• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bedragen per interval en totaal indexering

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koezen

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2013
Hallo experts,

Ik heb een excelblad gemaakt met (gevonden) formules voor jaarlijkse interval.
Nu wil ik de bedragen in dit blad indexeren met een percentage.
Als het bedrag eens per jaar voor komt is het nog wel te doen denk ik. Niet dat me dat nu gelukt is maar dat zou kunnen.
Ik wil graag dat wanneer de interval bijvoorbeeld 3 jaar is, de indexering naar gelang mee gerekend wordt
bijv. € 1,00 wordt na 1 jaar € 1,15 maar na 2 jaar € 1,00 +0,15 dus 1,15 *1,15.
Zie bijgevoegd blad voorduidelijkheid.
Kan iemand mij helpen?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Volgens mij maakt het interval niet veel uit en moet het bedrag altijd gelijk zijn aan het oorspronkelijke bedrag verhoogd met inflatie.
M.a.w. als je in 2016 start met 2,00, dan is het bedrag in 2018 2,00 * 1,015 * 1,015.
Het enige verschil is of er wel of geen bedrag is in 2018, maar dat had je in je formules al afgevangen.

Dat gezegd hebbende: in de bijlage heb ik naam Inflatie gedefinieerd (tab Formules - Namen beheren), met formule (bezien vanuit cel I14):
Code:
=ALS(Meerjaren_Onderhoudsplan!I$10<=Meerjaren_Onderhoudsplan!$F14;1;PRODUCT(1+INDEX(Meerjaren_Onderhoudsplan!$11:$11;KOLOM()-Meerjaren_Onderhoudsplan!I$10+Meerjaren_Onderhoudsplan!$F14+1):INDEX(Meerjaren_Onderhoudsplan!$11:$11;KOLOM())))
Zonder de naam van het werkblad is dat wat makkelijker te lezen:
Code:
=ALS(I$10<=$F14;1;PRODUCT(1+INDEX($11:$11;KOLOM()-I$10+$F14+1):INDEX($11:$11;KOLOM())))

Als het huidige jaar (in de kolom) <= het startjaar, dan geeft deze formule 1 terug; anders pakt deze formule alle percentages in regel 11 vanaf de kolom die correspondeert met het startjaar + 1, t/m de huidige kolom, telt bij elk van die percentages 1 op en vermenigvuldigt ze allemaal.
Opmerking: dit zou eigenlijk een matrixformule zijn, maar als gedefinieerde naam maakt dat niet uit.

De formule in I14, gekopieerd naar rechts en naar beneden voor de gehele matrix:
Code:
=ALS($G14="";"";ALS(I$10<$F14;"";ALS(REST(I$10-$F14;$G14)=0;AFRONDEN($H14*Inflatie;2);"")))

Ik heb in de bijlage nog 2 extra voorbeelden toegevoegd ter verificatie.

Waarschijnlijk heb ik de gehele zaterdag geen gelegenheid om dit forum te bezoeken, dus voor eventuele vragen/opmerkingen graag even geduld.

Bijlagen

Beste Marcel,

Dit is precies waar ik naar op zoek was.
Bedankt voor de moeite. Ik wist niet dat je dat met namen beheren kon doen!

Grt Edwin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan