beeld geometrie

Status
Niet open voor verdere reacties.

boototter

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2004
SuSE 9.2
beeldscherm philips 190S6FG resolutie 1280x1024
videokaart MicroStar (nVidia) GeForce3 Ti 200 64MB

Bij het installeren van het nieuwe beeldscherm, kreeg ik het probleem dat de resolutie van het scherm keurig als 1280x1024 werd herkend, maar de schermgeometrie onder 24bits maximaal 1024x768, onder 16 bits uiteindelijk als 1280x960 in te stellen was.

Onder Sax2 erg zitten spelen, dit was het maximum wat eruit te halen bleek.
M.a.w. onscherp beeld :-(

Ik heb niet kunnen vinden, of dit veroorzaakt zou kunnen worden door een te krap videogeheugen (kan ik me niet echt voorstellen), een verouderde AGPbus (1) of????

in mode 0x031a zou mijn kaart 1280x1024 (+2560) op 16 bits moeten kunnen weergeven.

Hoe krijg ik die schermgeometrie optimaal, via Sax2 lukt het me maar steeds niet...

David

Wat je als eerste zou kunnen proberen is het installeren van de NVidia drivers. Dit kun je doen met YOU (Yast Online Update). Ga naar het configuratiecentrum, vervolgens naar software, dan online update.
Na het invullen van je root wachtwoord nog even een server kiezen. Dan worden de beschikbare updates weergegeven. Daar kun je kiezen voor NVidia display drivers.

Wanneer je die geinstalleerd hebt, kun je het nog eens proberen met sax2. Lukt het niet, dan zul je het configuratiebestand aan moeten passen. Ik weet niet zeker of 9.2 nog XFree86 gebruikt of xorg, maar in het eerste geval heet het configuratiebestand /etc/X11/XF86config en in het tweede geval heet het /etc/X11/xorg.conf.

Controleer daar ook even de geladen driver. Die staat in de videokaart sectie. In 9.3 veranderde die niet automatisch na het installeren van de NVidia drivers. Standaard staat er: driver "nv". Met geinstalleerde Nvidia drivers moet er staan: driver "nvidia".

In de display sectie kun je je beeldscherm instellingen aanpassen.

dank je, brutus.

ook in 9.2 veranderde dus kennelijk de installatie van de nvidia drivers (meteen vanaf begin al gedownload, zoals YOU aangaf) niet de vermelding in XF68Config.
Nu ik dat handmatig heb veranderd, heeft SAX2 dat ook meteen in xorg.conf veranderd.

Dat ziet er nu dus perfect uit... alleen hielp het niet. Die geometrie krijg ik maar niet hoger dan 1280x960

Heb ook in de modes van de configuratiebestanden gekeken: daar komt de verticale resolutie van 960 niet eens voor, 966 wel, maar die wordt niet getoond.

Aangezien de upgrade van 9.2 naar 9.3 op deze machine toch steeds blijft hangen op de pakketten, ga ik de data maar eens veilig stellen, meteen een grotere tweede HDD erin, en hopen op verbetering bij een compleet nieuwe installatie van 9.3

dank voor je hulp

Als je een nieuwe versie gaat installeren raad ik 9.3 af. Ook die gaat nog lang niet lekker om met xorg. En dan spreek ik uit ervaring, want ik gebruik hem zelf momenteel ook. Wanneer je dingen mbt het beeldscherm vanuit het configuratiescherm instelt, gaat alles in principe goed, maar wanneer je sax2 gebruikt worden alle eerder gedane instellingen overschreven.
Wat je zou kunnen proberen is OpenSuse 10. Ik weet niet hoe goed die is, want die heb ik nog niet geprobeerd.

10 durf ik nog niet aan, het is mijn productie-machine.
wel zitten er wat voordelen aan 9.3 heb ik gemerkt op andere machines, oa. de OOo 2.0 waardoor ik een betere aansluiting met de andere machines heb, een duidelijke verbetering van de installatie van MPlayer, en vooral het herstel van een bug in KDE 3.3 waarvan ik erg veel last heb.
Dan maar een minder mooie beeldopbouw voor nu. En ik blijf natuurlijk hópen ;)

dank je,
deels bekend, ik gebruik meestal packman.links2linux.de , alleen hier kwam ik een nieuwe ffmpeg tegen. Soms is zo'n ftp-directory toch wel handig en overzichtelijk!
MPlayer laat zich onder 9.3 echt makkelijker installeren! heb ervaring met beide
OOo 2 had ik al van http://ftp.snt.utwente.nl/pub/software/openoffice/contrib/rc/2.0.0rc3/
gehaald, alleen mijn andere
maar we dwalen af, het ging om de beeldschermdrivers, en helaas gaat dat suboptimaal onder 9.2 en zoals ik begreep ook onder 9.3

nieuwere NVidia kaarten onder 9.3 gaven trouwens geen enkel probleem onder 9.3 X86_64 [maar tja, dat is nou eenmaal niet mijn computer :-( ]

inmiddels SuSE 10.1 geinstalleerd gehad, zonder problemen verder.
openSUSE 10.2 geen wezenlijk probleem, maar na opstarten is het beeld redelijk moiré. Moet eigenlijk altijd de autoknop indrukken om het weer perfect te krijgen.
't Hoort natuurlijk niet, maar een kleine moeite

bedankt voor alle aanwijzingen verder

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan