• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

beeld en lint VBA editor EXCEL

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanbohlken

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2020
Voor de VBA editor krijg ik gewoonlijk links de projectverkenner, daaronder het venster eigenschappen, desgewenst via beeld ook ergens de werkset en het grootste deel rechts daarvan is voor de VBA code of een formulier etc.
Door een onbedoelde toets of klik ben ik dit kwijt en heb ik één scherm met slechts één van deze opties. Na openen van een module kan ik dan wel bij de programmacode, maar dan ben ik de andere overzichten kwijt. Gisteren had ik na pogingen e.e.a. goed te krijgen plotseling dat ik dakpansgewijs allerlei views kon openen (nieuw voor mij was twee VBA modules naast elkaar zodat je makkelijk code van de ene met de andere kan vergelijken en aanpassen, maar vandaag ben ik dat weer kwijt en ik heb geen idee hoe ik tussen deze mogelijkheden kan schakelen.
Ik zocht al in het pull down menu BEELD en op de knoppen van de werkbalk daaronder, maar ik kom er niet uit! Wie wel?

Han

Plaats eens een scherm afdruk van wat je nu ziet.

En als ik op icoon Venster Eigenschappen (F4) klik:

Projectverkenner (CTRL + R) geeft

De afmetingen van de vensters zijn bij te stellen, maar ik krijg altijd maar één van deze vensters en niets naast elkaar…

Mod edit: Link verwijderd

Groet,Han

Laatst bewerkt door een moderator:
Die schermprints zeggen me niets.
Plaats een scherm afdruk van je VBA editor.
Dat kan gewoon hier in plaats van ergens op een externe lokatie.

De schermprints plakken niet in deze editor (of moet dat via afbeelding toevoegen? Dan moet ik een afbeeldingsbestand op de PC hebben...).
Intussen heb ik ook met het pulldown menu VENSTER zitten spelen. Daarmee krijg je een chaos van alles wat er te openen zou kunnen zijn. Daarvan het meeste weggeklikt en dan wordt het een beetje werkbaar. En tot mijn verbazing: na afsluiten en opnieuw opene krijg ik de oude vertrouwde vorm weer terug! Alleen was het deel met VBA code wat kleiner. Maximaliseren maakt het weer zo groot als het volledige scherm alle maximaliseer en minimaliseer pogingen gaan dan niet voor dit deelvenster maar voor de hele editor zodat ik weer maar één ding (of editor, of projectoverzicht of eigenschappen zie...
Ik blijf nieuwschierig naar hoe dit bedoeld is.

Groet,

Han

De schermprints als .png opgeslagen en ingevoegd. Maar de knop afbeelding invoegen doet het ook niet... Of slechts één tegelijk?

Bijlagen

• eigenschappen.png
    eigenschappen.png
    222,2 KB · Weergaven: 79
  • projectverkenner.png
    projectverkenner.png
    252,9 KB · Weergaven: 53
  • VBA editor.png
    VBA editor.png
    203,3 KB · Weergaven: 87
Klik in dat laatste plaatje eens op de 2 kleine vierkantjes tussen de - en de X

Dat werkt wel, zo kan je het beeld van het subvenster ook tussen minimaal en maximaal zetten (ik had niet gezien, dat je heel klein daar ook nog een formaat kan instellen. Verder werken lukt zo in elk geval wel! Bedankt. Als ik nu een ander object open krijg ik die naast wat al open is en niet in plaats van het scherm met b.v. de VBA code, terwijl links de projectverkenner en het venster eigenschappen open blijven. Blijft nog de vraag hoe ik weer terug kan naar de standaard instelling.

Voor mij mag het probleem als opgelost worden beschouwd, ook al kom ik nog steeds niet terug bij de oorspronkelijke editor instellingen met 2 panes links voor projectverkenner en eigenschappen en één groter pane met vaste afmetingen en wisselend actief voor object (b.v. formulier) of programmacode voor geselecteerde module. Nu heb ik veel panes, allemaal met hun eigen afmetingen en over elkaar heen. Elk pane kan ik steeds weer een gewenste venstergrootte geven en tussen panes kan ik met CTRL+TAB wisselen (met SHFT in de omgekeerde richting). Deze indeling is minder overzichtelijk, maar ook wel handig bij het vergelijken van programmacodes in verschillende modules. Als iemand een beschrijving heeft van het gebruik van lint en pull down menu's van de VB-editor zou ik dat nog steeds fijn vinden, maar ik kan zeker verder!

Nogmaals mijn dank aan het forum en groet,

Han

Google even ...

Met deze zoekzin : excel vba editor docking windows

en je vindt een hele waslijst aanwijzingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan