• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bedragen optellen binnen kwartalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Loy
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Loy

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2015
Hallo allemaal,

Ik loop tegen een probleem aan, heb al fanalen geprobeerd maar kom er helaas niet uit. De bedoeling is dat in een excel bestand aan de hand van de kwartalen de bedragen bij elkaar opgeteld worden (zie voorbeeld).

De data in kolom A (oneindig lang) zijn de input, gekoppeld aan de bedragen in kolom B. Op het tweede blad is het de bedoeling dat de bedragen binnen de kwartalen worden opgeteld zodat ik die weer verder kan verwerken. Kan iemand me helpen met een formule die dit oplost.. :)

Alvast bedankt!Bekijk bijlage Voorbeeld kwartalen.xlsx

via een draaitabel is dit perfect mogelijk mijn insziens.

maak van je bereik een draaitabel, en plaats de data in je rijlabels en de bedragen in de waarden.

op die manier kan je via je datumfilter per kwartaal gaan kijken over welk totaalbedrag het gaat.

Ook via sommen.als moet je er geraken denk ik

=SOMMEN.ALS(Tabel1[Bedrag];Tabel1[Datum];">=1/1/15";Tabel1[Datum];"<=31/3/15")

per kwartaal dien je wel de juiste datums in te vullen

Laatst bewerkt:
Dankjewel Spiesse voor je snelle reactie. :)
Probleem met draaitabellenn is dat wanneer ik de uitkomst meeneem in een berekening hij niet meer klopt. Is er een formule die dit kan.. :)

post eens je bestand met wat je tot nu toe hebt. Kan dit dan eventueel bekijken voor je

Wat een hoop hulp, superfijn! Ik heb zelf ook nog door zitten puzzelen vannacht en kwam tot een oplossing met een extra kolom,net iets anders dan SA11 (zie voorbeeld). Ik vroeg mij af is het mogelijk de formule in kolom C in te voegen in de formule van kolom F..

Kolom C: =INT((MONTH(A2)-1)/3)+1
Kolom F: =SUMIF(C:C;1;B:B)

Alvast bedankt! :)

Bekijk bijlage Voorbeeld kwartalen.xlsxBekijk bijlage Voorbeeld kwartalen.xlsx

Zowel in kolom C als in Kolom F staan geen formules. Wat heb je met de aangedragen oplossing gedaan? Waarom wil je die extra kolom terwijl deze niet nodig is?

@robdgr,

Vanwaar de voorkeur van gedefinieerde namen? Dan kan je toch beter een tabel gebruiken? (Zie kolom D)

Maar ik ga nog steeds voor een draaitabel:d

Bijlagen

@VenA: Je hebt gelijk maar het was laat voor mijn doen ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan