detection. Ten eerste kan ik niet echt de maten van mijn schijven matchen met de maten die daaro staan. Ten tweede is er keuze uit drie 'schijven' bij de eerste twee dingen die 'ie gaat zoeken en de laatste twee is er geen keuze en niets om te selecteren. o_0

Oh en als ik gewoon die autodetectie doe en doe wat de bios wil dan krijg ik inderdaad dit:

Primairy IDE: Master->HDD1 Slave->HDD2
Secondairy IDE: Master->CD1 (brander?) Slave->CD2 (brander)

Daarnaast krijg ik dan tijdens het opstarten niet meer van "HDD Primary master: bla" maar alleen nog maar "Found CDROM: HITACHI" en "Found CDROM: HP". (plus extra informatie over die dingen natuurlijk.)

Dusseh... Hebben jullie misschien een linkje ofzo over hoe ik dit het best kan doen?
Oh en hoe doe ik dat in de bios met power management?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan