Beeld kaart vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronald Baert

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2008
Hallo, ik heb in mijn "oude" PC een grafische kaart Sapphire ATI Radeon 9600XT 256MB DDR DV zitten, Ik ben geen gamer maar doe wel aan video montage (pinnacle 11 onder XP SP3) zou ik snelheidswinst halen bij het renderen als ik een andere kaart zou (laten) plaatsen van hetzelfde merk met bvb 512 MB of meer...want als ik nu tijdens het monteren een preview doe schokt of hapert het beeld soms bij geplaatste overgangen. In mijn PC zit een asus P4C800-E moederbord met een intel pentium 4-3,2 GHz HT 1MB prescott processor. Of heb ik ook al verbetering met het steken van meer ram geheugen (nu 2MB PC3200 400MHz) Ik stuur met de huidige kaart ook twee PC schermen aan.

Groeten,

R.B

Videokaart vervangen heeft niet veel zin denk ik. De rekenkracht wordt gedaan door de processor. Geheugen erbij stoppen is zeker met videomontage een vooruitgaan maar verwacht geen wonderen. Ook je harddisk moet snel genoeg zijn wil dit soepel lopen, minimaal 7200 toeren is toch wel het minumum.

Ik neem aan dat je met 2Mb 2Gb bedoelt die je nu in de pc hebt. Op zich kun je er nog 1 Gb bij stoppen als je een 32 bits windows versie gebruikt. Meer kan windows niet aansturen of je moet overgaan naar de 64 bits versie. Maar ik verwacht dat je niet veel winst zult boeken als je nu al 2 Gb hebt.

Renderen kost erg veel rekenkracht en zelf op de nieuwe pc's van nu duurt het nog lang. Al loopt alles dan wel wat soepeler. Je processor draait tijdens renderen of vol vermogen en daar kun je niet veel aan doen.

Van belang is dat je een aparte harddisk gebruikt voor je videomontage en niet op de dezelfde schijf Windows hebt staan en daar ook nog eens op gaan renderen. Aprate partities van dezelfde schijf helpt ook niets want dat blijft dezelfde schijf.

Dus 1 voor Windows en software en 1 harddisk puur voor renderen.
Zorg dat je zo weining mogelijk actieve programma aan hebt staan, deze vetragen de Pc alleen maar meer.

Je kunt proberen een lagere resolutie in te stellen in windows. Soms staat deze op 32 bits en als je kiest bij beeldscherminstellingen en je zet dit op 16 bits dan kan dit ook helpen.

Zorg dat je regelmatig een defragmentatie uitvoert.

Beeld kaart

Hallo Mikeo,
inderdaad bedoelde ik 2GB ram. Ik werk al met twee schijven in een dual boot systeem (C met XP voor alles en D ook met XP alleen voor video ze is 7200 omw en 150GB groot) Op D staat voor de rest niet zo veel (map creator, Heroglyph en smartsound) en er kan dus ook niet veel uitgeschakeld worden.
Toch bedankt we zullen maar verder doen zoals we bezig zijn.

R.B

Je gebruikt dus zowel C: als D: voor een XP installatie.
Je hebt dus geen aparte schijf speciaal voor je videobestanden.
Je harddisk krijgt het dan zwaarder. Hij moet en XP afhandelen en tegelijk gaan renderen. Voor 1 schijf dan een behoorlijke belasting.

Mogelijk een idee om er aparte schijf erbij te stoppen in de toekomst die je leeg laat en alleen maar gebruikt om je video naar de capturen en renderen. Als je project klaar is leeg je de schijf weer voor een volgend project.

Zo kun je de Pc wat ontlasten wat mogelijk wat kan schelen. Hangt er natuurlijk vanaf hoe vaak je dit doet. Als je het maar af en toe doet is dat zonde en zolang het resultaat verder ok is zou ik dat niet doen. Pas als je regelmatig hiermee bezig bent is het zeker een optie waard.

Weet niet of je hiermee je probleem kan oplossen maar het zou wel kunnen. Je zou als test na eens je video op de C: schijf moeten bewaren. Deze gebruik je op dat moment niet als je via D: bent opgestart. Dan gebruik je ook twee schijven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan