Beeld en geluid raar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Morso

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2006
Hallo,

ik ben vandaag een nieuwe pc gekocht namelijk: Dell optiplex 512 Mb ram, 40 GB, 64 Mb videokaart onboard.

Maar er stond nog veel rotzooi op van de vorige gebruiker (hij was 2dehands), dus ik ging hem formatteren (met windows xp cd), alles ging prima totdat het scherm een resolutie had van 640 x 480 terwijl ik een intel onboard vidoekaart heb met 64 mb en een 17 inch tft monitor.

Ook het geluid doet het niet. Als ik een liedje wil luisteren krijg ik een foutmelding, en kleurt het liedje oranje (in windows media player)

Weet iemand een oplossing, anders heb ik deze pc voor niks gekocht! Alvast héél erg bedankt.

Groetjes Morso

Lijkt mij typisch een geval van het niet geinstalleerd zijn van videokaartdrivers. Ik denk dat als je die drivers even installeert, het probleem verholpen zal zijn. Daarnaast zul je ook een hogere resolutie kunnen kiezen als je de juiste drivers installeert.

Laatst bewerkt:
Ja dat dacht ik ook al. Maar bij de hardware apparaten kan ik niks vinden. Hij herkent ze gewoon niet of zo?

Als idd. bij apparaatbeheer geen videoadapter en geen geluidskaart staan vermeld, dan zijn ze bij de installatie niet herkend en werden tijdens de Windows installatie standaard drivers geinstalleerd met alle beperkingen.

Je kunt natuurlijk met een progje als Everest vaststellen welke apparaten er in die pc zitten.

als je die drivers cds niet heb zou ik er toch nog even omvragen ;)
is te slote van die pc die je heb gekocht van die persoon.
klein beetje service kan geen kwaad ook al is het 2de hands :thumb:

Als via de handel is gekocht weet je niet in hoeveel handen is geweest, hij kan het altijd proberen.

Idd. een driver-cd die bij de pc hoort is in principe wel makkelijk.

Wat een drivercd voor een 2e hands pc mogelijk weer wat minder interessant maakt is het feit dat zodra de pc ouder is dan (zeg) 1,5 jaar, de originele driver CD meestal 0,01 waarde heeft. De fabrikant(en) van de diverse moederbordcomponenten hebben inmiddels al updateversie "zoveel" van hun stuurprogjes uitgebracht, waardoor een originele installatie CD na installatie van de drivers eigenlijk onmiddellijk updating behoeft.

Ik kies er dan meestal ook voor om d.m.v. een progje als Everest vast te stellen welke hardware aanwezig is, om vervolgens (op een andere pc?) even de nieuwste diverse stuurprogjes te downloaden, die ik dan vervolgens wel even op een CD'tje brand....... :D

een vriend van mij heeft precies het zelfde, het geluid en de videokaart doen het niet

de geluidsdriver stond (volgens mij) op de win. xp recovery cd (de xp cd)
en de video driver moet op de moederbordschijf staan.

als je die niet hebt kun je bij een computerzaak (die ook dell computers verkoopt) vast wel een moederbord schijfje krijgen (kopen)

daarvoor moet je wel de pc openschroeven, en kijkt wat voor moederbord er in zit (of welke video kaart)

je kunt dan (misschien) de driver ook downloaden,

:D

Pasja zei:
Idd. een driver-cd die bij de pc hoort is in principe wel makkelijk.

Wat een drivercd voor een 2e hands pc mogelijk weer wat minder interessant maakt is het feit dat zodra de pc ouder is dan (zeg) 1,5 jaar, de originele driver CD meestal 0,01 waarde heeft. De fabrikant(en) van de diverse moederbordcomponenten hebben inmiddels al updateversie "zoveel" van hun stuurprogjes uitgebracht, waardoor een originele installatie CD na installatie van de drivers eigenlijk onmiddellijk updating behoeft.

Ik kies er dan meestal ook voor om d.m.v. een progje als Everest vast te stellen welke hardware aanwezig is, om vervolgens (op een andere pc?) even de nieuwste diverse stuurprogjes te downloaden, die ik dan vervolgens wel even op een CD'tje brand....... :D

ja maar dan weet je wel welke drivers je dan moet zoeken,
als die cd's er bij zaten :)

Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga het programma everest wel even downloaden zodra internet het weer doet. Sinds gisterennacht doet internet het niet meer :(. en ga dan via de intel site, drivers downloaden. Zit nu op internet bij een vriend

Groetjes Morso

onder de motorkap van je pc.

Het zou misschien wel handig zijn om te weten welke hardware en software allemaal aan
boord is van je pc / laptop. www.belarc.com, verteld het je allemaal.Daarna kun je alle updates bij de fabriekanten opvragen. Maar ja dan moet je natuurlijk wel weer internet hebben.Je kunt alle gegevens uitprinten, en dan aan de slag handig en efficient.
Sucses.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan