• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bedragen van elkaar aftrekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boerman

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2005
Ik krijg een download vanuit een systeem met diverse cijfers. In een bepaalde kolom staan bedragen en de kolom ernaast wordt in een cel spaties gevuld. Bijvoorbeeld cel L11 staat € 11.000 en cel M11 staan 6 spaties. Soms komt het omgekeerd ook voor.

Hoe krijg ik het , middels een formule, voor elkaar om de bedragen toch van elkaar af te trekken.

Boerman

en in welke cel moet de uitkomst komen?

Met de SOM formule worden cellen die geen getal vormen automatisch genegeerd
Code:
=SOM(L11;M11)

Boerman, plaats even een voorbeeld(excel)bestandje

Met de formule van abevleeming ben ik eruit gekomen. Bedankt!

Bekijk bijlage Format.xlsx

Ik dacht dat de opgelossing er was, maar nog niet helemaal. in de bijlage is de file opgenomen.

Wanneer er een debetbedrag in kolom B (debet) staat dient het saldo positief te zijn. Wanneer een bedrag in de kolom C (credit) staat, dient het saldo negatief te worden. In de cellen B9 en C10 worden spaties weergegeven.

Kan dit m.b.v. een formule toch berekend worden?

Test deze eens:
Code:
=ALS(A9="";0;SOM($B9;$C9*-1))

De formule getest, maar helaas. Op het moment dat kolom C spaties staan - wat overigens niet in de bijgevoegde file stond - werk de formule helaas niet. Het werkt wel wanneer in kolom B spaties staan.

Iemand een idee :)

Nog een stapje verder denken op de formule van Cobbe:

Code:
=ALS(A9="";0;SOM($B9;SOM($C9)*-1))

Code:
=ALS(A9="";0;SOM(ALS(ISGETAL($B9);$B9;0);ALS(ISGETAL($C9);$C9*-1;0)))

In een rekenblad horen geen spaties ipv numerieke waarden.

In een keer alle spaties verwijderen kan trouwens snel door bij zoeken -> vervangen te zoeken op een spatie en bij vervangen niks in te vullen en vervolgens op alles vervangen te drukken.

De formule werkt :). De 2e optie was mij bekend en is ook een aanvullende mogelijkheid. Bedankt!

Nu we toch met VBA bezig zijn:

Code:
sub M_snb()
  blad1.usedrange.name="snb_000"
  [snb_000]=[trim(snb_000)]
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan