• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bedragen optellen onder juiste jaartal indien woord gevonden in cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martijnbm

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2016
Goedenavond,

Gisteren een helse klus afgerond om van een heel jaar de bankmutaties aan te sluiten met een reeks declaraties. Conclusie: dit moet eenvoudiger kunnen :shocked:

In de bijlage heb ik een bestand toegevoegd met in één tabblad de bankmutaties en in het andere blad de declaraties.
In de omschrijving van de bankmutaties wordt het declaratienummer gezet maar er staat altijd nog veel meer tekst in.
Aangezien in een jaar betalingen worden gedaan van declaraties uit het jaar ervoor en declaraties van een specifiek jaar soms het volgende jaar worden betaald kan ik niet simpelweg de declaraties van 2021 optellen en die vergelijken met de bankmutaties van 2021.

In tabblad mutaties staan diverse jaartallen. De bedoeling is dat de bedragen die daar onder staan m.b.t. een formule verschijnen.
De cellen D2 t/m F6 kijken in tabblad declaraties naar de declaratienummers. Indien het declaratienummer ergens in de betalingsomschrijving staat dan wordt het declaratiebedrag o.b.v. de declaratiedatum onder het juiste jaartal gezet. Komen er meerdere declaratienummers in de omschrijving voor - soms wordt er een combinatiebetaling gedaan - dan dienen de bedragen te worden opgeteld.
Het kan voorkomen dat een combinatiebetaling declaraties betreft van verschillende jaren, zoals in cellen D6 en F6.
Een enkele keer vergist de betaler zich en komt het mutatiebedrag niet overeen met het declaratiebedrag of het totaal van de declaratiebedragen. Daar is de zerocheck voor (dat lukt me nog wel:D).

Het zou super zijn als dit lukt. Het is nu veel werk dat op zich niet moeilijk is maar het gaat om heel veel regels en dan is een typfoutje moeilijk te vinden heb ik gemerkt.

Bijlagen

Hallo Martijn,

Ik snap wat je intenties zijn, maar ik heb logischerwijs in deze korte tijd geen antwoord (en op dit moment ook geen tijd meer).

(Onderstaande vraag stel ik met de aanname dat je in de boekhoudpakket alles verwerkt)
Ik vraag me alleen af waarom je het op deze manier wil. Als je (op de financiële administratie) wekelijks je bankmutaties verwerkt, dan houd je per balansdatum 31-12-20?? op je debiteuren(kaart) altijd de saldo's over die nog open staan. Deze ga je dan beoordelen en dan zie je automatisch je zerocheck in mijn ogen.

Waarom dan op deze wijze nog een analyse? Je wil immer "dicht op de bal" zitten als het op te ontvangen geld aan komt. Ik zou daar zelf geen jaar mee wachten.

Als je daar een zinnig antwoord wil op krijgen zal je met een zinnig voorbeeld moeten komen.

Zo misschien voor D2?
Code:
=SOMPRODUCT(ISGETAL(VIND.SPEC(declaraties!$A$2:$A$10;$B2))*(JAAR(declaraties!$C$2:$C$10)=D$1)*declaraties!$B$2:$B$10)

Zo misschien voor D2?
Code:
=SOMPRODUCT(ISGETAL(VIND.SPEC(declaraties!$A$2:$A$10;$B2))*(JAAR(declaraties!$C$2:$C$10)=D$1)*declaraties!$B$2:$B$10)

Geweldig AlexCEL! Werkt als een trein:thumb:

Het is niet zozeer een boekhoudkwestie maar een jaarlijkse verantwoording. Er zit geen boekhoudpakket achter, dat is juist de uitdaging in dit geval. Ik heb een eenvoudig cliëntvolgsysteem en daarnaast de mutatiebestanden vanuit internetbankieren. Zou alles in een compleet pakket ondergebracht worden, dan wordt er gematcht met de declaraties.
Te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken.

Ik kan hier in ieder geval prima mee vooruit, bedankt!!

@AlexCEL: ik heb de formule geprobeerd te volgen in Excel maar het is best een lastige. Zou je de stappen in de formule eens willen uitleggen?

Groet,

Martijn

Via menu formules > formule evalueren kun je de stappen volgen.

In het kort:
1. SOMPRODUCT zorgt ervoor dat per regel 2 t/m 10 de berekening uitgevoerd wordt en telt de uitkomsten op
2. VIND.SPEC kijkt per regel in declaraties of het nummer voorkomt in de tekst, zo ja is de uitkomst een getal, zo nee een foutmelding.
3. De ISGETAL geeft daarmee als uitkomst 0 (onwaar) of 1 (waar)
4. JAAR(...) geeft het jaartal van de datum en dit wordt vergeleken met de kolomkop. Uitkomst is weer 0 of 1.
5. De beide condities worden met elkaar vermenigvuldigd. Als de uitkomst 1 is dan wordt aan beide voorwaarden voldaan, anders is de uitkomst 0.
6. tenslotte wordt deze uitkomst vermenigvuldigd (per rij) met het bedrag in kolom B. Uitkomst is ofwel 0 (geen overeenkomst) dan wel het bedrag van de declaratie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan